Utställd burmapojke

skuggi

Trådstartare
Nu har vi varit på vår första utställning!!!
Lillpojken skötte sig jättebra och satt bara och såg överlägsen ut i buren :love:
Vi kom hem med en fin blå rosett med EX.1 på :cool:
vi har inte så bra koll på det där... så vi är jättestolta.. men ärligt talat så lät det som att det visst inte va SÅ svårt å få :o :crazy:
Nån annan som vart ute för första gången?
Jag undrar lite om när man egentligen kan se om han är något att behålla okastrerad? Tar det flera år eller kan man se det redan nu? Han är 6 mån nu.. Om någon har bra koll på burma som skulle kunna tänka sig att kolla på lite bilder så kan ni väl PM:a... skulle vara kul att höra lite fler åsikter är mina egna.. eftersom jag själv tycker att han är världens åttonde underverk :smirk: :love:
 
Det beror ju helt på konkurrensen, om det är svårt att bli ex1 eller inte. Är man ensam i klassen så ska det ganska mycket till att det ska dra en EX1:a, då ska katten ha något gravt fel.
Men om det är många katter i klassen som konkurrerar så blir det försås svårare att ta hem första platsen!

Huruvida han är avelsmaterial eller inte är svårt att bedöma när man är ny. Mitt tips är att åka på fler utställningar med honom, och lyssna noga på både din egen katts bedömning men även andra burmors. Till slut kommer du få en uppfattning om vad standarden egentligen står för, och då kan du själv avgöra vilka starka resp svaga sidor din katt har.
Vad sa de på bedömningen den här gången?
 
hrm... ja.. domaren var tjeck och inte så bra på engelska.. korta utdrag ur nästan oläsligt protokoll:
ex type...ex. body development(tror jag)..strong a.ebpant(??)
huvud: wedjed(?) medium nostrills (tror jag) a very proud profile...strong cheekbones(?)
ögon: omöjligt att tyda.. :crazy:
öron: ..well nt (?)
päls: veryshort, fine, glossy..å nått mer som inte går att tyda..
svans: medium
ja... säger det något? tycker ju att det låter bra.. eller?
 
"wedge" betyder typ "kilform", så om han ska ha dett kilformat huvud så är väl det bra. :)

Öron, kan inte det vara well set? Det brukar de skriva... :smirk:

Eftersom han är ungkatt så brukar de vara lite "vaga" i bedömningarna, eftersom katten är under utveckling.
Därför ger det mer att ställa sen i vuxenklass. Ju högre upp i klasserna man kommer, desto hårdare bedömning.

Det verkar ju som om han inte har några uppenbara fel, kanske lite kort svans(?) eftersom han skrev 'medium'.

Exc är ju den bästa bedömning man kan få, både totalt och på enskilda egenskaper. Nästa är very good, nästa good osv.
 
Tack så mycket!
Jag vet inte om han ska ha kilformat huvud... nån annan som vet om burmor ska ha det??
Men då låter det ju lite lovande iaf :) Ska bli kul å se hur stor han blir.. han har grymt stora tassar :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
24 907
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp