Bukefalos 28 år!

Utlånad häst blev slaktad

(Nerikes Allehanda)
Vad hände Bella? Ett litet sjuårigt varmblodssto med vitt stjärn-ämne och vita kotor på bägge sidor bak har slaktats. Hennes ägare, Linda Swande Wilhelmsson undrar vad som hänt hennes häst. Relaterat Artikelbilder Bella och Linda. Ägaren Linda Swande Wilhelmsson undrar varför ingen frågade henne om...

Läs mer...
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Tydligen så har flera hästar gått samma väg hos denna "fodervärd"... Varför gör man så här? Det handlar ju inte om att tjäna massor med pengar direkt.
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Tragiskt! :(

Men återigen, varför skänker man bort "gamla" travare? Hur många gånger har det inte upplysts i media mm att GE ALDRIG BORT en häst för då riskerar den att gå till slakt. Och just dessa hästar som inte funkar i trav och ska bli ridhästar är ju inte värda mycket i pengar räknat, så travfolket borde väl mer än en gång förstått vad som väntar en bortslumpad travhäst? :confused:

Kontrakt om det är tal om fodervärd, i det här fallet så nämns ju "skänka bort" och då är det ju inte på foder. Eller har jag missförstått?
Och bor man i Närke är det ju en bit till Norberg, varför väljer man då det slakteriet?
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Om man nu ska låna ut en häst och är mån om hur denna ska ha det, så är det väl inte särskilt avancerat att åka och titta var hästen kommer att hamna och hälsa på människan i fråga som ska ta hand om ens ögonsten?

Jag har två hästar utlånade, och skulle aldrig komma på tanken att skicka iväg hästen med transportör till en främmande människa utan att varken ha träffat denne eller sett stallet i fråga! Att göra så och tro att allt ska sluta väl känns lite för naivt för att vara sant.

(För det är så jag har uppfattat att det oftast går till när det slutar såhär)

Sedan beklagar jag självklart det inträffade, både i denna historia och andra som råkat ut för liknande saker.
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Tydligen så har flera hästar gått samma väg hos denna "fodervärd"... Varför gör man så här? Det handlar ju inte om att tjäna massor med pengar direkt.

Inget hon blir miljonär på direkt men tusentals kronor kan hon ju dessvärre dra in på det här sättet. Och det är väl isf därför detta upprepas om det nu är så! Storyn känns bekant och jag har i bakhuvudet om en tråd här på Buke, skapad utav en lessen hästägare...
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Det handlar inte om samma människa som hon med slakteriet. Det här är en ny "stjärna"!
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Storyn skapades inte då av någon hästägare utan en f.d. hästägare, väldigt stor skillnad.

Klart att det är stor skillnad! Jag skrev dessutom känns bekant och jag hade det i bakhuvudet. Hur som så är det tragiskt!
Men jag är ändå förvånad över att folk ändå kan lämna bort sina hästar på ett så godtroget vis? Inte så att man ska misstro allt och alla, men ändå...
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Men jag är ändå förvånad över att folk ändå kan lämna bort sina hästar på ett så godtroget vis? Inte så att man ska misstro allt och alla, men ändå...


Ännu en människa som har travare som inte duger till löp och därför väljer att slumpa bort den utan koll, bara hästen kommer väck är man nöjd.
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Ännu en människa som har travare som inte duger till löp och därför väljer att slumpa bort den utan koll, bara hästen kommer väck är man nöjd.

Lite så känner jag också, även om jag tycker synd om de inblandade.
Man kan väl som travhästägare knappast ha missat att just travare som säljs, skänks eller liknande som ridhästar är den kategorin av hästar som oftast hamnar i liknade situationer?
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Ännu en människa som har travare som inte duger till löp och därför väljer att slumpa bort den utan koll, bara hästen kommer väck är man nöjd.

Jag fick ju en häst på det viset, bara fölis var född och avvand så fick jag göra vad jag ville med hästen. Hon var min bästa vän i 17 år och blev nästan 25 år.
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Fast i detta fallet känns det ju som att flera av ägarna bara har lånat ut sina hästar, och inte skänkt bort eller sålt dom,. Människan har ju slaktat andras hästar, det borde ju vara straffbart.
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

I artikeln säger hästägaren "skänka bort". Dessutom skrevs ju inget kontrakt. Att då ha ett varmblod och strunta i kontrakt och sedan även nämna "skänka bort", det skulle jag aldrig våga! Det efter att så många gånger hört/läst om just "gamla travare" som riskgruppen att gå till slakt på det här viset.

Med det inte sagt att jag tycker det är ok att hästen blev slaktad, jag tycker fodervärden, nya ägaren eller vem det nu var är gräslig! :mad:
Hon ljög ju rätt ut vad hon skulle ha hästen till, det är inte ok i min värld.
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Denna människa håller hästar kring Östansjö och Åsbro i Örebro län för stunden. Hon tar emot hästar till avel och promenad ridning. Brukar även annonsera om in och tillridning. Inkörning lastträning osv. Många ägare har åkit dit och inspekterat stall och hagar innan dom valt att låna ut på foder alt skänka sin häst till henne, Stall och marker har vart helt ok. Fodervärds kontrakt har i vissa fall skrivits. Bara det att hästarna bara dagar efter att dom anlänt åkt vidare till olika slakterier runtom i landet oavsett om dom har kontakt el ej. Ägarna har sedan haft kontakt med denna kvinna som bekräftar att hästarna har det bra osv. Hon må vara en mkt sjuk människa som kan och orkar hålla fasaden mot de rättmässiga ägarna. Jag vet sedan tidigare att denna kvinna är riktigt bra på att snacka och manipulera folk. Och kan tom framstå som mkt trevlig och kunnig. Hörde för någon dag sedan om att man är uppe i 9 hästar. Och tror alldelles säkert att det kommer vara många fler innan detta är slut. Det är så sorgligt och makabert. Och ett fruktansvärt sätt att försöka sig att göra pengar på. Detta görs inte alls bara med travare som är slut på banan utan främst familje hästar som är älskade och mkt saknade. Dessa ägare som överlåtit sina hästar har bara velat sin gammla häst väl. Googlar man på hästslaktaren så dyker snart upp en massa arga, ledsna och besvikna bloggare.
Det gör ONT att någon kan göra detta!
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Hände mig liknande. En dag när jag kom till stallet så hade en gubbe ringt en slaktbil dagen innan.......
Även fast jag ahr alla bevis så lägger åklagaren ner det.
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

Jag tycker att man ska göra det med nån man känner. Så man vet att inte sånt hämskt hämder ;( Stakars den ju!!!
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

*KL*

Okej jag köper att de hon gör är oärligt. Men hur ni kan tycka "synd" om döda djur e för mej obegripligt ? Döda djur har inga känslor. Jag kan se betydligt värre saker som de kan råka ut för än skickas till ett slakteri...

Naturligtvis förutsätter jag dessutom att hon självklart "äger" de djuren hon gör så med. Men samtidigt är hon ju inte helt fel ute om hon tar häst på "livstidsfoder" jamenar då håller hon ju sitt löfte, har den till den dör, ett beslut som ägaren tydligen tycker de e ok att "slippa"...
 
Sv: Utlånad häst blev slaktad

*KL*

Okej jag köper att de hon gör är oärligt. Men hur ni kan tycka "synd" om döda djur e för mej obegripligt ? Döda djur har inga känslor. Jag kan se betydligt värre saker som de kan råka ut för än skickas till ett slakteri...

Naturligtvis förutsätter jag dessutom att hon självklart "äger" de djuren hon gör så med. Men samtidigt är hon ju inte helt fel ute om hon tar häst på "livstidsfoder" jamenar då håller hon ju sitt löfte, har den till den dör, ett beslut som ägaren tydligen tycker de e ok att "slippa"...

Det är vid såna här tillfällen man önskade det fanns något liknande en gilla-knapp! :bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Ytterligare sju hästar har gått till slakt, efter att ägarna lånat ut dem till en kvinna i Närke. Annika Hallin i...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp