Bukefalos 28 år!

Utställningsfrågor

S

Silverlilja

Hej

Jag är nybörjare vad gäller utställningar men jag försöker läsa mig till hur det går till på utställningar som ett komplement till att jag besöker utställningar IRL. Nu har jag suttit och läst ett tag och några frågor har dykt upp i huvudet, säkert frågor med ganska självklara svar om man kan, men jag kan inte :o Så, hoppas att nån vill hjälpa mig med svaren på frågorna

1. I konkurrensbedömningen, kan hur få/många hundar som helst få CK? Tänkte att om bara en tik får CK men kanske 4 hanar, hur blir det då i bästa hane och bästa tikklass? tävlar tiken mot sig själv då? eller om bara hanar får CK, eller domaren kanske måste dela ut CK till minst en hane och en tik i konkurrensbedömningen?? Förklara gärna hur det går till för jag blir bara förvirrad i mitt tänkande :crazy:

2. Går bästa hane alltid före bästa tik klassen? hur är de i kvalitetsbedömningen, hanar först och tikar sen eller varierar det?

3. Om man får ett CK i konkurrensbedömningen så går man ju vidare till bästa tik/bästa hane klassen det har jag fattat, men om man bara skulle bli tilldelad ett CACIB (inget CK) går man vidare på det också?

4. Nu till en väldigt korkad fråga, BIG vad tävlar man mot då? är de andra hundar som blivit BIR inom samma rasgrupp som ens hund tillhör? och sen om man blir BIG-1 så tävlar man mot övriga som blivit BIG-1 inom de andra rasgrupperna för att bli BIS?
Är det så eller tänker jag helt galet? :confused:

5. I valpklass hur långt går man i bedömningen där? Hur bedöms valpklass? Har fattat det så att man från att, förhoppningsvis, gått vidare från kvalitetsbedömningen tävlar i konkurrensklass (tillsammans eller könfördelat??) och att det där delas ut HP. Den valpen som får HP tävlar om Bästa Valp tillsammans med alla andra valpar av andra raser som fått HP. Delas det alltså bara ut ett HP bland valparna i varje ras?