Bukefalos 28 år!

"Utländska" namn?

Sv: "Utländska" namn?

Nej jag menade faktiskt Philip även om Filip går precis lika bra.
Jag förstår att du skulle göra dig rolig över stavningen men det funkar liksom inte riktigt.
Josephine är ju lika accepterat som Josefin nu och samma med namnet Philip.

Jag håller med om att Philip och Josephine är lika etablerade varianter som Filip och Josefin. Phliph och Jhosefiné är mer ofta syskon till Kevin och Liam.

Däremot tycker att om man är ute efter en klassmarkör i "rätt" riktning så väljer man Hedvig och inte Hedwig. Hedwig är mer trolig att vara syskon till Kevin än till Philip.

Sen SJÄLVKLART kan man inte vara så kategoriserande som jag just var. Men att namn är klassmarkörer är knappast någon hemlighet för det.
 
Sv: "Utländska" namn?

Som syster till en Hedvig håller jag med, Hedwig är Harry Potters uggla.
 
Sv: "Utländska" namn?

Jag tror inte att någon i tråden haft problem med just det ;) Tror det är få som får sina namn uttalade på korrekt svenska utomlands, och ännu färre som förväntar sig det.

Jag blev kallad "Curtis" av en britt när jag bodde utomlands. Jättekul :p

(Kattis heter jag egentligen. Tydligen rätt svårt att uttala!)
 
Sv: "Utländska" namn?

Jag blev kallad "Curtis" av en britt när jag bodde utomlands. Jättekul :p

(Kattis heter jag egentligen. Tydligen rätt svårt att uttala!)

Jag såg på något program med de där brittiska damerna som ger kvinnor i olika länder en make-over. Och då träffade de en Titti.
Som hon kommenterade det namnet..... .:D
 
Sv: "Utländska" namn?

kl

Det är så spännande med namn! Jag gifter mig med min icke-svenska sambo nu till våren och vi har pratat mycket om detta med namn. Vi lever och jobbar båda två i internationella miljöer, och för oss är namnet nästan det enda som indikerar lite av vem man är och var man kommer ifrån. Så för mig i alla fall är det jätteviktigt! När vi gifter oss kommer jag att behålla mitt svenska efternamn, men lägga till hans namn som mellannamn.

Får vi barn kommer de få två eller tre namn, där ett är svenskt och ett namn som kommer från min sambos land.
 
Sv: "Utländska" namn?

Åh ska ni gifta er? Gud så fint! :love: Stort grattis! :)
 
Sv: "Utländska" namn?

Förstår det! Gifter ni er i Istanbul? :)
 
Sv: "Utländska" namn?

Kl

Jag skulle aldrig någonsin döpa mina barn till utländska namn. För mig är det en klassmarkör och jag vill inte ge dem nackdelar.
...

Att folk blir diskriminerade pga namn som för tankarna till en flyktingbakgrund är tyvärr ett välkänt fenomen, men tror du på riktigt att Liam och Kevin skulle få nackdelar pga sina namn? Sen är det ju så att namntraditioner ändras. Vad vet vi om vilka namn som anses "fina" om 20 år?

Jag är för övrigt ytterst förtjust i ett arabiskt flicknamn och kan absolut tänka mig att ge det till en eventuell dotter kombinerat med mitt svenska efternamn. Allvarligt talat ett namn är ingen stor livsavgörande sak förutom när bäraren inte trivs med det.
 
Sv: "Utländska" namn?

Vad vet vi om vilka namn som anses "fina" om 20 år?

Jag vet inte vad du menar med fina, men de namn som signalerar klass på olika vis nu, kommer högst troligt att göra det om 20 år också. Eftersom 20 år är ganska kort tid av livstiden. Både de som får namnet Kevin eller Philip nu, kommer att vara i livet om 20 år och det kommer även deras föräldrar.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 736
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 246
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 227
Senast: Okeydokey
·
Övr. Barn Jag och min sambo planerar att köpa lägenhet tillsammans., och i det området som vi vill bo har vi råd med en tvåa på ungefär 50-55 kvm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 336
Senast: Ferrari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp