Bukefalos 28 år!

Utrensning?

lil-sis

Trådstartare
Det är snart slut på alla mina burkar och flaskor samt det kraftfoder hon äter nu. Och jag tänkte passa på att rensa ur hennes kropp rejält från slagg och skit med ngt naturpreparat iom att jag ändå ska gå över på nytt foder.

Vad ska jag ge? Hon behöver nog rensa ur det mesta iom skadan och medicineringen och så. Åt förra året både butta och hippotrim i två omgångar och har fått kortison IM.
 
hejsan.. jag fick förra året tips av vår kiropraktor om att ge dom jäst. helt vanlig jäst, den blåa tror jag det var troligen inte bakjästen. Det rensar ut magen på dom väldigt bra. vi köpte tre tärningar till var häst som vi sedan trugade i dom en varje dag utav... det märktes faktiskt skillnad, hon vart lite finare i magen... men aloe vera låter oxå vettigt.. mitt förslag var kanske inget natur preparat... =/ (fil är ju oxå bra för magen, men lite svårare att få i dom...)

Kramiz/Jossan
 
Du skall inte ge något alls,utan sakta fasa ut det du använder,så att bakteriefloran hinner anpassa sig.
En häst klara sig alldeles utmärkt på hö,lite havre,betfror,mineraler.
Det där med att rensa ut är bara "skitsnack" i dubbel bemärkelse.
 
Inte på vårat hö, då skulle jag idag ha ett magert benrangel utan muskler med ett förjävligt humör!
 
Det höet kan inte vara sämre än mitt hö. Jag har gått över till fri tillgång på hö och ingen kraftfoder alls för tillfället. Hästarna mår bra och är pigga. Jag har riktigt ängshö med sly och skit....
 
Innan jag gav henne det är fullfodret gick hon ner ganska mkt i vikt och blev tom smal och det har inte hänt förut på fri tillgång. Det är duktigt värdelöst.

Ska gå tillbaka till Krafft Protein så fort min återförsäljare får in det igen.

Analysen vi har kan inte stämma, tyvärr.

Ängsö är ju bra! Vi har odlad mark där de tagit hö i evigheter.
 
Hmm, låter spännande med jästen. Det borde vara som bryggerijäst?? Min häst är jättedålig i magen efter bytet till ensilage. Jag kanske ska testa eftersom inte ens kraffts MAgtarm fungerar..
 
Kruxet är att ängarna inte har blivit slagna på ca 10år. Så det är mycket gammalt skräp i det också. Visst, det är bra. Jag vräker ut hö åt dom så att dom har äta dygnet runt..
 
Till utrensningen har jag nu beställt lymfosin och sen till hennes konstiga njurar har jag beställt åkerfräken, kamomill, maskros och mjölon.
 
Att helt plötsligt blanda in allt det som ska "rensa" måste vara rätt kraftigt för kroppen?

Att först behöva bearbeta allt nytt och sen slänga ut "skiten" som ni kallar det kan ju inte var plätt lätt för hennes kropp?
 
Först får hon lymfosin och när det sedan har gjort det de ska och hon har "hämtat" sig så får hon örterna.
 
Jag tror inte på sådant där.
Jag tror på att minimera antalet fodermedel under en period i stället. Ren mat rensar bäst. Tillsatser, sätter just Till.

Varför inte köra bara hö och spannmål + luzern under en period. Eller ännu hellre bara hö och luzern.

Att knöla i en massa örter kan nog vara ganska tufft för kroppen.
 
Hö och lusern räcker inte, hon blir för tunn (tro det eller ej) och ger jag mer lusern blir hon bara tjock, inga muskler.

Hon har ätit Hippo Alfa nu men ska gå tillbaka till Krafft Protein som fungerar bättre, det fanns inte när jag var tvungen att köpa sist :(
 
Åhå, så dåligt hö.
Ja då får det väl bli någon proteintillsats då.

Det där med Utrensningar vet jag dock inget om.
Jag har aldrig gjort det på någon häst alls.
Jag tycker att betet varje vår, verkar att ta hand om det där.
Men det är säkert bra på något vis. Det är ju så mycket som man inte vet och som ändå fungerar.
 
Jag undrar bara vad alla människor menar när de talar om utrensning och slaggprodukter. Ska hästen få diarré? Hur märker ni om en ört verkar rensande eller inte?
 
Precis, skithö av värsta sorten för en viss connemara blir ju inte smal hur som helst på fri tillgång :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 729
Senast: solrose00
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 419
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 453
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 285
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp