Bukefalos 28 år!

Utmärglad katt

lakrits

Trådstartare
Har aldrig tidigare varit här inne på kattforumet men följande hände i morse;

Jag sitter i godan ro med kaffekoppen i handen framför datorn i morse när jag plötsligt hör kattbråk utan för fönstret. Jag tittar ut och får se vår kastrerade hankatt Pelle precis gå i från en annan katt som ligger ner på marken. Jag står kvar och tittar en stund men den liggande katten reser sig inte. Jag tar på mig och går ut då jag var rädd för att den var allvarligt skadad eller rentav död efter slagsmålet.
När jag kommer fram får jag se att det är gårdens (ladugårdskatt) hankatt som varit borta en tid, ca 1-2 år. Han låg lite konstigt och tänkte att jag nu fick springa och hämta min styvpappa så han fick skjuta honom, men precis då reser sig katten upp. Det var en odräglig syn, katten är totalt helt utmärglad. Svagt går han från mig och kryper under våran altan. Innan han försvann så var han tam så jag gjorde några tappra försöka att locka fram honom men lyckades inte men han jamade när jag pratade med honom.
Jag gick in och hämtade lite kattmat samt vatten i hopp om att han skulle komma fram, vilket han gjorde. Jag satte mig en bit i från men det dröjde inte länge förrän han kom fram till mig och började kela.
Givetvis tog jag med honom in och nu bor han i vårat pannrum där det är varmt och skönt och han har fått en liten portion burkmat.

Jag vet att jag får vara försiktig med maten och bara ge han små, små portioner och ofta men vad kan jag göra mer för honom?
Jag träffar veterinär nu runt middagstid pga. mina hästar och ska givetvis rådfråga henne också men tänkte slänga ut frågan här så länge.
Nu anser säkert många att jag är hemsk men att åka till klinik med honom är inte aktuellt. Det är en katt utan försäkring och hur mycket jag än älskar djur och vill deras bästa så har jag inte råd med detta, i värsta fall får han avsluta sina dagar. Däremot är jag villig att göra vad jag kan för honom här hemma.
Jag ska se om jag kan ta ett kort på honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Utmärglad katt

Ge snäll mat i små portioner, gärna åka och köpa hills i/d om du har klinik som säljer det i närheten.

Små små portioner i början, ofta. Fritt med vätska. Avmaska först när katten stabiliserats, oavsett hur full med mask den än är.

Och så se så den inte har massa fästingar (kan de ha även vintertid om de varit på vift), och så de inte har öronskabb osv (där kommer vet in) och i så fall behandla det. När är i samråd med vet, är de för medtagna vill man stabilisera först.

Och så massor med värme och kärlek såklart =)
 
Sv: Utmärglad katt

Som Alexandra skrev så är Hills id det bästa, men det går ju bara att köpa på klinik men om du har en i närheten vore det det bästa. Ge i så fall en åttondel av burken varannan/var tredje timme under dagen, det är riktigt små portioner som gäller. Tills vidare kanske du har någon vit fisk, torsk eller så som du kan koka med lite ris och ge lite lite av åt gången, det är milt och bra för magen. Även lite morotspuré kan vara nyttigt.
En eloge till dig förresten! :)
 
Sv: Utmärglad katt

*kl*

Tack till er båda för svaren :laugh:.

"Killen" ligger nu här brevid mig i soffan och trots allt så är han jättekelig och sällskaplig. Han orkar dock inte röra sig särskilt mycket. Vi ser till att hålla han varm och han har fått små portioner med mat. Är inte direkt hungrig men har fått i sig lite samt lite vätska.
Visst är sockervatten bra?
Har för mig att jag fick råd att ge det till en annan katt jag tog hand om för några år sedan.

Han får vara här inne hos oss så länge det krävs och det blir lite pyssel med att hålla våran egentliga katt i från den här nya men det får vi lösa helt enkelt.
 
Sv: Utmärglad katt

Vad roligt att kissen kommit hem :)
Kanske lika bra att försäkra? Eftersom du matar honom är han ju ditt ansvar. Mest just in case att det händer något sånt här igen. :)
 
Sv: Utmärglad katt

Är det bara I/D som finns på klinik? För jag köper Hills på Granngården och de har alla möjliga burkar också.
 
Sv: Utmärglad katt

Jag vet att jag får vara försiktig med maten och bara ge han små, små portioner och ofta men vad kan jag göra mer för honom?
Jag träffar veterinär nu runt middagstid pga. mina hästar och ska givetvis rådfråga henne också men tänkte slänga ut frågan här så länge.
Nu anser säkert många att jag är hemsk men att åka till klinik med honom är inte aktuellt.

Det är ett jättebra knep att passa på när veterinären är på hästbesök. Helt OK. Ladugårdskatter får sällan mer, ofta mindre... Och här var det ju så pass tursamt att hon var hos dig samma dag det behövdes.

Du tänker helt rätt. Små portioner lättsmält mat, mycket dricka, värme samt mänsklig värme - kel och så... Den mänskliga värmen kan mycket väl bli tungan på vågen.
Sockervatten? Helst druvsocker då. (Dextropur, finns i alla livsmedelsaffärer).
Blanda gärna i lite salt också då. Dosering ung 1 dryg matsked druvsocker, 1 tesked koksalt per liter vatten. Kokas upp, svalnas. Samma dosering används för människor, t.ex. kräksjuka barn....
Orkar han inte dricka får man ge med doseringsspruta eller liknande in i mungipan...INTE ner i halsen.


Tack för din goda vilja och den hjälpen du ger den behövande katten, :bow:
och lycka till med din nya pälsade vän! :)
 
Sv: Utmärglad katt

Får du inte tag på Hills I/D så vanlig burkmat är säkert bättre än torrfoder. Så också här gör du rätt.

Ett annat recept kan vara välling (gärna majsvälling). Lite smör i, lite druvsocker, äggula. Blandas, ges ljummet varmt.

Vanlig välling baserad på mjölk? Många katter tål inte mjölk, och är han så utmärglad som den här, skall man inte riskera något. Använd alltså majsvälling i första skedet. Eller välling blandad på laktosfri mjölk.

Att koka/sjuda mjölken / vällingen kan hjälpa något och göra den lite lättare att "smälta". Mjölk direkt från kor (opasteriserad) tycks också vara lättare än pasteriserad. (Och numera kan man ju köpa laktosfri mjölk i affärerna.)
men dylika experiment att bearbeta vanlig mjölk görs enbart på friska katter som kan tänka sig att få något extra gott... Får de lite diarré är det inte hela världen...
 
Sv: Utmärglad katt

Eftersom jag vet att du inte har så nära till klinik så köp kattungematen föräldrafritt till honom, finns på odal och ica.
Sedan kan du göra "välling" av en liter låglaktosmjölk, några ägg gulor och några msk smör, bara koka upp alltihop och vispa ut ägg gulorna och smöret och låt svalna till lagom ät temperatur.
De flesta katter kan inte motstå:d och det är bra näring så att han orkar äta annan mat sedan.

Är han kastrerad?
Gör det annars innan du släpper ut honom igen, kostar 450 kr hos Å.
Så slipper han förhoppningsvis gå iväg och råka illa ut igen.
 
Sv: Utmärglad katt

Jag håller med ovanstående.
Ta det lugnt med maten och avmaska när katten stabiliserats mer eftersom om den är full av mask så kan den ryka med annars.
Min mammas katt var borta hela förra sommaren april-ngn gång i juli och hon är samma katt nu som hon var innan hon försvann.
Lycka till!
 
Sv: Utmärglad katt

*kl*

Tack igen för era svar :bow:

"Killen" ligger här i soffan och myser brevid mig. Hade vätskersättning här hemma så det ger jag med hjälp av en liten spruta i mungipan lite då och då.
Han hade varit upp i natt och druckit för det var blöta spår efter honom :).
Ligger och sover för det mesta men tittar upp då och då.

Just nu är inte mat speciellt lockande, tar nån lite bit då och då, men dricker som sagt och just nu känns det som att det är huvudsaken.
Jag tar till mig era tips och ska se om jag kan fixa till något gott till honom av det ni rekommenderat.

Det finns två bilder på honom på min hemsida (ni hittar den i min profil) och jag kommer där skriva hur det går för honom.

En kastrering blir nog aktuell när han frisknat till (om han gör det) för det är en härlig och speciell kille. Han är gårdskatt egentligen (vi bor på min föräldragård tillsammans med dom) men har en känsla av att han kommer bo mycket hos oss sedan :D. Pga. inavel (som lätt händer på gård) så har han hela 6 tår så tänk er vilka tassar han har ;).
 
Sv: Utmärglad katt

Vi har en ny utsvulten hemlösing hemma och han matas med kokt fisk och rå nötfärs i små mängder, det är snällt mot magen.

När jag kommer fram får jag se att det är gårdens (ladugårdskatt) hankatt som varit borta en tid, ca 1-2 år.

Finns det fler "gårdskatter" (eftersom du skriver att ni har problem med inavel)? I så fall är det väl hög tid att du/dina svärföräldrar tar itu med problemet och kastrerar (eller omplacerar, eller i värsta fall avlivar) de ladugårdsboende katterna så att fler katter slipper samma öde som stackaren du pysslar om nu.
Hoppas att den lilla katten piggar på sig!
 
Sv: Utmärglad katt

Så många katter är det inte men här ligger flera gårdar intill varandra och det springer katter lite varstans, så är det oftast ute på bondgårdarna tyvärr ;). Något problem sa jag inte att det var, jag sa att det händer.
Man kan inte kontrollera allt som händer.

Jag har i alla fall idag varit hos veterinären och köpt lite specialmat, det blev dels Hill´s och Royal. Jag har under kvällen fått i han lite grann och även vätska. Är lite piggare nu i kväll än vad han varit tidigare.
 
Sv: Utmärglad katt

Oj, vad smal stackarn var!
Hoppas du lyckas få han bra mycket rundare och att hans organ inte tagit för mycket stryk, katter är ju väldigt känsliga för svält tyvärr.
 
Sv: Utmärglad katt

Oj, vad smal stackarn var!
Hoppas du lyckas få han bra mycket rundare och att hans organ inte tagit för mycket stryk, katter är ju väldigt känsliga för svält tyvärr.

Ja. Men känsligast för svält är ju överviktiga katter.
Som ladugårdskatt var han knappast överviktig. Så med liite tur och med Lakritz utmärkta insatser borde det gå bra.
Det är iaf tydlig att han har en stark vilja att leva.
Under tiden på vift levde han säkerligen som en skygg halvvilding.
Att han är så kelig nu är nog inte bara att han känner igen Lakritz. Det är snarare så att ha försöker ställa sig in, smila sig in, som katter kan. Det är min tolkning här. Han vill leva och kämpar allt han kan för det.


Det fanns förresten en historia i Stockholm i somras. De hittade en totalt utmärglad raskatt (balines??) som varit försvunnen hemifrån ett tag. Bokstavligen bara skinn och ben. Äckligt att se bilderna...
Den tog sig faktiskt, med vänlig omvårdnad och så. Det tog inte ens speciellt långt tid...
 
Sv: Utmärglad katt

Ja. Men känsligast för svält är ju överviktiga katter.
Som ladugårdskatt var han knappast överviktig.

Det hade jag ingen koll på, trodde det var lika farligt för alla.

Så med liite tur och med Lakritz utmärkta insatser borde det gå bra.
Det är iaf tydlig att han har en stark vilja att leva.
Under tiden på vift levde han säkerligen som en skygg halvvilding.
Att han är så kelig nu är nog inte bara att han känner igen Lakritz. Det är snarare så att ha försöker ställa sig in, smila sig in, som katter kan. Det är min tolkning här. Han vill leva och kämpar allt han kan för det.

Jo, jag tror också det ska falla ut väl. Har tagit emot flera hemlösingar (varav en utmärglad) och några av dem har ställt sig in ganska rejält. Inte alls varit så rädda som man kan förvänta sig av dem, senare har det lugnat ned sig och dem har kunnat bli tillgivna utan att hysterisk följa efter en och spinna och spinna.
 
Sv: Utmärglad katt

Så många katter är det inte men här ligger flera gårdar intill varandra och det springer katter lite varstans, så är det oftast ute på bondgårdarna tyvärr ;). Något problem sa jag inte att det var, jag sa att det händer.
Man kan inte kontrollera allt som händer.

Jag vet hur det kan vara, och det är inte bara på bondgårdar.

Det är ju givetvis en definitionsfråga, men inavel och hemlösa katter som i slutänden dukar under för svält och sjukdomar torde anses vara ett problem.

Nej, man kan inte kontrollera allt som händer, men man kan låta bli att rycka på axlarna åt det också. Man kan alltid förbättra situationen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 238
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 312
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 733
Senast: alice
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 588
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp