Bukefalos 28 år!

Utmärglad katt

Sv: Utmärglad katt

Har aldrig tidigare varit här inne på kattforumet men följande hände i morse;

Jag sitter i godan ro med kaffekoppen i handen framför datorn i morse när jag plötsligt hör kattbråk utan för fönstret. Jag tittar ut och får se vår kastrerade hankatt Pelle precis gå i från en annan katt som ligger ner på marken. Jag står kvar och tittar en stund men den liggande katten reser sig inte. Jag tar på mig och går ut då jag var rädd för att den var allvarligt skadad eller rentav död efter slagsmålet.
När jag kommer fram får jag se att det är gårdens (ladugårdskatt) hankatt som varit borta en tid, ca 1-2 år. Han låg lite konstigt och tänkte att jag nu fick springa och hämta min styvpappa så han fick skjuta honom, men precis då reser sig katten upp. Det var en odräglig syn, katten är totalt helt utmärglad. Svagt går han från mig och kryper under våran altan. Innan han försvann så var han tam så jag gjorde några tappra försöka att locka fram honom men lyckades inte men han jamade när jag pratade med honom.
Jag gick in och hämtade lite kattmat samt vatten i hopp om att han skulle komma fram, vilket han gjorde. Jag satte mig en bit i från men det dröjde inte länge förrän han kom fram till mig och började kela.
Givetvis tog jag med honom in och nu bor han i vårat pannrum där det är varmt och skönt och han har fått en liten portion burkmat.

Jag vet att jag får vara försiktig med maten och bara ge han små, små portioner och ofta men vad kan jag göra mer för honom?
Jag träffar veterinär nu runt middagstid pga. mina hästar och ska givetvis rådfråga henne också men tänkte slänga ut frågan här så länge.
Nu anser säkert många att jag är hemsk men att åka till klinik med honom är inte aktuellt. Det är en katt utan försäkring och hur mycket jag än älskar djur och vill deras bästa så har jag inte råd med detta, i värsta fall får han avsluta sina dagar. Däremot är jag villig att göra vad jag kan för honom här hemma.
Jag ska se om jag kan ta ett kort på honom.
AVMASKA KAtten också
 
Sv: Utmärglad katt

Om man läser det allra första inlägget så ser man att jag har skrivit att katten varit borta härifrån i drygt 1 år så här på gården råder det ingen svält på våra katter kan jag lova.
 
Sv: Utmärglad katt

AVMASKA KAtten också

Nej, det ska man absolut inte göra för bara det kan ta död på katten. Avmaskning gör man när katten stabiliserat sig ordentligt.

*kl*

Meddelar att katten har dött under dagen men vi gjorde ett försök i alla fall
 
Sv: Utmärglad katt

Nej vad tråkigt. :(
Usch, var det hans inre organ som lade av tro, somnade han bara in?
Åtminstone fick han en någorlunda lugn och bekväm sista tid.
 
Sv: Utmärglad katt

Om man läser det allra första inlägget så ser man att jag har skrivit att katten varit borta härifrån i drygt 1 år så här på gården råder det ingen svält på våra katter kan jag lova.

Man har läst det allra första inlägget.
gårdens hankatt som varit borta en tid, ca 1-2 år
Det var ju er katt, eller hur?

Jag är säker på att ni utfodrar era katter ordentligt, men det krävs mer än så för katter liksom för andra djur man har under sitt ansvar. Jag föreslog i ett tidigare inlägg att ni kastrerar de katter som ni har på gården. Då minskar risken att de vandrar iväg, tillfälligt eller permanent, och går ett sorgligt öde till mötes. Dessutom får man den uppenbara fördelen att de inte förökar sig okontrollerat och man slipper "mängdrelaterade" sjukdomar, inavel etc.
 
Sv: Utmärglad katt

ANg det här med ladugårdskatter, så jag kollade på bilderna. Och slogs av vad som stod också, att katten 'nu döpts'. Då antar jag den inte hade ett namn innan? Det för mig är faktiskt ett tecken på just 'ladugårdskatter' i meningen 'nyttodjur som är lågprioriterade'.

Grannarna har ladugårdskatter båda två, de får inte vara inne hos någondera granne. Den ena grannen har stenkoll på antalet (ganska lågt) och hur det ser ut, katterna är mätta, runda och belåtna och har samtliga namn. De är också kastrerade eller går på piller, de ynglar ivf inte av sig.

Den andra grannen vet inte riktigt hur många han har, känner igen de flesta men inte alla. De FÅR mat, de är INTE utmärglade etc, men när jag hade kattmat i en plåtlåda i stallet försökte ett par av grannens katter desperat bryta sig in i den. Han har dålig koll på om någon försvinner, de ynglar av sig (och vad värre är - han har inte 'hjärta' att slå ihjäl dem, fast han eg INTE vill ha dem. Det var han som yttrade 'det gör inget, det är bara bra, då slipper jag slå ihjäl dem' när jag sjukt skamsen kom med beskedet att min förbaskade tik snott en kattunge för honom, och erbjöd mig betala veterinärvård etc) och det är bara ett fåtal som har namn.

I MINA ögon så förstnämnda granne har ladugårdskatter som är älskade, omsedda och kanske inte en del av 'familjen', men med en tillräckligt hög status. Den andra grannen har ladugårdskatter i dess negativa bemärkelse, som får livets nödtorft men inte mer och inte har någon vidare status.
 
Sv: Utmärglad katt

Ett annat recept kan vara välling (gärna majsvälling). Lite smör i, lite druvsocker, äggula. Blandas, ges ljummet varmt.

Vanlig välling baserad på mjölk? Många katter tål inte mjölk, och är han så utmärglad som den här, skall man inte riskera något. Använd alltså majsvälling i första skedet. Eller välling blandad på laktosfri mjölk.
.

Tänk på att smör är gjort av mjölk, och alltså inte är så lämpligt att ge om man vill undvika laktos. Kanske är bättre med rapsolja eller nåt sånt?
 
Sv: Utmärglad katt

Tänk på att smör är gjort av mjölk, och alltså inte är så lämpligt att ge om man vill undvika laktos. Kanske är bättre med rapsolja eller nåt sånt?

såvitt jag förstår innehåller smöret knappt något mjölksocker, dvs laktos. Det är ju mest fett och en del proteiner.
Däremot messmör innehåller en hel del mjölksocker, har jag fått veta.... En av de få bearbetade mjölkprodukter som faktiskt fortfarande innehåller mycket laktos.

Rapsolja är mindre bra, syftet med tillsats av smör är ju att ge fetter och proteiner av animaliskt ursprung. Växtditon är mindre användbara för katter (även om de iofs är bättre än ingenting).
 
Sv: Utmärglad katt

Tänk på att smör är gjort av mjölk, och alltså inte är så lämpligt att ge om man vill undvika laktos. Kanske är bättre med rapsolja eller nåt sånt?

Jag som är laktosintolerant får inga obehag av riktigt smör.
Det är ju också så att de flesta laktosintoleranta tål grädde bättre än vanlig mjölk.

Mina kattungar som jag nappade upp ratade ju ersättningen så de växte upp på välling gjord av låglaktos mjölk, smör, ägg gulor och lite maizena kompletterat med burkmat så fort de kunde äta.
Det fungerade som tur var jättebra:laugh:
 
Sv: Utmärglad katt

För den som är intresserad kommer ett klipp från sjukvårdsrådgivningens sida:

Ost som är lagrad längre än tre månader är oftast laktosfri. Smör och en del smörgåsmargarin innehåller mycket lite laktos. Yoghurt och fil innehåller ungefär hälften så mycket laktos som mjölk gör. Det gör även vispgrädde och creme fraîche.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 239
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 312
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 733
Senast: alice
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 588
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp