"Utbildnigsfart" av 5-åring?

lina

Trådstartare
Jag har egentligen inget problem med hästen... Det är mer jag själv som är lite nojig att göra fel och gå för fort fram :smirk: Skulle vilja bolla lite ideer om ni har några och få lite tips o råd!
Köpte ett halvblod från Tyskland i november 07. Han är f-03 e.Fielmann-Grosso Z. Han var riden endast 20 ggr så man lär väl säga att han ligger ngt efter... Det visade sig att han har fruktansvärt lätt för sig! Allt flyter på kanon :) Så mitt dilemma är om jag ska "köra på" för att få honom utbildad motsvarande en "normalutbildad" 5-åring eller ska lugna mig ett tag till?
Han rids 2-3 dar sen vilar han en osv. Det är varierad ridning, klättring, löshoppning, konditionsträning osv. Jag är van att utbilda unghästar men har inte haft det här "problemet" förr om ni förstår vad jag menar. Vill inte göra nåt som förstör i längden. (Tanken är att han ska bli dressyrhäst!)
Tips, ideer o egna erfarenheter... Har ni några? Lyssnar gärna :)
 
Sv: "Utbildnigsfart" av 5-åring?

Rid på du, men släng in viloperioder så hästen hinner smälta det. Den är ju fortfarande grön även om den är äldre i huvudet än en 3-åring.
 
Sv: "Utbildnigsfart" av 5-åring?

Tack för ditt svar :) Du verkar ju oxå ha unghästerfarenhet efter vad jag har läst här på Bukefalos. Kommer du på nåt mer så skriv gärna ;)
 
Sv: "Utbildnigsfart" av 5-åring?

Tjaa.. fastna inte för mycket i ridhus eller på bana, men du verkar ju variera ridningen så det är nog inte någon risk. :)

Kom på en sak som fungerat mycket bra med min häst. Är det så att någonting inte tycks fungera, så brukar jag inte traggla med det utan istället låta bli det momentet ett tag för att sedan prova efter någon månad eller iaf några veckor. Då brukar poletten ha trillat ner av sig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: "Utbildnigsfart" av 5-åring?

Jag säger som Mitrolle.

Rid och var glad. Den enda skillnaden du gör mot en "normalutbildad" femåring är längden på passen, de ska självklart vara kortare, men kan i princip innehålla samma övningar.

Är han fem så skulle jag tex börja arbeta hans sidor för att lösgjöra. Gör då lösgörande övningar i kanske fem-tio minuter totalt, men skrittpaus emellan. Avsluta alltid med något som är lätt, min tex tycker om att galoppera, det avslutar vi alltid med.
 
Sv: "Utbildnigsfart" av 5-åring?

Jag är alltid glad när jag rider honom :) Han är så härlig! Tack för tipsen!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 596
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 589
Senast: Boj
·
Övr. Barn Visste inte vart jag skulle vända mig men kom att tänka på gamla Bukefalos och gör ett försök, har fått så kloka ord härifrån på...
2
Svar
32
· Visningar
3 877
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp