Bukefalos 28 år!

Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Kul att höra! :bow: Hon är en riktig godbit nu när hon har fått mer hull.
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

*KL

Instämmer med övriga kören att det var roligt med en uppdatering! :laugh:
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Nu är vi back on track igen..!
Vi ägnande en vecka åt att skritta och kyla, skritta och kyla, skritta och kyla efter att hon hoppade ur hagen och försvann mot horisonten. Jag fasade för/trodde att det skulle bli ganska härliga inflammationer i samtliga ben, men efter att ha fått bakskor och en lugn vecka var det bara att tuta och köra igen - skönt!

dsc_0062_166575386.jpg

Det ser nästan ut som en muskel på nacken..! Hurray!


Nu har vi börjat galoppera. Det är jätteroligt, men jag är väldigt ovan hennes rörelsemönster (min förra häst var en turboponny på 157 cm), så det kommer nog att dröja ganska länge innan det blir ordentlig ridning i galoppen. Nu står jag i lätt sits och låter henne bara rulla på, vilket känns helt rätt med tanke på hennes muskulatur.
Och hon har faktiskt inte bockat än ;)

Jag har en film från igår, när vi rider/miljötränar i ridhuset (läs; det ösregnade hela dagen och jag vill inte drabbas av höstens förkylning redan i september :angel: ). Hon är verkligen stenkool, så att åka till helt ny anläggning och in i ett ridhus med främmande hästar var knappt något hon reflekterade över. Ni hittar filmen här.

p20110907-173705_165151915.jpg
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Fy farao jag blir då alldeles GRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖN i nyllet av avundsjuka! :p

Hon påminner en aning om min häst, fuxfärgat benrangel med strulbakgrund och "grisen i säcken". Jag önskar mig verkligen tillbaka dit när jag ser din film. :) Hon ser jättefin ut och det ska bli riktigt roligt att följa er så jag hoppas på fler framtida uppdateringar. Men du vilket KLIPP du gjorde! Grattis.
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

+ Liten + Heulwen (Eller Hevulen, som jag uttalar det ;) )

Tack :love:

Jag blir mer och mer kär i henne. Hon är så himla roligt..! Och hon är verkligen supersocial, kommer alltid fram och kollar läget och charmar till och med suraste grannen genom att bara vara med. Duktig häst!
Det där psyket är faktiskt ganska amazing mest hela tiden. Utom när vi pillar på sår - då blir hon mycket dramatisk :angel:

Nu ska vi hålla den här nivån ett tag innan vi går upp ett snäpp.
Det är ärligt skiiiittråkigt att behöva vänta, haha. Jag vill ju veta vad hon kan, och jag vill träna och trimma och jobba galoppkondis på travbanorna i närheten och hoppa på terrängbanan och planera en tävlingssäsong...

Snart så! :D
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

+ Liten + Heulwen (Eller Hevulen, som jag uttalar det ;) )

Nu tänker jag inte skriva till dig mer. :mad:

Nej men det låter helt underbart! Jag planerar träning och tävlingssäsong fast jag inte ens har en egen häst ännu men man kan ju drömma och förbereda sig lite. :idea:
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Nu galopperar vi för fulla muggar (nåja), hon börjar bli lite het emellanåt och verkar tycka att livet är himla roligt :love:
Jag har ökat arbetskraven lite, så nu jobbar vi mer i form och med fler sidvärtsrörelser än förut. Hon är väldigt reglerbar och samarbetsvillig och det är verkligen jätteroligt att rida henne..!
Jag är typ såhär glad varje gång jag rider:
Film

Min fina vän Carro har varit och hälsat på med kameran, se så fin hon är i kroppen nu!

img_8948_168807537-copy_168855063.jpg


För att inte tala om att hon är amazing med hundarna:
Film
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Åååååh, va fin hon är :love:

Du verkar nästan liiiite sugen att behålla henne? :angel:
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Du verkar nästan liiiite sugen att behålla henne? :angel:

Haha, ja. Det har ju visat sig att hon har världens bästa mentalitet :love: Men som sagt, vi får se hur det blir framöver. Jag ska ju ha i minst ett år.
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Tycker jag låter som en bra inställning :)

Tycker dessutom du är duktig som kommer ihåg att uppdatera i tråden :bump: :D
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Nu var det lääängesen jag skrev något här!
Ginny och jag har fortfarande jätteroligt tillsammans.
I oktober såg vi ut såhär:
cimg2375_169573180.jpg


November:
dsc_0032_175121861.jpg

Nya stallet!

December:
p20111212-160515_178881658.jpg

Hovböld som tog bakvägen.
Jättekul!
Så nu har vi vilat i nästan tre veckor.
Hon har fått lite longering och skogspromenader i snöre, men inga väldiga aktiviteter. Nu är sprickan helt borta och det firade vi med att löshoppa lite.
Det här är från igår, och första gången någonsin jag ser henne hoppa, och jag blev inte besviken :D :bump:
Länk till film
Hon har tappat lite över ryggen och överlinje efter att ha vilat, men är annars i finfin form.


Passet har kommit också (om jag inte redan berättat det?).
Hon är 50% fullblod (bla Athens Wood) och 50% wielkopolska.
Fullblodet är riktigt påtagligt. Inte minst för att hon är väldigt dramatisk i allmänhet och när det gäller småsår i synnerhet. Ett litet, litet sår = total svullnad och jag piper saker som "Lymfangit!" "Omslag!" "Wääh!". :angel:
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Åhh vilken fin! :) Jag har också precis köpt häst nyligen, korsning fullblod + Wielkopolska, precis som din! Han är såå trevlig! Tänkte ha honom som skogsmullehäst men ju mer jag rider desto mer sugen blir jag på att träna och lära mig rida bättre :)

2csjw4m.jpg


:love::love::love:
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Dags för ny update!

Idag hoppade Gin "ordentligt" för första gången på.. nästan två år, skulle jag tro.
Hon var så himla lycklig :love:

Jag har en -hrm- fjortis som ska hoppa och tävla henne, eftersom jag har insett att jag föredrar att träna och trimma. När hon rider blir det automatiskt lite mer bus och mindre samling, men de har väldigt kul tillsammans och jag tror att det kommer att bli jättebra. För varje dag som går blir jag bara mer och mer övertygad om att jag har en fantastisk häst! Hon är så lätt att ha att göra med, så positiv och arbetsvillig - och härlig att rida. Dessutom är hon så social och mysig att hon helst hade suttit i knäet :D

Här är några bilder från dagen:
img_2324_200786556.jpg


img_2327_200786680.jpg


img_2331_200786775.jpg


Såhär svettig (och långhårig :angel:) blir man av att hoppa och vara glad. Hon är faktiskt nästan lite väl rund om magen på den här bilden, men det är ganska stor skillnad när hon rör sig. Nu ska vi bara bygga lite mer överlinje och frisera...
img_2351_200787765.jpg
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Hittade ganska nyss den här tråden och sitter nu, alldeles gråtig för att det hela gick vägen! Grattis i efterskott och varma lycka till i framtiden!
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

hur går det med planerna på att behålla/sälja? Du skrev ju tidigare om att ha henne ett år ca,och ev sälja under 2012,hur ser det ut i dag?
 
Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

hur går det med planerna på att behålla/sälja? Du skrev ju tidigare om att ha henne ett år ca,och ev sälja under 2012,hur ser det ut i dag?

Planen är fortfarande att sälja, troligtvis under sommaren.
Jag har reflektera så himla mycket över vad jag vill göra och prioritera de kommande åren, det är väldigt skönt att kunna vila i beslutet att sälja.

Jag tycker oerhört mycket om Ginny, hon är en fantastisk häst. (Jag har på heder och samvete aldrig ridit en häst som är mer arbetsvillig och enkel att jobba och prova nya saker med. Hon har en helt fantastisk inställning - och toppar med lite drama)

Jag tror att hon är perfekt för en ambitiös tjej som är 16-18 år, som går från ponny till häst och har lagom tävlingsambitioner och som kan förvalta henne på ett bra sätt. Gärna långsiktigt. Ginny är en typisk "tjejig tjejhäst" och jag kommer försöka göra en jäkligt bra matchmaking och jag kommer vara väldigt noga med vem som köper henne.

Så planen återstår tills vidare :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 599
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 876
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 092
Träning Sedan september förra året rider jag en fd ridskolehäst på 9 år som är i nästintill skänkeldöd. Problemet ligger i att hon inte reagerar...
2
Svar
30
· Visningar
5 269
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp