Bukefalos 28 år!

lynxlady

Trådstartare
Hittar ingen tråd som tar upp det jag vill veta..

Vi har 2 hästar i ett mindre stall hos en gubbe.
Nu funderar vi, (och gubben :D,) på hurvida det ska få komma två hästar till dit och i så fall att det ska byggas två uteboxar. Vad krävs rent lagmässigt? (Vi kommer såklart kontakta kommunen också, nu ville jag mest ha era erfarenheter.) Förprövning så klart, men brukar det krävas bygglov och bygganmälan? Det är en summa på 5000 spänn för prövan av nåt som vi inte ens vet om vi får?
 
Sv: Utebox?

Hittar ingen tråd som tar upp det jag vill veta..

Vi har 2 hästar i ett mindre stall hos en gubbe.
Nu funderar vi, (och gubben :D,) på hurvida det ska få komma två hästar till dit och i så fall att det ska byggas två uteboxar. Vad krävs rent lagmässigt? (Vi kommer såklart kontakta kommunen också, nu ville jag mest ha era erfarenheter.) Förprövning så klart, men brukar det krävas bygglov och bygganmälan? Det är en summa på 5000 spänn för prövan av nåt som vi inte ens vet om vi får?

För 4 hästar behöver du inte förprövning .

Är det en lantbruksfastighet behöver du inte heller någon bygganmälan om det inte tillkommit någon ny lag .

Mia
 
Sv: Utebox?

Kan behövas förprövning om det finns andra djur på gården eller om det stall som finns idag skulle kunna ta fler än två hästar. Det är antalet möjliga hästar som ska räknas inte hur många där är.
 
Sv: Utebox?

Om det kommer att krävas bygglov är beroende på om fastigheten är taxerad som jordbruksfastighet eller ej. Om den är taxerad som jordbruksfastighet så krävs inte bygglov för ekonomibyggnader till jordbruket. MEN det är inte helt klarlagt i praxis att uteboxar skall anses som "ekonomibyggnader". Just därför skulle jag försäkerhetsskull ansöka om bygglov.

(viktigt är också att inte placera dem för nära gränsen mot annan fastighet. Ha minst 4,5 m ifrån gränsen)
 
Sv: Utebox?

*delvis kl*
Har talat med behörig gubbe i kommunen, och han svarade att det inte behövs bygglov för två uteboxar(grundat på uteboxen.se ´s boxar) förutsatt att det inte är nåt speciellt område som det finns planering för. :D Så vi har fått svar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 419
Senast: Freazer
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 086
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Grizelda
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 617
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp