Bukefalos 28 år!

Utbytesstudent i USA?

Efter att sjalv ha bott lite overallt i landet, och ha tva soner som ocksa flyttat runt till nya stater recomenderar jag INTE nagonstans i bibelbaltet. Det ar en mycket speciell kultur dar och det ar mycket svart att komma in i kompis grupper och verkligen lara kanna manniskor dar. (Man bor vara atminstone 4:de generationen innevanare i staten for att passa in.:cautious:
Daremot ar hela vastkusten mycket mer likt den Svenska kulturen och det ar lattare att komma in i samhallet dar. Organisationerna ar oftast jatte duktiga pa att para ihop ungdommar och familjer ... men jag kanner ett par ungdommar som fatt byta familj efter ett tag da de inte gillat forsta familjen, men det gick jatte bra och de stormtrivdes efter det.
Sedan finns jag I Oregon och kan hjalpa till om det skulle behovas. ;)
 
Efter att sjalv ha bott lite overallt i landet, och ha tva soner som ocksa flyttat runt till nya stater recomenderar jag INTE nagonstans i bibelbaltet. Det ar en mycket speciell kultur dar och det ar mycket svart att komma in i kompis grupper och verkligen lara kanna manniskor dar. (Man bor vara atminstone 4:de generationen innevanare i staten for att passa in.:cautious:
Daremot ar hela vastkusten mycket mer likt den Svenska kulturen och det ar lattare att komma in i samhallet dar. Organisationerna ar oftast jatte duktiga pa att para ihop ungdommar och familjer ... men jag kanner ett par ungdommar som fatt byta familj efter ett tag da de inte gillat forsta familjen, men det gick jatte bra och de stormtrivdes efter det.
Sedan finns jag I Oregon och kan hjalpa till om det skulle behovas. ;)
Tack!!! Du anar inte, men Oregon är en av hennes drömstater.......

Jag skulle absolut inte vilja att hon åkte till någon av sydstaterna så det är uteslutet - men vill man själv kunna välja vart studenten ska åka, kostar det mer än dubbelt så mycket! Men det känns lite som om San Diego eller nånstans kring LA är vad som gäller just nu.

Just nu känns det uteslutet att hon ska vilja gå om gymnasiet ett år och därmed missa studenten med nuvarande klassen, så enda möjligheten är en 6 månaders vistelse som inte skulle göra att hon missade mer än knappt 5, pga jullov osv. Och kanske det skulle gå att läsa in de missade kurserna under t.ex. sommarlovet? Jag ska kolla upp det till veckan.
 
Hur kommer det sig?
Jag tog kanske i lite väl där, men dels pga egna erfarenheter, dels enligt hastflickas inlägg ovan. Jag har själv bott i norra och södra Californien och känner att den attityden passar henne bäst. En helt annan miljö hade säkert varit en nyttig erfarenhet men nu tänker vi lite i andra banor.
 
Jag tog kanske i lite väl där, men dels pga egna erfarenheter, dels enligt hastflickas inlägg ovan. Jag har själv bott i norra och södra Californien och känner att den attityden passar henne bäst. En helt annan miljö hade säkert varit en nyttig erfarenhet men nu tänker vi lite i andra banor.

Är väl iof inte så vanligt att just bibelbältet har mycket program för utbytes studenter ? :confused:

Östkusten är en fantastisk möjlighet minst lika som västkusten för övrigt .
 
Det är inte så vanligt att ev platser finns som utannonserade /möjliga via svenska skolors affilialer/skolprogram helt enkelt .
Eller menade du något annat ?
Ja, jag pratar om ett utbyte på high school via en organisation, tex EF, Rotary etc. Det är det jag varit på och som jag förstod det som att TS dotter var intresserad av då hon nämnde att man inte kan tillgodoräkna året i Sverige sen. De organisationerna har värdfamiljer i hela landet.
 
Ja, jag pratar om ett utbyte på high school via en organisation, tex EF, Rotary etc. Det är det jag varit på och som jag förstod det som att TS dotter var intresserad av då hon nämnde att man inte kan tillgodoräkna året i Sverige sen. De organisationerna har värdfamiljer i hela landet.

Ja frågan går väl åter till @Lena Furberg isåfall vad du undrar osv känner jag .
 
Det är inte så vanligt att ev platser finns som utannonserade /möjliga via svenska skolors affilialer/skolprogram helt enkelt .
Eller menade du något annat ?

Det ar ganska vanligt att Svenska elever aker till just "bibelbaltet". Jag upplever att de i bibelbaltet ar mer benagna att erbjuda sig att ta emot utbytesstudenter och har sjalv traffat flera familjer som tagit emot Svenska elever. Utav alla jag mott var det bara en familj (i bibelbaltet) som verkligen gillade sin student. Alla de andra gick fran att personen var graslig till att den var "underlig" ... och i de flesta fall handlade det om kulturella skillnader i kladstil, brist pa religion, och att Svenskarna upplevdes ha "lag moral".
Jag kande omedelbart igen de kulturella skillnader som berattades om och tyckte synd bade om vardfamiljen och studenten ... det ar som upplagt for ett misslyckande att skicka en modern utatgaende Svensk ungdom till omraden dar man i mangt och mycket fornekar science och har en annan syn pa allt fran abort till global warming.
 
@hastflicka vilka utbytesprogram har stort utbyte med värdfamiljer/skolor /universitet i "bibelbältet" ? Nyfiken :)
Vilken skola/skolor /organisation har du erfarenheterna av ?
 
@hastflicka vilka utbytesprogram har stort utbyte med värdfamiljer/skolor /universitet i "bibelbältet" ? Nyfiken :)
Vilken skola/skolor /organisation har du erfarenheterna av ?

Jag har ingen ide, men jag har definitivt traffat fler vardfamiljer till utbytesstudenter i bibelbaltet an nagon annanstans. Majoriteten var fran North and South Carolina, samt Georgia, da jag bodde i South Carolina, pa gransen till Georgia och ofta var i North Carolina var det tamligen naturligt. Men jag har ocksa bott i Maryland, Colorado, Florida, spenderat mycket tid under 3-4 ar i Californien och Arizona och bor nu i Oregon och jag har definitivt traffat pa ett overskott pa vardfamiljer fran "the South" och nagon enstaka i de andra staterna.
 
Någon här som varit utbytesstudent (eller har barn som varit) i USA? Fffa Californien; San Diego, Santa Barbara etc. Men var som helst i landet är intressant :-) Bra och dåligt, allt är av intresse!
Jag har varit värdfamilj och engagerad i allmänhet för utbytesstudenter och vill påpeka ett par saker. Det blir väldigt svårt för unga personer att byta miljö så radikalt, ung dvs 16/17. Dels kan de inte köra i USA och mycket av livet är uppbyggt runt bilen, i många delstater kan man ta körkort vid 16 och ungdomar där kan köra hejvilt. Det finns mycket mer alkohol och narkotika i dagligt bruk i dag och bland helt vanliga familjer än vad vi är vana vid. Kolla upp drogsituationen på den highschool/college ni är intresserade av. Att varje vecka gå i kyrkan eller synagogan är helt normalt och det måste man kunna acceptera, en stor del av det sociala livet sker via församlingarna. Att byta familj ett helt år kan vara svårt, min erfarenhet blev att det är bäst att gå ut gymnasiet först och sedan åka som utbytesstudent och "gå om" sista året. Då har de flesta mer "skinn på näsan".
 
Jag har varit värdfamilj och engagerad i allmänhet för utbytesstudenter och vill påpeka ett par saker. Det blir väldigt svårt för unga personer att byta miljö så radikalt, ung dvs 16/17. Dels kan de inte köra i USA och mycket av livet är uppbyggt runt bilen, i många delstater kan man ta körkort vid 16 och ungdomar där kan köra hejvilt. Det finns mycket mer alkohol och narkotika i dagligt bruk i dag och bland helt vanliga familjer än vad vi är vana vid. Kolla upp drogsituationen på den highschool/college ni är intresserade av. Att varje vecka gå i kyrkan eller synagogan är helt normalt och det måste man kunna acceptera, en stor del av det sociala livet sker via församlingarna. Att byta familj ett helt år kan vara svårt, min erfarenhet blev att det är bäst att gå ut gymnasiet först och sedan åka som utbytesstudent och "gå om" sista året. Då har de flesta mer "skinn på näsan".
Det är nog detta jag funderat mest kring, ärligt talat. "Hur det ska gå", ungefär. 18,5 är det äldsta studenten får vara vid inresan. Så att gå färdigt hela gymnasiet först går inte. Hon vill inte missa studenten ihop med klassen så just nu lutar det åt 6 månaders utbyte, om det går att få göra så och sedan intensivläsa in det man missat.
Jag läser om de som sagt sig vara väldigt blyga och tystlåtna före resan, och som sedan verkligen förändrats som personer, till det positiva och jag undrar om det automatiskt fungerar så eller om det lika gärna kan bli tvärtom och hela resan blir förfärlig? Jag undrar om mycket, mest på det personliga planet. Måste man redan innan ha skinn på näsan...?

(Valet av område har vi nog redan gjort; västkusten söder om San Francisco.)
 
Det är nog detta jag funderat mest kring, ärligt talat. "Hur det ska gå", ungefär. 18,5 är det äldsta studenten får vara vid inresan. Så att gå färdigt hela gymnasiet först går inte. Hon vill inte missa studenten ihop med klassen så just nu lutar det åt 6 månaders utbyte, om det går att få göra så och sedan intensivläsa in det man missat.
Jag läser om de som sagt sig vara väldigt blyga och tystlåtna före resan, och som sedan verkligen förändrats som personer, till det positiva och jag undrar om det automatiskt fungerar så eller om det lika gärna kan bli tvärtom och hela resan blir förfärlig? Jag undrar om mycket, mest på det personliga planet. Måste man redan innan ha skinn på näsan...?

(Valet av område har vi nog redan gjort; västkusten söder om San Francisco.)
Men alltså det är väl tämligen solklart att det inte går att förutse redan innan hur man kommer vara som person när man kommer tillbaka och hur ens år kommer vara? Det är klart det kan gå åt båda hållen, mer troligt är nog dock att det går åt det positiva. Man lär sig ju oundvikligen en hel del och ny kunskap och nya insikter är väl sällan negativt.

Jag känner många som varit på utbyte under gymnasiet. Ingen ångrar det.
 
Sen måste jag bara tillägga att jag tycker det är tråkigt att läsa om alla fördomar och negativt som handlar om människor som bor i bibelbältet. Ja, kulturen är annorlunda från Sverige. Ja, de allra flesta har annorlunda värderingar än svenskar. Ja, de allra flesta är djupt troende och kyrkan är vardag. Nej, ni kommer inte hålla med varandra om allting och vissa diskuimssioner kommer till och med att undvikas.

Jag ser dock inte hur något av detta skulle göra dessa personer till dåliga människor och som såna man helst vill undvika att umgås med? De är inte elaka, snarare tvärtom skulle jag säga.

Varför vill man åka på ett utbyte någonstans där kulturen och värderingarna stämmer överens så bra som möjligt med sina egna?
 
Men alltså det är väl tämligen solklart att det inte går att förutse redan innan hur man kommer vara som person när man kommer tillbaka och hur ens år kommer vara? Det är klart det kan gå åt båda hållen, mer troligt är nog dock att det går åt det positiva. Man lär sig ju oundvikligen en hel del och ny kunskap och nya insikter är väl sällan negativt.

Jag känner många som varit på utbyte under gymnasiet. Ingen ångrar det.
Kom ihåg att detta är den oroliga kycklingmamman som talar....... :o:nailbiting:
 
Nu har funderingarna övergått till dilemmat med gymnasiet..... Att gå 2:an eller 3:an med årskullen under ens "egen"....... För året i USA räknas knappast in i gymnasiebetyget?
Vi hade flera utbytesstudenter i min familj och min erfarenhet är att sextonåringar oftast är lite för unga. De är omogna i relationer, är inte redo att ta in så mycket nytt och har mycket svårare med separationen från familjen. Sen tycker jag att man ska räkna in hur skolsystemet funkar i landet, typ när man slutar och hur eleverna oftast går vidare efter. För de som kommer till Sverige tror jag att det är bäst att gå i tvåan. Trean är så mycket med studenten och grejer så det kan bli lite konstigt att hänga med i den cirkusen när man ändå bara ska vara där ett år.
Ett annat tips är att göra allt för att förbereda henne på kulturkrocken. Även tyska utbytessstudenter var förvirrade när de kom hit och då tänker man ändå att vi är rätt lika.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 445
Senast: sthu
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 213
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp