Utlåning efter skada vid försäljning?

N

Nenttanlu

Hej!
Jag håller efter mycket vånda på att sälja min 8-åriga Newforestvallack som jag ägt sedan han var föl. Han har aldrig tidigare varit sjuk förrutom en lindrig fång 2004 (röngad och hovarna är helt OK). Har de senaste åren haft för lite tid för honom pga bebisar. Han är veterinärbesiktad i maj ua då jag lånade ut honom på foder över sommaren. Han är återigen veterinärbesiktad ua sista september då han återkom från fodervärden. Hade honom hemma en månad innan jag annonserade ut honom. Nerringd av intresserade, fyra kom första veckan och provred och alla ville köpa honom. Ett drömläge att kunna välja köpare. Hade väldigt lite tid för honom under den månad han stod hemma. Red och körde lugnt elva gånger. Bestämde mig för en familj som fick ha honom en vecka på prov för att se om de passade ihop. De bestämde sig för att köpa honom efter att ha veterinärbesiktat på klinik. Besiktningen förvånande med en 2 1/2-gradig hälta på vänster framkota och en 1:a på knät på samma ben. Veterinären gissade att han trampat snett då han så nyligt böjts fri. Rekommenderade två veckors vila och återbesök. Efter diskussion med veterinär beslutade jag att låta spruta honom och röntga. Mest för att spara tid ifall det skulle vara en inflammation. Rädd att en annan intressant köpare hinner hitta en annan häst ifall dessa ångrar sig. Den andra köparen vet om resultatet av besiktningen men är ändå väldigt intresserade. Köparen som nu har honom på prov vill behålla honom under vilotiden. Efter vilan ska han på återbesök och är han då fräsch får vi sätta igång honom.

Nu till min egentliga fråga. Jag skulle vilja göra klart affären då, för det är ju alltid en risk med att låna ut. Rädd att de ska testa hur mycket han håller för och inte ta det så lugnt med igångsättning som jag skulle göra. Olyckor kan ju alltid hända och även om han skulle reagera på en ny besiktning efter att ha varit igång fyra veckor så vet man ju aldrig vad den reaktionen egentligen beror på. Veterinären har hursomhelst rådigt köparna att inte köpa honom förrän efter att ha lånat honom ytterligare fyra veckor efter att han förklarats frisk efter behandling. Tycker inte det känns så kul att låna ut honom så länge. Köparna har fått prata med min veterinär och vet att han aldrig tidigare varit halt. Jag står inte och faller med dessa köpare, men jag skulle gärna sälja till dem. Jag säljer honom billigt. 7000:- under det han är försäkrad för inkl alla grejer.

Hur skulle ni göra? Skulle ni låna ut era hästar så länge, eller skulle ni ta hem dem och sätta igång dem själva, eller skulle ni kräva att köparen bestämde sig efter friskförklarandet?
 
Sv: Utlåning efter skada vid försäljning?

jag skulle nog ha tagit hem den under igångsättningen tills den är friskförklarad. Skulle den inte gå igenom igen, så vet man ju inte hur den har ridits.
 
Sv: Utlåning efter skada vid försäljning?

Nenttanlu skrev:
Hej!
Hur skulle ni göra? Skulle ni låna ut era hästar så länge, eller skulle ni ta hem dem och sätta igång dem själva, eller skulle ni kräva att köparen bestämde sig efter friskförklarandet?

Jag skulle låta köparna välja: antingen köpa honom efter friskförklarandet eller så tar jag hem honom och sätter igång honom själv.
 
Sv: Utlåning efter skada vid försäljning?

Tack för era svar.
Har pratat med den tilltänkta köparen. De har bestämt sig för att köpa direkt han blir (om han blir) friskförklarad. Och är med på att jag tar hem honom direkt annars.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Köpte en häst av företag som visade sig vara skadad. Säljaren (företag) har hela tiden försökt dra ut på processen för att köpa sig tid...
2
Svar
32
· Visningar
4 365
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp