Bukefalos 28 år!

Utställningsfrågor

S

Silverlilja

Hej

Jag är nybörjare vad gäller utställningar men jag försöker läsa mig till hur det går till på utställningar som ett komplement till att jag besöker utställningar IRL. Nu har jag suttit och läst ett tag och några frågor har dykt upp i huvudet, säkert frågor med ganska självklara svar om man kan, men jag kan inte :o Så, hoppas att nån vill hjälpa mig med svaren på frågorna

1. I konkurrensbedömningen, kan hur få/många hundar som helst få CK? Tänkte att om bara en tik får CK men kanske 4 hanar, hur blir det då i bästa hane och bästa tikklass? tävlar tiken mot sig själv då? eller om bara hanar får CK, eller domaren kanske måste dela ut CK till minst en hane och en tik i konkurrensbedömningen?? Förklara gärna hur det går till för jag blir bara förvirrad i mitt tänkande :crazy:

2. Går bästa hane alltid före bästa tik klassen? hur är de i kvalitetsbedömningen, hanar först och tikar sen eller varierar det?

3. Om man får ett CK i konkurrensbedömningen så går man ju vidare till bästa tik/bästa hane klassen det har jag fattat, men om man bara skulle bli tilldelad ett CACIB (inget CK) går man vidare på det också?

4. Nu till en väldigt korkad fråga, BIG vad tävlar man mot då? är de andra hundar som blivit BIR inom samma rasgrupp som ens hund tillhör? och sen om man blir BIG-1 så tävlar man mot övriga som blivit BIG-1 inom de andra rasgrupperna för att bli BIS?
Är det så eller tänker jag helt galet? :confused:

5. I valpklass hur långt går man i bedömningen där? Hur bedöms valpklass? Har fattat det så att man från att, förhoppningsvis, gått vidare från kvalitetsbedömningen tävlar i konkurrensklass (tillsammans eller könfördelat??) och att det där delas ut HP. Den valpen som får HP tävlar om Bästa Valp tillsammans med alla andra valpar av andra raser som fått HP. Delas det alltså bara ut ett HP bland valparna i varje ras?

6. Korkad fråga nr.2 : I konkurrensbedömningen går tikar och hanar för sig då eller går de tillsammans i ringen? antar att de hanar som fått 1: or i kvalitetsbedömningen går in tillsammans, blir placerade med eller utan CK och sen får lämna ringen i väntan på att tikarna som fått 1: or i kvalitetsbedömningen får sin bedömning med eller utan CK, är jag fel ute?


Jisses vad det känns som om jag rör om allt... Man kanske inte ska sitta och försöka ta in information klockan 3 på natten, i morgon kommer jag säkert själv ha svaret på, i allafall, någon av dessa frågor men jag skulle ändå vara jätte tacksam om någon utställningskunnig skulle vilja ta sig tid att svara :bow:


/ Sophia
 
Sv: Utställningsfrågor

1.Får ingen tik CK blir det ingen bästa tikklass och då blir hanen automatiskt BIR. Skulle det vara så att domaren inte tycker att någon hund ska ha CK blir det ingen BIR. Är det bara en hane med CK är det bara en hund i bästa hanhundsklass.
Domaren kan dela ut hur många CK som helst.
2.Bedömningen är alltid samma: Hanvalpar,tikvalpar,vuxna hanar och vuxna tikar.
3. CACIB delas ut i bästa han/tikklass och du kan bara delta i den klassen om du fått CK i en tidigare klass. CACIB är ett strå vassare än CK, det kan hända att BIR-hunden inte får CACIB för att domaren inte tycker att den är tillräcligt bra för att bli INTUCH.
4.Du tänker helt rätt.
5.Valpklass har ingen kvalitetsbedömning.Hanar och tikar tävlar i skilda klasser. De placeras 1,2,3,4 och R. Lovande valpar tilldelas HP. Domaren kan dela ut hur många HP som helst. Bästa hanvalp och tikvalp med HP tävlar om att bli BIR-valp. Vinnaren får sedan tävla i stora ringen på eftermiddagen mot de övriga BIR-valparna i de andra raserna. En valp kan dock få KEP eller 0.
6. Hanar och tikar bedöms alltid i skilda klasser (undantag avelsklass). Hanhundsbedömningen görs helt färdig innan man börjar med tikklasserna.

Hoppas det klarnade lite.;)
 
Sv: Utställningsfrågor

Jo, det klarnade lite, tack för att du tog dig tid att svara :):bow:

Är det så i valpklass att den som placeras etta alltid får HP eller kan det vara så att HP bara delas ut till tex. valp som placerat sig som 3:a och 5:a där då 3:an går vidare och möter bästa tikvalp?
 
Sv: Utställningsfrågor

Tänk dig att det är en klass med 5 hanvalpar, de bedöms och blir placerade 1,2,3,4 och reserv. Sedan bestämmer domaren hur många valparna som är "lovande". Det kan bli allt från 0-5 Hederspris. Domaren delar ut 3 HP i denna klass. Vinnaren med HP ska sedan möta vinnande tikvalp om den får HP. Alla övriga valpar är färdigbedömda och kan "åka hem".
 
Sv: Utställningsfrågor

Okej, alltså behöver det inte vara den som placeras etta som går vidare eftersom den kan bli utan HP, det kan lika gärna bli den som blir 3:a om den blir den första i "ordningen" att få HP, eller fattar jag det knas nu? :angel:

Alltså som exempel:

1. Otto
2. Karo
3. Silver HP
4. Moltas HP
reserv. Bruno HP

Då går Silver vidare och möter bästa tiken med HP?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utställningsfrågor

Nej, får inte vinnaren i klassen HP, får ingen annan HP. Valpen på tredje plats är ju sämre än ettan.
 
Sv: Utställningsfrågor

Ok, då fattar jag...är lite trögfattad ibland :angel:
Tack för att du tagit dig tid att svara, nu tror jag inte jag har några fler frågor, för stunden i allafall ;)
 
Sv: Utställningsfrågor

Ny fråga, nu börjar det dra ihop sig till första utställningen, i och för sig bara en inoff men det känns ändå lite nervöst.
Om jag ställer i valpklass, en hane och han är ensam. Vad händer om jag får hp? har ju lärt mig att ettan med hp går vidare men blir han automatiskt etta när han är själv eller hur vet man om man gått vidare eller inte?
 
Sv: Utställningsfrågor

Ny fråga, nu börjar det dra ihop sig till första utställningen, i och för sig bara en inoff men det känns ändå lite nervöst.
Om jag ställer i valpklass, en hane och han är ensam. Vad händer om jag får hp? har ju lärt mig att ettan med hp går vidare men blir han automatiskt etta när han är själv eller hur vet man om man gått vidare eller inte?

Om han får etta i kvalitetsbedömningen och Hp går han vidare till bästa valpklass.

Men du behöver inte vara nervös :-). Inofficiella utställningar är till för att lära hunden och dig. Ringsekreterarna hjälper gärna till och berättar hur det går till.

Lycka till!
 
Sv: Utställningsfrågor

Tack för svaret :bow:
men..har valpklass kvalitetsbedömning eller har jag fattat det fel nånstans? :confused:
Vi säger i allafall att jag går in i konkurrensbedömningen som ensam hane och får hp, hur vet jag att jag gått vidare att tävla om BIR-valp? delas det ut nåt som visar att jag kommit etta eller blir det bara så om man är själv att hp=vidare utan hp=inte vidare. Vet ju att om man är många så kan ju domaren dela ut hur måna hp:n som helst men det är bara den som placeras fösrt som går vidare till att tävla om BIR-valp.

Ursäkta korkade frågor men det hade kännts tryggt för mig att få lite "basic" saker klara innan jag går in i ringen, även om det bara är för att träna ;) , troligtvis kommer jag gå ensam då jag ska visa en ganska ovanlig ras så det är därför jag undrar vad som händer om jag är ensam.
 
Sv: Utställningsfrågor

Är du ensam i rasen och domaren tycker att din hund är värd ett HP brukar de dela ut BIR rosetten på samma gång som du får HP:t. Sen är det vidare att tävla BIG!
 
Sv: Utställningsfrågor

Okej, och om det skulle vara en tik med också vad gör domaren med min ensamma hane då? (tänker fortfarande valpklass)

Edit: kan väl formulera det så här: är jag ensam hane i klassen och får hp, ska jag in nåt mer sen och hur vet jag i såfall det?
 
Sv: Utställningsfrågor

Är du ensam hane och får hp så ska du gå in efter att tikarna är klara. Du kommer då att tävla mot 1:a placerade tiken om denna fått hp för att bli BIR. Om domaren inte delar ut ngt hp i tikklassen går du fortf in efter att de är klara för bli BIR.

Var ska du ställa ngnstans?
 
Sv: Utställningsfrågor

Tack för svaret, då vet jag vad som gäller :bow: Jag har varit på massor med utställningar och kollat men känns som om jag får "hjärnsläpp" nu när det är jag själv som ska hålla i snöret :D.
Ska ställa på inoff i Köping i februari.
 
Sv: Utställningsfrågor

Måste bara fråga, det är möjligtvis inte Svenska Leonbergerklubben som anordnar inoffaren ? :) Äsch då, det kommer gå superbra, jag var så nervös så jag höll på att tuppa av första gången jag skulle ställa men när jag väl var inne i ringen så släppte det värsta men mina händer skakade hela tiden. :D Efter några gånger får man in vanan och man är inte lika nervös som man var i början :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 394
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och...
Svar
11
· Visningar
1 619
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 971
Senast: Lillefrun
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 774
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp