Bukefalos 28 år!

Utekattsägare får skylla sig själva?

R

Ritz

Tjuvlyssnade på en kvinna idag som hämtade hem sin katt från djursjukhuset.
Honkatten hon hade var tydligen en utekatt som hade blivit biten av en hund (som hade smitit?, det var en gissning från kattägaren med tanke på sårens utseende). Kvinnan stod en bra stund och spottade och fräste över att ägaren till hunden inte hade någon pli på den eftersom den smet emellanåt. Och nu hade hennes katt ungar och det var ju så jobbigt att ta hand om kattens skador då och en massa pengar kostade det ju förstås också.

Jag är medveten om att ni bara får min ganska partiska version av historien men hur resonerar ni (inte bara i just det här fallet)? Är verkligen hundägaren så mkt sämre än vad kattägaren är? Hon har ju faktiskt släppt ut sin katt, hunden har förhoppningsvis smitit och inte blivit utsläppt.

Är själv uppväxt med utekatter och anser då att man får "skylla sig själv" om det händer något med katten. Trots allt så har man ju gjort ett medvetet val att släppa sin katt utom kontroll och vet vad det kan få för följder.

Så vad säger ni?
 
Blev min katt skadad skulle jag nog häva ur mig en massa saker i ren frustration - saker som jag kanske egentligen inte menade. Så jag tror inte att du ska lägga så hemskt stor vikt vid vad hon sa.

"Skylla sig själv" är hårdraget och laddat. Personligen tycker jag att det är synd att gå ut så hårt i en diskussion som lätt går över i gräl. Diskussionen innekatt/utekatt är precis en sån diskussion.

mandalaki
 
Är du rädd om ditt djur håller du det inne, oavsett om det är en hund eller katt eller kanin eller vad sjutton som helst smådjur.
Åtmindstånde om du bor i stan eller i en mindre byhåla med villaträdgårdar.
Eftersom jag inte vill ha ditt djur i min rabatt, varför ska jag då i himlens namn släppa ut mitt djur och låta det förorena din rabatt?

Är du rädd om ditt djur håller du det i band eller inomhus..

Denna disskution har jag haft tidigare med s.k. utekattsivrare.
Men då jag bett om namn och adress så jag kan komma och tömma mina katters använda kattströ i deras rabatter, brukar dom flesta få sej en tankeställare...

Dessutom brukar väl ingen vettig människa släppa ut sin hund vind för våg.
Dom flesta vet ju att det dessutom är olagligt.
Men nu är det så att denna lag även gäller katter och andra smådjur, dom får heller inte släppa ut utan tillsyn.....
 
Så vad säger ni?
Det finns vissa anledningar till att jag håller min katt inomhus ja... så man kan väl säga att jag till viss del tycker att man är oansvarig om man släpper ut katten vind för våg när risken finns att den blir överkörd eller hundbiten o s v.
 
Var inte riktigt mening att gå ut så hårt, jag blev bara så förvånad att man kan resonera på det här sättet. Jag vet ju inte om kvinnan sa det här sakerna i ren frustration men själv upplevde jag det inte som så.

Som jag skrev är jag uppväxt med utekatter och hos mamma och pappa finns dessa fyra katter fortfarande kvar, som utekatter. Och jag tycker att det är helt ok att de är just utekatter. Själv har jag två innekatter.
Visst har jag blivit ledsen när någon av våra katter har kommit hem skadade men samtidigt har jag aldrig svurit över någon annan. Jag har ju faktiskt släppt ut katten med vetskap om vad som kan hända. Kanske alla inte har den förmågan att se så på saken, men jag kan bara utgå från mig själv och blev irriterad över hennes sätt.

Det är och var inte min mening att starta ett krig mellan innekatts- och utekattsägare, jag ville bara veta hur andra utekattsägare resonerar.

Inget krig tack! :)
Ritz
 
Ja, faktiskt anser jag att man får skylla sig själv. Jag har haft utekatt och han har skadats ganska odentligt och det är ingen annans fel än mitt. Jag kan inte skylla på bilisten som körde på honom då man inte har en chans att stanna om ett djur springer fram mitt framför bilen.

Släpper man katten lös får man ta konsekvenserna av det och man ska inte skylla på andra för det är alltid en själv som har huvudansvaret. Det är ingen annan än en själv som bestämt huruvida katten skall få gå lös utomhus eller inte.
 
Som kattmänniska så kan jag säga att jag har mina katter inne och jag uppskattar inte alls att grannarnas utekatter kissar i rabatterna på min uteplats :(
Hade min hund gjort liknande utanför deras uteplatser så jade det blivit ett j-kla liv.....
 
Oki, oki.. Men vet ni?? Va glada för att inte grannarna mördar era små kissar!
Den erfarenheten har jag o det var inget vidare vill jag meddela. Efter att 3 katter "mördats" i kvarteret med hjälp av råttgift byggde vi om hela vår bakgård till stora fina utegårdar där missarna stormtrivs.

Maincoonen..
 
Jag har sju katter varav tva alltid ar ute, en alltid ar inne och de andra kommer och gar som de vill. Bor ute pa landet med 2 ha mark och en minimalt trafikerad grusvag. Har aven bott i storstader med katt och da alltid hallt dem inne.
Filisofiskt sett sa tycker jag lite synd om innekatter, pa nagot satt kanns det som man bedrar dem pa sant de uppskattar och tycker ar roligt men praktiskt sett sa har man som kattagare ett ansvar mot katten likval som sina grannar. Jag blir t.ex. arg nar grannens hankatt kommer hit och spoar mina fridfulla, kastrerade grabbar. Ilskan ar dock enbart en reaktion pa handelsen i sig. Det skulle aldrig falla mig in att skalla pa grannen. Katter ar katter och slapper man ut dem sa gar e dit de vill och gor som de vill. Det ar kattens natur.
En av vara katter blev overkord, svart skadad och senare avlivad for nagra ar sedan. Tjejstackarn som korde pa honom blev fortvivlad men jag sa till henne att det var en olycka, ingens fel. Inte mitt, inte hennes, inte kattens. En olycka helt enkelt. Vissa kan undvikas, andra inte. Eftersom jag slappt ut katten i forsta hand sa var ansvaret for olyckan mitt. Daremot tycker jag inte att jag gjorde fel. Visst tog jag en chans nar jag slappte ut honom och nu nar han ar dod sa ar saknaden min, ingen annans.
Jag fortsatter dock att slappa ut mina katter, de ar verkligen i sitt esse utomhus; smyger pa faglar, fangar moss, jagar fjarilar, rullar i graset och vraker sig i solskenet eller hanger i skuggan pa en gren i appeltradet.
 
Jag känner mer än en människa som inte drar sig för att slå ihjäl katter som kommer in på deras tomt :crazy:
 
Bodde jag i en stad/villaområde så skulle inte jag ha katterna ute, nu bor jag däremot ute på landet (och då menar jag på landet) efter en väg där det inte är särskilt mycket trafik och grabbarna Grus får vara ute. Jag har ju även mina katter till viss del för att jaga ute i stall o loge vilket är svårt för dom att klara av om jag håller dom inne...

Jag är medveten om riskerna och det är ett val jag har gjort .
 
Jag tycker nog att om man släpper ut sin katt (eller annat husdjur) vind för våg så får man stå för konsekvenserna.
Vi har alltid haft våra katter inne, men när vi åker till landet så får de vara ute.
Där är risken minimal för att de ska bli överkörda.
(bilfritt)
Dessutom så är de för fega för att lämna ¨tomten¨.

Jag blir riktigt arg på folk som t.ex. skriver dagens ris i lokatidningen till den bilist som körde över deras lilla misse.....
De har bara sig själva att skylla i en sådan situation.

/Maria
 
Skylla sig själva...:confused:

Hmm....Nu vill jag först säga att jag inte brukar läsa här på kattforumet och inte följt några "inne/ute"-diskussioner tidigare.

Själv är jag definitivt utekattsförespråkare, om man nu måste välja... Det betyder dock inte att jag anser att det är djurplågeri att ha innekatt, jag är övertygad om att det finns massor av innekatter som trivs och mår hur bra som helst.

Däremot, så har jag faktiskt aldrig tänkt tanken om att det finns folk som VILL ha innekatt :o Jag menar, jag har alltid trott att folk har innekatt därför att de bor i lägenhet och/eller nära stora vägar och därför inte kan/vågar släppa ut katten. Jag blir därför ganska förvirrad av denna tråd, där det ju snarare verkar som om folk tycker det är synd om katten om man låter den GÅ UT??

Själv tycker jag ganska synd om katter som inte får gå ut. Även om det som sagt säkerligen finns många som trivs utmärkt med det (tex. våran f.d katt som numer inte vill gå ut längre!) så skulle jag inte kunna tänka mig att ha en innekatt.

Självklart finns det risker och som (ute)kattägare är man väl alltid rädd för att katten ska gå och bli överkörd etc. Men att låta denna rädsla leda till att man spärrar in katten tycker jag är att jämföra med att aldrig låta en häst gå ut i hagen av rädsla att den ska skada sig, eller att inte låta barnen leka utomhus av samma anledning :o

Kommentera gärna för detta är som sagt en helt ny tanke för mig!
 
Din jämförelse i slutet håller inte. Du lämnar ju inte hästen eller ungarna om de kan kliva rakt ut på E6:an, eller hur?

Jag tycker att utekatter ska vårdas väl, vara kastrerade och i största möjliga mån hållas från trafikerade vägar, grannars rabatter och ungars sandlådor. Och jag tycker att innekatter ska vårdas väl, vara kastrerade och stimuleras så att de får ett bra liv inomhus.

Alltså tycker jag att ingen katt ska driva vind för våg utomhus och ingen katt ska ligga ensam och sova i en soffa hela dagarna.

mandalaki
 
Lisa: Det är en stor skillnad mellan att släppa ut en häst i sin hjage och att öppna dörren och låta katten kuta ut och rör sig fritt. En hage är en inhängnad, jag misstänker att du inte bara skulle öppna stalldörren och släppa ut hästen...

En lämpligare jämförelse hade varit att släppa ut katten i en rastgård dvs en inhängnad och det tycker jag gott och väl att man kan göra.
 
Självklart finns det risker med att ha en utekatt, och de får man ju ta. men sedan så finns det skillnader i riskerna. Tex att en hund biter en katt, det kan ju lätt vara en olyckhändelse, ex en katt har kommit in på ett inhägnat område där det går en hund.
Om sedan katten blir skjuten av luftgevär av någon skjutgalen person, det är ingen risk man räknar med. Där hade jag mer änn gärna personligen gått och stypt personen i fråga.

Som sagt det finns risker man får ta, och jag själv har inget val då min katt inte trivs att vara inomhus.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp