Bukefalos 28 år!

Ursäkta ännu en tråd...

M

millansnillan

Men vet någon capriset för de här hundraserna (gärna med stamtavla):


Golden retriever
Engelsk Cockerspaniel
Èpagneul breton
Parson Jack Russel Terrier
Lapsk vallhund
Norsk Buhund
Kooikerhund
Dansk-Svensk gårdshund

?
 
Sv: Ursäkta ännu en tråd...

Dom allra flesta hundar ligger väl runt 8000-10000 kr men det är ju olika beroende på uppfödare o.s.v.
 
Sv: Ursäkta ännu en tråd...

Vet bara att hundar i allmänhet (renrasiga) ligger mellan 8000-12000 kr nu (om vi inte talar chihuahua, då priset kan stiga ytterligare....).
 
Sv: Ursäkta ännu en tråd...

Gå in på rasklubbarnas hemsida och titta vilket pris de rekommenderar för sina uppfödare. 6000-10'000 är hyffsat normala priser, de flesta ligger väl runt 8000.

Utan stamtavla ska du inte betala mer än en tusenlapp, för då vet du ju inte vad ju har köpt...

//E
 
Sv: Ursäkta ännu en tråd...

Tack för tipset!


Jag måste erkänna att jag trodde att stamtavla på hundar var mer "lyx" :crazy:
 
Sv: Ursäkta ännu en tråd...

Nä, stamtavla innebär att du har bevis på att din hund är renrasig.

En hund utan stamtavla kan vara renrasig, men den kan likagärna vara blandras. Utan stamtavla (som är utskriven av SKK eller ngn annan FCI-knuten organisiation) räknas din hund som blandras och du är alltså utestängd från utställning, bruks och rasklubbar. Du får dock tävla agility och lydnad, och viltspår, men du kan aldrig ta cert och bli champion.

Så stamtavlan har betydelse på många sett, vi ska inte ens gå in på hur du ska granska föräldrarnas tavlor nogrannt.

//E
 
Sv: Ursäkta ännu en tråd...

de hundar som säljs som "rasrena" ut stamtavla har oftats nåt "fuffens" som gör att man inte kan registrera valparna, ofta har hundarna ex sjukdomar som rasklubben inte godkänner att det avlas på, eller så har de ej klarat mentaltesterna eller så är upfödaren bannlyst av någon orsak.

regestringkostanderna ligger på ungefär 400kr/valp och priset mellan en med stamtavla och en utan skiljer på tusenlappar,så man "tjänar" på att registerar valparna - om man har rent mjöl i påsen så attsäga.
 
Sv: Ursäkta ännu en tråd...

Rent generellt får du nästan betala mer för en liten hund, det blir så små kullar efter dem på bara en eller två valpar i vissa fall (Chihuahuan är ett exempel). Men det beror på hur bra stam och hur mycket föräldrarna är meriterande också, champion, jaktprov.. allt sådant spelar in.
Men jag skulle inte räkna med billigare än 7000 sedan kan det bli hur dyrt som helst.
Man får dessutom räkna med en högre kostnad än själva inköpet eftersom det den första tiden är mycket du ska köpa och göra, vaccinationer, utrustning... och att du förlorar semesterdagar på att vara hemma med hunden ifall du inte tar hem den i samband med semestern på sommarveckorna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 441
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 848
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp