Bukefalos 28 år!

Vaccinationer (ej covid)

TBE, hepatit A+B och säsongsinfluensan varje år. Planerar även att vaccinera mot pneumokocker, HPV och givetvis covid-19.
 
Oj vad jag började fundera på vad jag borde vaccinera mig mot när jag läser tråden, och vad jag inser att jag har dålig koll på vad det egentligen är jag vaccinerade mig mot som barn (och vad jag vaccinerar min dotter mot :o) Så jag var tvungen att kolla upp!

Jag är i alla fall vaccinerad mot:
Difteri och stelkramp (och tänker fylla på när det blir aktuellt)
Polio och MRP (tror inte det behöver förnyas va?)
HPV
TBE
Och har tagit svininfluensavaccin samt ett vaccin mot säsongsinfluensa (den vintern jag var gravid)

Dottern har fått rota-vaccin,
Kombinationsvaccin Difteri, stelkramp, Kikhosta, Polio, Hib och Hepatit B
vaccination mot prenumkocker
första dosen MRP
och första dosen TBE

Hon är alltså vaccinerad mot fler saker än mig, men vi har följt våra nationella vaccinationsprogram bägge två. Jag hamnade i den kullen barn som inte fick vaccin mot kikhosta och har haft det när jag var liten och sedan har hon ju även blivit vaccinerad mot Hib (Haemophilus influenzae typ b), Hepatit B, prenumkocker samt fått rota-vaccin.
 
"Barnvaccinen", fått boosterdos med stelkramp och "resevaccinen" (vad är det ens? hepatit a och b?). Har gjort flera försök att få fullgott skydd mot TBE men bommar alltid efter första sprutan.
Funderat länge på HPV, men har ej fått tummen ur.

Hallå, de där vaccinen man fick som barn - behöver man fylla på dem i vuxen ålder? :D
 
Inte ens sjukdomen smittkoppor finns ju längre så det blir nog svårt! ;) Jag är född 1971 och vaccinerades mot smittkoppor som liten, tror att vi var en av de sista årskullarna som vaccinerades mot det.

Jag är 73:a och född i Dalarna. Jag fick som sagt mot TBC och smittkoppor men en av mina klasskamrater som är född i Gästrikland fick bara mot TBC. Så någonstans där i början av 70-talet verkar stämma bra.

Särbon som också är född i Gästrikland har bara TBC med.
 
Ja, frågade läkaren förra året. Big no no på TBE sa han :(.
Känns sådär då vi har sommarstugan i område med TBE.

Jag ska kolla med min läkare för det låter jättekonstigt. Enligt 1177 online ska de med nedsatt immunförsvar följa protokollet för de över femtio, dvs en extra spruta. Inget om att vi inte kan ta det. Sedan får vi naturligtvis inte samma skydd, det går ju inte att "trimma" vårt immunförsvar fullt ut.
 
"Barnvaccinen", fått boosterdos med stelkramp och "resevaccinen" (vad är det ens? hepatit a och b?). Har gjort flera försök att få fullgott skydd mot TBE men bommar alltid efter första sprutan.
Funderat länge på HPV, men har ej fått tummen ur.

Hallå, de där vaccinen man fick som barn - behöver man fylla på dem i vuxen ålder? :D

Difteri, stelkramp och kikhosta (det sista ingår dock som sagt inte i alla barn-vaccinationsprogram) behöver fyllas på vart 20e år (de flesta har fått sin sista spruta mellan 7-15 års åldern, beroende på när man är född.)
 
Jag är 73:a och född i Dalarna. Jag fick som sagt mot TBC och smittkoppor men en av mina klasskamrater som är född i Gästrikland fick bara mot TBC. Så någonstans där i början av 70-talet verkar stämma bra.

Särbon som också är född i Gästrikland har bara TBC med.
Ja, jag fick också mot både TBC och smittkoppor, och jag tror även polio. Min bror född 1978 fick ingen av dessa, så någonstans där upphörde det ju. Vi är födda o uppvuxna i Halland, men tror dessa vaccinationsprogram var och är nationella, så det borde ju inte vara någon skillnad pga region.
 
Ja, jag fick också mot både TBC och smittkoppor, och jag tror även polio. Min bror född 1978 fick ingen av dessa, så någonstans där upphörde det ju. Vi är födda o uppvuxna i Halland, men tror dessa vaccinationsprogram var och är nationella, så det borde ju inte vara någon skillnad pga region.

Men bevisligen är det ju skillnad på regioner, min klasskamrat är ju samma årgång som mig (vi gick alltså i grundskolan tillsammans, hon flyttade till Dalarna under lågstadiet).
 
Jag har dålig koll. Vaccinerades som barn men har noll koll på vad som ingick. Sen har jag vaccinerat mig inför resor till Thailand och Indien, men vet inte om det var bara hepatit eller mer. Vet dock att jag aldrig tog påfyllnadsdosen efter Indienresan som skulle ge skydd i typ 50 år, jag är spruträdd och sköt upp det tills det var för sent. Typiskt osmart.
Svininfluensan har jag iaf tagit.
 
Jag ska kolla med min läkare för det låter jättekonstigt. Enligt 1177 online ska de med nedsatt immunförsvar följa protokollet för de över femtio, dvs en extra spruta. Inget om att vi inte kan ta det. Sedan får vi naturligtvis inte samma skydd, det går ju inte att "trimma" vårt immunförsvar fullt ut.
Gör det och uppdatera gärna vad din läkare säger. Min sa det var för stor risk att jag blir dålig av vaccinet.
 
Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan.

Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en boosterdos. Men nu har det nog gått över 5 år sedan jag fick senaste sprutan så det känns viktigt att fylla på, har varit för slarvig där.

I somras trampade jag in en rostig gammal spik i foten, den gick in djupt. Läste då att det rekommenderas en påfyllning mot stelkramp. Men av olika skäl så blev det aldrig att jag tog någon och med noggrann daglig sårtvätt och hygien läkte det fint. Kanske borde gå och fylla på ändå? Det var trots allt över 20 år sedan jag fick sprutan i skolan.

Funderar även på HPV-vaccin. Det som innehåller 9 stammar. Även om en varit sexuellt aktiv så är det inte så stor sannolikhet att en smittats av alla stammar. Det har ju verkligen visat sig förebygga cellförändringar och det känns nästan dumt att inte ta det. Kostar dock ca 1800 kr såg jag.

Funderar även på att ta vaccin mot rabies, trist sjukdom att få eftersom den oftast är dödlig. Jag får det betalt av jobbet då det händer att jag kommer i kontakt med importerade/illegalt införda djur som potentiellt kan vara smittbärare i mitt yrke.

(Diskussion om covid-vaccin undanbedes, det diskuteras lämpligen i en egen tråd)

Hur tänker ni? 😊
TBE och känner inte behov av fler. Men stelkramp borde man kanske kolla upp. Gamla svininfluensan tog jag också. Sen har jag diverse som krävts för resor, tex gula febern och hepatit. Har inte koll på hur länge de håller.
 
För barnens del börjar jag fundera över vattkoppor också.

Hur gamla är barnen?
De har väl börjat fundera på att plocka med vattkoppor i det nationella vaccinationsprogrammet, hade det erbjudits genom BVC hade jag lätt vaccinerat även mot det.
 
Förutom barnvaccinen vaccinerade jag mig mot influensa några år.
Förra året tog jag tag i HPV också, Gardasil 9. Jag är redan hpv-positiv och har fått göra ett antal kolposkopier vilket varit ett jävla elände för mig, så jag hoppas slippa fler sorters hpv framöver.

Ang priset i TS kan det vara bra att veta att priset är per dos dock, det krävs 3 doser. Det är dyrt således, men förmodligen inget man gråter blod över på sin dödsbädd heller tänkte jag.
 
Ja, jag fick också mot både TBC och smittkoppor, och jag tror även polio. Min bror född 1978 fick ingen av dessa, så någonstans där upphörde det ju. Vi är födda o uppvuxna i Halland, men tror dessa vaccinationsprogram var och är nationella, så det borde ju inte vara någon skillnad pga region.
Jag är född 1977 och har fått poliovaccin. Norrbottens län.
 
Förutom barnvaccinen vaccinerade jag mig mot influensa några år.
Förra året tog jag tag i HPV också, Gardasil 9. Jag är redan hpv-positiv och har fått göra ett antal kolposkopier vilket varit ett jävla elände för mig, så jag hoppas slippa fler sorters hpv framöver.

Ang priset i TS kan det vara bra att veta att priset är per dos dock, det krävs 3 doser. Det är dyrt således, men förmodligen inget man gråter blod över på sin dödsbädd heller tänkte jag.
Jag trodde det var pris för hela grundvaccinationen. Synd att det ska vara så dyrt, å andra sidan lär väl de flesta vara vaccinerade om 20-30 år eftersom det erbjuds till alla barn nu för tiden om jag förstått det rätt?

Jag och sambon diskuterade igår och kom fram till att en vaccinering i nuläget är onödig då vi inte har sex med andra än oss, men om det skulle förändras i framtiden blir det absolut HPV-vaccination och då Gardasil 9. Det bedöms vara osannolikt att en smittats av alla stammar även om en redan är HPV-positiv. Hoppas du slipper fler cellförändringar i framtiden.
 
Jag trodde det var pris för hela grundvaccinationen. Synd att det ska vara så dyrt, å andra sidan lär väl de flesta vara vaccinerade om 20-30 år eftersom det erbjuds till alla barn nu för tiden om jag förstått det rätt?

Jag och sambon diskuterade igår och kom fram till att en vaccinering i nuläget är onödig då vi inte har sex med andra än oss, men om det skulle förändras i framtiden blir det absolut HPV-vaccination och då Gardasil 9. Det bedöms vara osannolikt att en smittats av alla stammar även om en redan är HPV-positiv. Hoppas du slipper fler cellförändringar i framtiden.
Tyvärr inte, det är snordyrt. Sen tillkommer kostnad för själva vaccinationen på vc eller vart man nu går.
Vanlig Gardasil är billigare och fås direkt på vc, till skillnad från Gardasil 9 som får hämtas ut på Apotek och tas med dit man ska vaccineras. Det är väl samma som fås i skolorna också tror jag, inte 9an tyvärr.

Tack, det hoppas jag med!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 710
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp