Bukefalos 28 år!

UVI hos hund

Bubble

Trådstartare
Min ena hund är hos min mamma över helgen och tydligen har han kissat inne (mycket).Nu undrar jag om det kan vara UVI.
Han brukar småskvätta inne annars (tyvärr) när han är där och hon har även en tik hos sig nu. Men nu hade han kissat stora pölar två gånger och en gång strax efter dom varit ute.
Kanske oroar jag mig i onödan då han brukar skvätta inne annars och det har varit jättekallt nu så han kanske inte har velat kissa ute (men han brukar kissa snabbt och vill sen in igen).
Brukar UVI ge fler symtom? Han har inte svårt att kissa och verkar inte påverkad i övrigt.
Får väl ta och ringa och rådfråga veterinär imorgon men någon kanske vet här så länge :)
 
Det kan absolut vara UVI. De brukar få svårt att kontrollera blåsan när de ha UVI, precis som oss människor. När vi har UVI känner vi oss kissnödiga mer eller mindre hela tiden och vi kan också få svårt att hålla oss. Det är bäst att man utreder det tidigt. Låter man det vara utan att göra något kan hunden bli rätt sjuk.
 
När min första tik hade UVI så var en av de första sakerna jag märkte just att hon började kissa stora pölar istället för att skvätta lite här och där ute. När det blev värre så kissade hon även inomhus vid något tillfälle 0ch började dricka mer. Jag bokade tid hos veterinär och väl på plats så säger de "Ja, det kan åtminstone inte vara UVI, för då skulle hon inte kissat mycket och skulle ha andra symptom också". Urinprov togs ändå eftersom jag ville det och jodå, nog var det UVI allt, långt gången sådan som krävde rejäl medicinbehandling för att bli bra. Tog bara någon enstaka dag med medicin (minns inte vilken) så blev det en klar förbättring :)

Så ja, in med hunden till veterinär och fixa urinprov!
 
Visst kan det vara UVI. Men om urinprovet inte visar på det så be vetten ta blodprov som visar njurvärdena. I så fall dricker han mycket mer än normalt också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 762
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 259
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 389
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp