Bukefalos 28 år!

utebur med rastgård till mina kaniner

busan100

Trådstartare
Nu till våren ska mina kaniner få flytta ut. Tänkte mig en bur med över o nedervåning men även en större gård de ska få vara i. Typ en sån man själv kan nästan stå i (hönsgård liknande). Vill även de ska ha möjlighet att gräva men antar då att ja måste gräva ner staketet en bit så de inte gräver sig ur?? Hur långt ned? Någon med liknade bur som kan ge mig tips?
Ska alltså bygga rastgården själv den ska sitta ihop med vanliga buren så mkt tips vad man ska tänka på vid bygget mottages tacksamt.
 
Sv: utebur med rastgård till mina kaniner

Ett hett tips är att göra buren så pass hög att du kan stå i den. Tro mig det är betydligt lättare att sköta kaninerna och rengöringen av hägnet då.

Kan du så försök lägga tak på åtminståne en del av buren så blir det torrare på marken. Vill du inte lägga nät i botten så vik åtminståne in nätet 30 cm och lägg dit stenplattor på nätet efter burens ram hela vägen, då slipper du många rymningsförsök. Börjar kaninerna gräva mitt i buren så lär du se det vid den dagliga skötseln och får då komma på en lösning.

Personligen har jag kaninens/kaninernas permanenta vinterburar inne i hägnet. Då är det lättare för barnen att släppa in och ut för daglig skuttning utan att få en rymning på halsen.

Jag har helst stenplattor i hela hägnet då det är lättast att rengöra, sopa och kratta ihop ratat hö, överbliven halm och bajs och bara lägga det i skottkärran med spaden.

På sommaren har jag stora betesburar som jag flyttar runt på gräsmattan 2 ggr per dag.

//Waern
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 022
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 335
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp