Bukefalos 28 år!

Utrustningsfrågor

Sparrisen123

Trådstartare
Nu har jag lite frågor här, till er som kan mer om att tävla islandshäst :)
Är något av följande inte tillåtet i lätt klass (V5)?
* Fårskinnspad under sadeln
* Pullarnosgrimma
* Benskydd
* Halsrem (alltså en typ "naken" martingal-halsrem, som extra handtag vid eventuella bockningar...)
Eller om det finns speciella regler kring det, som i hoppningen t.ex. att bakstrykkappor på unghäst inte får vara för långa eller så.
 
Sv: Utrustningsfrågor

Benskydd räknas in i den totala vikten på varje ben som inte får överstiga 250 gram, halsrem eller annan tillbehör förutom sadel inklusive svanskappa är såvitt jag känner till inte tillåtet. Man får ha pad under sadeln.
 
Sv: Utrustningsfrågor

Ett sånt här handtag att sätta på sadeln borde man väl få ha?

26158_1920.jpg
 
Sv: Utrustningsfrågor

Pullarnosgirmma är ok i V5.
Halsrem är inte tillåtet.
@Pulkaskurk - ja det är inget man diskar för (eller för den delen ens ser att är där).

/Malin
 
Sv: Utrustningsfrågor

Vad bra :)

Då borde ju TS kunna ha ett sånt som extra handtag att hålla sig i om hästen brallar?
 
Sv: Utrustningsfrågor

Tack för svaren :)

Då vet jag, och återstår alltså att hitta lätta benskydd (hästen bör ha boots + skydd) och skaffa ett handtag ifall det blir åka av :p Ägaren har sagt att han är gudasnäll men kan bli pigg och möjligen bockig om det blir trångt på banan i galoppen, så jag vill ta det säkra före det osäkra och ha ett nödhandtag :angel:
 
Sv: Utrustningsfrågor

Tips är att titta på fälttävlansskydd, de är väldigt lätta, hållbara, drar inte åt sig vatten och har en skena längs med senan för extra skydd.

Jag har NEW air flow till min islänning i stl S :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp