Bukefalos 28 år!

Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Här finns SVA´s information runt botulism och vaccinet. Så slipper man gissa.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Nervsjukdomar/?lid=25066

---
8) Finns det biverkningsrisker med vaccinet?

Lokal svullnad på injektionsstället finns rapporterat i ett fåtal fall. Enligt tillverkaren kan det förekomma att vissa hästar blir något nedsatta en dag, men det är snabbt övergående. Anafylaktisk reaktion finns beskriven, men ska vara ytterst ovanligt.
---

Vaccin: I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin (typ B) används i Sverige på generell licens. Rekommendationen för grundvaccinering är tre vaccineringar med fyra veckors mellanrum, åtföljd av årlig revaccinering. Fullgott skydd förväntas två veckor efter tredje grundvaccineringen enligt tillverkaren. Kända botulismfall på häst i Sverige har inte varit fullständigt vaccinerade enligt rekommendation för det vaccinet, såvitt rapporterat (Bergold, 2007) eller i övrigt känt av SVA.
---
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Intressant det där om att det skulle vara vanligare med biverkningar än sjukdomen? Finns det någon bra källa till det?

Vi har till dagsläget vaccinerat över 1000 doser totalt genom åren.
Haft två vaccinationsbölder och ett botulismfall (unghäst som hade bara fått två doser, år 2000)

Mörkertalet är ju intressant då hästen ofta hinner dö innan någon hinner göra nåt..finns inget att göra i sådant akut skede.
Motgift finns, tiotusentals kronor och har det någonsin använts i Sverige?

Mörkertal också för att i första skedet KAN botulism förväxlas med foderstrupsförstoppning och senare med stelkramp.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

*kl*

Vad mycket myter det finns runt botulism.

Botulism är ovanligt men det förekommer och är inte ett bra sätt att dö på.

Man kan inte se botulismbakterien i en bal. Den luktar inget och syns inte.

Man vaccinerar mot den vanligaste bakterien. Det är den enda typen man träffat på här i Sverige. Tror det är typ B, eller var det typ C?

När hästen väl insjuknat så är förloppet oftast snabbt. Det finns motmedel men det är dyrt och man brukar bara göra det på värdefulla hästar. Dessutom är det inte alla lika effektivt som vaccinet. Oftast gör det ingen nytta alls.

Det mest skrämmande är att det verkar vara många veterinärer som är väldigt okunniga om botulism.

Botulism är väldigt ovanligt så risken att drabbas är väldigt liten. Men för några år sedan var det en här på Buke som fick det på sina ej färdigt vaccinerade hästar. En eller två dog.

Fullgjord vaccination är det enda som hjälper mot botulism.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

*kl*

Vad säger försäkringsbolagen i slutänden? Om min häst är ovaccinerad och dör av botulism, får jag ut pengar då?
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Agria ersätter botulism men inte stelkramp.
Men provtagningen är ju inte det enklaste så det hänger lite på vad det står i journalen..

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

*KL*

Så här skriver SVA:
"Det finns åtta olika typer av botulinum-neurotoxin (BoNT) påvisade i världen. I Sverige har hos djur typ B, C och E påvisats hos olika djur, men hos häst har endast typ B verifierats."

Angående bakterien och var den "lever":
"Bakterien kan bilda sporer för att överleva vid tuffa yttre förhållanden. Dessa sporer kan finnas i jord, gödsel, gammal förna och kadaver. Vid gynnsamma betingelser, framför allt i syrefri miljö, kan sporerna övergå till vegetativt stadium och bilda toxin."

Samt: "För att undvika att hästar drabbas av botulism är det viktigt att fodrets hygieniska kvalitet är god... ... Botulism har enligt internationell vetenskaplig litteratur och fallbeskrivningar inte kunnat förknippas med bara något enstaka foderslag, men däremot med brister i produktion, hantering, lagring och utfodring av olika fodermedel"

Om tshalt: "Ts-halter över 65-70 procent medför ökad risk för mögeltillväxt men är inte heller någon garanti för att botulin inte kan bildas i fodret. pH-värdet bör i alla inplastade foder understiga 7,0. Även spannmål och andra torra kraftfoder kan utgöra en risk för botulism om det inte hanteras korrekt. All spannmål och andra torra kraftfodermedel ska lagras skyddat mot fukt och gnagare."

och något annat många tycks missa: "Vallfoder som serveras utomhus och blir nedtrampat i lera kan utgöra en risk, liksom krubbor och foderhäckar/hoar som inte rengörs."

/Lavinia, gjorde en snabb sökning.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

ett botulismfall (unghäst som hade bara fått två doser, år 2000)

Och just detta är en sak som inte är helt ovanlig och som många veterinärer är övertygade har med vaccinet att göra, det finns aldeles för många botulismfall med snabb dödlig utgång som sker mellan 2a och 3e sprutan för att det skall vara sannolikt att det inte hänger ihop med vaccinet. Det finns inte i närheten lika många dödsfall i botulism bland dem som inte är vaccinerade.

För övrigt har de veterinärer som från början vaccinerade många tävlingshästar sett många fall av varaktig prestationsnedsättning, tappad ork och stelhet i kropp och muskler som aldrig går bort igen. Det är för diffust för att det skall accepteras som en biverkning men det har för stort samband med vaccineringen för att inte vara det. Därav rekommenderar dessa veterinärer inte att man vaccinerar tävlingshästar.
På en skogsmulle märker man säkert inte av det och börjar man vaccinera dem innan de börjat jobba som unga så märker man ju heller inget iom att man inte har några referensrammar till hur hästen egentligen skulle varit utan vaccinering.

Det finns som sagt doser med motgift att köpa från tyskland så ingen häst behöver dö av botulism även om den är ovaccinerad och till skillnad mot vaccinet har motgiftet effekt mot alla typer. Vist det kostar mkt men sannolikheten att de drabbas är extremt liten.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vi har till dagsläget vaccinerat över 1000 doser totalt genom åren.
Haft två vaccinationsbölder och ett botulismfall (unghäst som hade bara fått två doser, år 2000)

Mörkertalet är ju intressant då hästen ofta hinner dö innan någon hinner göra nåt..finns inget att göra i sådant akut skede.
Motgift finns, tiotusentals kronor och har det någonsin använts i Sverige?

Mörkertal också för att i första skedet KAN botulism förväxlas med foderstrupsförstoppning och senare med stelkramp.

AM

Ahh! Så det var du som hade botulismfallet. Kan aldrig komma ihåg vem det var.

Skall se till att lägga det på minnet nu.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Och just detta är en sak som inte är helt ovanlig och som många veterinärer är övertygade har med vaccinet att göra, det finns aldeles för många botulismfall med snabb dödlig utgång som sker mellan 2a och 3e sprutan för att det skall vara sannolikt att det inte hänger ihop med vaccinet. Det finns inte i närheten lika många dödsfall i botulism bland dem som inte är vaccinerade.

För övrigt har de veterinärer som från början vaccinerade många tävlingshästar sett många fall av varaktig prestationsnedsättning, tappad ork och stelhet i kropp och muskler som aldrig går bort igen. Det är för diffust för att det skall accepteras som en biverkning men det har för stort samband med vaccineringen för att inte vara det. Därav rekommenderar dessa veterinärer inte att man vaccinerar tävlingshästar.
På en skogsmulle märker man säkert inte av det och börjar man vaccinera dem innan de börjat jobba som unga så märker man ju heller inget iom att man inte har några referensrammar till hur hästen egentligen skulle varit utan vaccinering.

Det finns som sagt doser med motgift att köpa från tyskland så ingen häst behöver dö av botulism även om den är ovaccinerad och till skillnad mot vaccinet har motgiftet effekt mot alla typer. Vist det kostar mkt men sannolikheten att de drabbas är extremt liten.

Med tanke på hur få fall det finns finner jag det väldigt svårt att tro att det skulle finnas tillförlitlig statistik på att "många" hästar dör mellan andra och tredje sprutan.

Här omkring vaccinerar man många travhästar och bortsett från någon dags vila i samband med vaccinationerna så har man inte märkt någon direkt prestationsnedsättning.

Dock brukar veterinärerna här rekommendera att man gör alla vaccinationerna när hästen ändå skall ha en lite längre vila. Tex inte starta veckan därpå.

För att motgiftet skall göra någon verkan så skall det sättas in så fort som möjligt. Problemet är att det är svårtillgängligt och det tar lång tid att få hit. Så motgiftet skall man inte sätta någon större tillit till. Dessutom är det som sagt dyrt. För 7 år sedan såg jag en summa på 100.000kr för en häst. Det kan ju ha gått ner något. Men billigt är det inte.

Motgift mot huggorm kostar 7500 kr (inkl moms) för 2,5 ml och det är till en hund på 30 kg.

Har en ovaccinerad häst fått botulism så är det oftast dödlig utgång.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag har hört att det inte hjälper mot alla former. Men hjälper det mot en form så är ju det bra. Ger man vaccin så har man ju ändå gjort vad man kan för att skydda sin häst.

Jag håller med dig och några andra här. Min häst äter bara hösilage och hon vaccineras mot botulism. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om hon fick det och jag inte hade vaccinerat. Sen om hon ändå skulle få det, så är det som ovan, jag har gjort vad jag har kunnat för att förebygga.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Har aldrig vaccinerat mot det och kommer troligtvis inte börja heller.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

*kl*

Jag tycker vaccinering är en enkel förebyggande åtgärd som lätt är värd de hundralappar den kostar om året för att skydda min häst mot en obehaglig sjukdom. Har aldrig märkt att vaccinet skulle påverka min häst på något negativt sätt. han får sprutan ihop med övriga vaccineringar och vilar i ett par dagar innan vi kör vidare som vanligt.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Fattar heller inte debatten . Kostar 2 hundralappar om året i kombo med vacc mot influensa och stelkramp ngra kronor ovanpå vart tredje år .
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Kl

Har ögnat igenom tråden lite hastigt och håller med många.

Det var visserligen några år sedan jag intresserade mig och försökte lära mig lite mer om botulism. Men om jag inte mins helt tokigt så finns inte alla typer ens i Sverige. Och det är bara typ-B som har påträffats på häst i Sverige (vilket är den typen man vaccinerar mot). Typ-A som också har påträffats på häst (med dödlig utgång) finns bara längre söder ut (alltså inte i Sverige) och denna typ ska det finnas ett bra botemedel för.

Det är ovanligt att hästar drabbas av botulism, men gör de det så är dödligheten nästan 100 %. Och döden är EXTREMT plågsamt.

Jag tror inte att min häst någonsin kommer att drabbas av botulism, men om han skulle göra det så skulle jag aldrig förlåta mig själv att jag inte vaccinerat han. Det rör sig om några fjuttiga hundralappar per år, det betalar jag gärna!
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Enligt SVA så finns det motgift mot en typ av botulism, men det är inte den form som är den enda som påvisats på häst i Sverige. Jag har svårt att tro att det är de som inte har full koll på fakta.

Kostnaden och tillgänglighet för motgift mot former som inte finns i Sverige känns inte riktigt relevant för frågan om vaccination i vårt land, möjligen med undantag för resande tävlingshästar.

Även om det finns/ kommer fram motgift verkar det vara väldigt liten chans att hinna sätta in behandling. Jag har sett föl med stelkramp och botulism verkar vara lika vidrigt.

Däremot är det förstås upp till var och en att väga för och nackdelar, även om man tar med ett antal dödsfall utan rätt diagnos är det ovanligt med botulism.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Innan man har fattat att det är botulism så har väl hästen hunnit dö innan man får fram motgiftet.
Jag vet ett gäng getter som dog sen de ätit dåligt hösilage . Det tog ett bra tag innan det kom fram att det var botulism.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Och just detta är en sak som inte är helt ovanlig och som många veterinärer är övertygade har med vaccinet att göra, det finns aldeles för många botulismfall med snabb dödlig utgång som sker mellan 2a och 3e sprutan för att det skall vara sannolikt att det inte hänger ihop med vaccinet. Det finns inte i närheten lika många dödsfall i botulism bland dem som inte är vaccinerade.

Det där är nåt som jag hört med, både från veterinärer och andra. Även mellan 1a och 2a.
Jag gissar att läkemedelsföretagen inte är särskilt sugna på att forska vidare i hur det ligger till...
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Återigen med tanke på hur pass få fall det är varje år så undrar jag var dessa alla personer får dessa alla fall ifrån?

Botulismvaccin är ett gammalt och väl beprövat vaccin. Lustigt att det är så många dom upplever alla dessa biverkningar men ingen rapporterar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Nej sådana rykten har jag inte hört. Vad jag vet har ingen vaccinerad häst dött i botulism i Sverige. (har för mig att jag läst det). Jag skulle vaccinera mina hästar om de fick hösilage.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Återigen med tanke på hur pass få fall det är varje år så undrar jag var dessa alla personer får dessa alla fall ifrån?

Botulismvaccin är ett gammalt och väl beprövat vaccin. Lustigt att det är så många dom upplever alla dessa biverkningar men ingen rapporterar.

Gammalt väl beprövat ? Hur gammal är du ? Så särskilt gammalt och väl beprövat är det verkligen inte. Det finns många veterinärer som försökt rapportera biverkningar och som har framfört sina misstankar, det krävs rigorösa bevis för att de ens skall titta på saken, bevis som är väldigt svåra att få fram när det handlar om diffusa saker. Vad gäller dödsfallen så hur bevisar du vad hästen fick botulism av ?

Och vad gäller pris på motgift så är du helt ute och snurrar, en dos till häst kostar ungefär 20.000:-. Och det motgift som finns i tyskland är mot alla typer av botulism, det finns bara där för det är svårt att framställa och därav hålls de doser som finns där för att det inte skall behöva tas fram något i onödan.

Om ni har missat det så är det vanligare med botulism på människa än på häst och det är samma ställe sjukvården får sitt motgift från, det är mkt möjligt att det finns någon annan som tagit fram motgift mot någon av sorterna men i tyskland finns mot alla sorterna. De har högsta beredskap på att få iväg doserna snabbt i skåne kan man räkna med att ha dem inom ett par timmar.

Klart har man så dålig koll på sina hästar så man inte har koll på dem tillräckligt ofta eller reagerar på sjukdom förrän de är mkt dåliga så är det kanske för lång tid.

Hur många av er vaccinerar er mot botulism innan ni äter inlagd mat risken är väldigt mkt högre att ni skall få botulism än att hästen skall få det ?
Så varför har ingen tagit fram något vaccin för människa, kan det möjligen vara för att ingen injicerar någon form av botulinumtoxid oavsett hur avdöd den är frivilligt.

Vaccin är inte något helt ofarligt som många verkar tro.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 636
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 391
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 311
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp