Utflykter med häst o vagn

Fia-Lina

Trådstartare
Jag har fått idén att erbjuda utflykter med häst och vagn i sommar. Det skulle vara turer på ca 1.5 tim med fika. Vagnen är en bruksvagn (med det menar jag att den är ful, men fungerar ;) alltså inte sliten men ingen vacker modell) dragen av en nordsvensk, och jag skulle kunna ta 4 - 6 vuxna passagerare.

Vad kan vara lagom pris per person eller för hela ekipaget?? Vad vill man betala?
Tänkte höra med ett ställe som har "bo på lantgård" i närheten, om dom kunde rekommendera mig som något att göra på dagen.

Tips om priser (förslag eller om ni vet andra som gör samma sak) och andra saker att tänka på.

Det är inget jag skulle leva på, utan bara för att erbjuda folk att åka häst och vagn, det är ju inte alltför vanligt. Att det sen går någon krona åt motsatt håll än det vanliga är ju en positiv bieffekt :angel:

Lotta
 
Sv: Utflykter med häst o vagn

Tja... det där är svårt... man brukar ju kunna betala typ 50 spänn för en liten sväng på skansen tex har jag för mig?
Men om man skulle jämföra med tex turridning brukar det väl kosta ca 300:-/timme? Då borde man kanske kunna ta något sådant, alltså 300:-/timme för disponering av ekipaget, ju fler folk desto billigare per person?
 
Sv: Utflykter med häst o vagn

Jag hade nog räknat baklänges. Vad kostar ansvarsförsäkring och företagsregistrering? Hur mycket tid går åt för förberedelser? Vad krävs för att få servera fika?

Och kan man ta betalt samma som man lägger ut, så det i alla fall går jämt upp....
 
Sv: Utflykter med häst o vagn

Det går inte att jämföra med turridning. Att förbereda häst + vagn brukar ta mer tid i anspråk än att bara sadla och träns en häst. Förr när vi gjorde sådana här turer tog vi 1000:- för två timmar inkl. fika. Detta var med kusk. Sammanlagd vikt på passagerarna max 500 kg. Priset var inkl. moms, naturligtvis.

Att börja köra svart och hoppas på det bästa är nog ingen bra idè om det händer något.
 
Sv: Utflykter med häst o vagn

Tack för era svar, nu har jag lite att utgå ifrån!

Länken till Häståkeriet var bra, tack för den!

Nej, köra svart känns inte bra, samtidigt känns det som mycket jobb att registrera firma för några få körningar per år!
Hmmmm....

Tar gärna emot fler förslag och/eller funderingar kring detta!

Lotta
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp