Bukefalos 28 år!

Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

WÄH!

Befinner mig i något av ett svart hål just nu.
Gin har lyckats med konststycket att skada 3 av 4 ben, troligtvis i en enda rörelse.
1) Trampat av sko på vänster fram
2) Fått ett slag/spark på utsidan av höger fram, strax under knäet. Är helt vidrigt svullen och svullnaden vill inte gå ner.
3) Jättehalt på höger bak. Avlastar benet hela tid och ser verkligen skruttig ut när hon rör sig. Hittar inget sår/svullnad/värme.

Vi ska till veterinären om ett dygn.
Har ingen bra känsla alls.
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Uch vad tråkigt!

Om det kan vara till någon tröst lyckas mitt måndagsexemplar till häst med sådana saker lite nu och då, man blir trött men vänjer sig :crazy:. I onsdags förra veckan blev han irriterad på flugor, bockade och fick ett sår på höger fram (han är konvalescent efter senskada på vänster fram) är halt på höger fram, svullen i vänsterbenet och ena bakskon sitter snett och hovslagaren har inte tid att komma förrän senare i veckan, så ja vad kan jag säga, jag vet hur det känns! Ska avvakta en vecka sen ska vi ändå in till vet så då blir det väl en helgenomgång som vanligt :grin:

Hoppas din fina pålla snart piggar på sig, håller alla tummarna för det!
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

ginson_4ff35e059606ee7311000c1b.jpg


Hej!
Saker som har hänt sedan sist:

  • Vi var hos veterinären i mitten av maj, eftersom åsnan kom in från hagen utan sko på vänster fram, massiv svullnad på höger fram och jäkligt halt på höger bak. Not so funny. Veterinären hittade punkterade en hovböld bak, och efter en rejäl genomgång av höger fram konstaterades att Gin lider av en åkomma som är vanlig hos fullblod; Crazy drama horse - eller Fjollig överdrift, som det heter på svenska. Pålagringen har inte ändrats det minsta sedan i augusti, vilket är sköööönt. Så länge den inte väcks till liv kommer det inte vara något bekymmer alls.
  • Hästarna går på bete sedan sista helgen i maj. Ginny är tjock och lycklig. Vi rider nästan varje dag.
  • Ginny satsar på mittbena.
  • Gin har hoppat banhoppningsträning och gjorde det galant. Vi siktar på att komma ut på två tävlingar under juli. Jag köpte licens igår, så vi får se när den är godkänd och granskad och klar. Förhoppningsvis innan söndag, så att jag hinner anmäla till första tävlingen.
  • Jag har börjat lägga ut lite krokar om att hon ska säljas, men känner ingen stress. Det är viktigt att det blir rätt.
  • Vi har en medryttare (från buke! :D ) och som älskar Gin. Så himla tryggt och behändigt!
  • Ginny imponerar dagligen på mig. Hon är så trafiksäker att hon jag ibland misstänker att hon är både blind och döv. Haha. Idag träffade vi tre motorcyklar som inte såg hästen förrän de var jämsides med oss. Hon viftade inte ens på örat. (Det läskigaste hittills är grannens robotgräsklippare.)

ginhopp1_206915787.jpg
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

För att jag inte hade planerat att köpa häst från första början.
Jag hade bestämt mig för att sluta med hästar i slutet av 2010, och satsa på att göra klart min utbildning och sedan ägna tid åt att hitta jobb och göra karriär. Jag skaffade hund (x2) och hade en plan för både jobb och började leka med tanken på att skaffa barn, och njöt av att ha tid att typ... umgås med folk, bara en sån sak :angel:

Nu har jag lyckats få ihop det helt okey ändå, men under våren har jag haft arbetsdagar på 11 timmar (inklusive pendling) och då har det varit jäkligt tungt att ta sig till stallet - och jag har egentligen varken tid eller råd att ha häst. Mina sparkonton är tömda och gapande. Mitt egna företag har blivit lidande eftersom jag har haft anställning för att försäkra mig om en jämn, fast inkomst för att ha råd med häst och livet som det ser ut nu. Mest av allt har min man och mina hundar blivit lidande, eftersom jag har varit borta 11 timmar på jobb, för att komma hem, byta om, åka till stallet i två timmar och sedan komma hem, äta något och somna. Det är inte riktigt rätt mot varken mannen, flocken, hästen eller mig. Jag har varit som en zombie emellanåt. Och så är det svårt att inse att jag liksom inte är 19 längre ;)

Tanken när jag köpte Ginny var att rädda henne, rida i ordning henne och sedan låta någon annan ta över. Och det är ungefär där jag är nu. Hon är en fantastisk häst, och jag tycker så himla mycket om henne - jag blir lycklig av att rida henne. Men någonstans hör jag en tickande klocka varje gång jag är i stallet, och någonstans vet jag att hon är den perfekta hästen för någon annan ryttare än mig.
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

På fredag ska Gin tävla :D

Här är bilder från uppladdningen:

ginjump3_4ffdb24bddf2b341d30003b1.jpg


ginjump1_4ffdb24de087c3196100038e.jpg


ginjump2_4ffdb24a9606ee15fa0003cd.jpg
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

På grund av en uppenbart hästätande blomkruka :eek: tappade de rytmen och flytet några steg innan hinder nummer två, och de hittande inte riktigt tillbaks efter det. Resultatet blev ett stopp på hinder 2 och en kontrollvolt före hinder 7. Överlag backade Gin av ganska mycket på banan, och jag tror inte att ryttaren var riktigt med på att hon skulle reagera så. Nåväl, man lär sig något nytt mest hela tiden. Nästa gång ska ryttaren ha mer ben med sig (eller sporrar), och rida fram ett bättre tryck. :)

finbling_500148f69606ee4ee1000db0.jpg


christinehamn2_500141e79606ee6fb2003f85.jpg


nyhadergin_500147709606ee6fa3004453.jpg

(ignorera texten (och att bilden är spegelvänd) - det blev en ny bloggheader)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 591
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 834
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 065
Träning Sedan september förra året rider jag en fd ridskolehäst på 9 år som är i nästintill skänkeldöd. Problemet ligger i att hon inte reagerar...
2
Svar
30
· Visningar
5 251
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp