Bukefalos 28 år!

Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag skulle vaccinera mina hästar om de fick hösilage.

Hösilage är ju inte enda risken för att hästar kan få toxinet i sig. Så är man rädd för sjukdomen ska man vaccinera trots att hästarna inte äter inplastat grovfoder.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Gammalt väl beprövat ? Hur gammal är du ? Så särskilt gammalt och väl beprövat är det verkligen inte. Det finns många veterinärer som försökt rapportera biverkningar och som har framfört sina misstankar, det krävs rigorösa bevis för att de ens skall titta på saken, bevis som är väldigt svåra att få fram när det handlar om diffusa saker. Vad gäller dödsfallen så hur bevisar du vad hästen fick botulism av ?

Och vad gäller pris på motgift så är du helt ute och snurrar, en dos till häst kostar ungefär 20.000:-. Och det motgift som finns i tyskland är mot alla typer av botulism, det finns bara där för det är svårt att framställa och därav hålls de doser som finns där för att det inte skall behöva tas fram något i onödan.

Om ni har missat det så är det vanligare med botulism på människa än på häst och det är samma ställe sjukvården får sitt motgift från, det är mkt möjligt att det finns någon annan som tagit fram motgift mot någon av sorterna men i tyskland finns mot alla sorterna. De har högsta beredskap på att få iväg doserna snabbt i skåne kan man räkna med att ha dem inom ett par timmar.

Klart har man så dålig koll på sina hästar så man inte har koll på dem tillräckligt ofta eller reagerar på sjukdom förrän de är mkt dåliga så är det kanske för lång tid.

Hur många av er vaccinerar er mot botulism innan ni äter inlagd mat risken är väldigt mkt högre att ni skall få botulism än att hästen skall få det ?
Så varför har ingen tagit fram något vaccin för människa, kan det möjligen vara för att ingen injicerar någon form av botulinumtoxid oavsett hur avdöd den är frivilligt.

Vaccin är inte något helt ofarligt som många verkar tro.

Vaccinet har väl nästan i alla fall 20 år på nacken. Jag kommer ihåg i början när det endast fanns att köpa i 5 doser åt gången.

Man använder ju tex botox till människor. Annars är giftet i ren form väldigt giftigt. Ett kryddmått räcker för att ta död på hela Sveriges befolkning. Det räknas som bl.a. biologiskt vapen.

Förr hade man stora problem med konservering och botulism. Idag är det mest hemmakonservering där det kan dyka upp. Honung till småbarn är inte bra heller men då är det frågan om sporer.

Botulism på hästar är svårt att ställa korrekt diagnos. Förloppet är oftast snabbt så det finns lite tid att ta hit motmedel på. Jag vet inte exakta turerna runt motmedlet men jag vet att det var inget man skulle förlita sig på det enda säkra sättet var vaccinering mot botulism.

Vet inte riktigt vad för veterinärer du omger dig med med de jag har kommit i kontakt med här hos oss har aldrig sagt om att de skulle ha några problem att rapportera biverkningar på något medel.

Det människor brukar drabbas av är väl ändå botulismsporer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Snyggt inlägg :bow:

Och tillägger att om man skall förlita sig på plan b alltså motgift så lär man ha det i kylskåpet hemma. :crazy:
För det finns inte tid att beställa, hämta i Tyskland osv osv när hästen har väl visat sjukdom.

Som sagt. Vår var frisk på morgonen och vid lunchfodringen.

kl 3-4 på eftermiddagen så var han borta.
Och vi har enbart 20 minuter till klinik. Vi lassade ungen på tre röda och iväg.

Vi hade inte hunnit göra något ens om kliniken HADE haft motgift..


AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

När jag läser om symptomen så slår det mig att det var ungefär så min kompis häst dog, på tre timmar. Ingen obduktion och jag tror ingen tänkte ens på botulism. Det kan ju ha varit nåt annat med veterinärerna kliade sig i skallen och hade inget bra svar.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vaccinet har väl nästan i alla fall 20 år på nacken. Jag kommer ihåg i början när det endast fanns att köpa i 5 doser åt gången.

I 26 år har vaccinet varit i marknaden. (1987) Så du var inte alls ute och cyklade där :D:D

Info

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vidare.

Gylle har full koll?

Och vad gäller pris på motgift så är du helt ute och snurrar, en dos till häst kostar ungefär 20.000:-. Och det motgift som finns i tyskland är mot alla typer av botulism, det finns bara där för det är svårt att framställa och därav hålls de doser som finns där för att det inte skall behöva tas fram något i onödan.

Eller kan SVA mera om ämnet?
Klippt därifrån

I Sverige finns tyvärr inget antitoxin att tillgå som i USA, där antitoxin typ A och B finns i en formula och typ E i en annan. Antitoxin skyddar endast mot det icke redan bundna toxinet. Det innebär ju snabbare det ges, desto bättre effekt.

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

I 26 år har vaccinet varit i marknaden. (1987) Så du var inte alls ute och cyklade där :D:D

Info

AM

Tänkte först dra till med bortåt 30 år (efter lite huvudräkning) med det fick mig att känna mig så gammal :D. Så för att känna mig yngre och för att inte riskera att överdriva så skrev jag 20 men den bistra verkligheten har kommit ikapp mig. Jag börjar bli gammal :D
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vanligare på människa än på häst??? Vad har du fått det från?
Hur många fall på häst, hur många hästar har vi?
Hur många fall på 9 milj människor?
Skulle tro att bara här i landet låter tusentals människor, främst tjejer, injicera sig med botulinumtoxin varje år.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Fattar heller inte debatten . Kostar 2 hundralappar om året i kombo med vacc mot influensa och stelkramp ngra kronor ovanpå vart tredje år .
Tvåhundra täcker långt ifrån vaccinkostnaden plus moms. Influensa + botulism torde väl ligga på 350-400+ moms har inte exakta siffror i huvudet men botulinumvaccinet höjdes rejält häromåret.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Tvåhundra täcker långt ifrån vaccinkostnaden plus moms. Influensa + botulism torde väl ligga på 350-400+ moms har inte exakta siffror i huvudet men botulinumvaccinet höjdes rejält häromåret.
PL

Ja, jag hade mer än gärna vaccinerat med botulism plus influensa för ett par hundralappar! :D Här ligger enbart influensan på 700-1200 kr, beroende på veterinär.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Min veterinär rådde mig att inte vaccinera då det i hans tycke var pengar i sjön då det hjälper i så få fall. Han sa att det hjälper mot ca 2 av 8 typer av botulism. Om det är sant eller inte låter jag vara osagt, men jag litar på min veterinär :)

Hjälper bara mot en typ,B, men detta är det enda man hittat på hästar i sverige. Dessutom är det den typ hästar anses mest känsliga för samt den typ som man med störst sannolikhet får i jordinblandat ensilage utan kadaver.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

100 000 kan nog vara en rimlig summa för antitoxin och efterföljande djursjukhusvård om hästen överlever.
Knappast så att man ger antitoxinet o har en frisk häst som kan stå kvar hemma.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

2500 ska jag betala nästa vecka för 3 hästar som ska ha influensa och botulism, inte billigt men absolut värt pengarna !
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Tvåhundra täcker långt ifrån vaccinkostnaden plus moms. Influensa + botulism torde väl ligga på 350-400+ moms har inte exakta siffror i huvudet men botulinumvaccinet höjdes rejält häromåret.
PL

*lite allmänt*
Jag brukar ta allting i samband med att hästen ändå åker till kliniken pga den skall till tandläkaren. Då brukar inte vaccineringen kosta speciellt mycket. Slipper ju då en massa extra avgifter. Så om man ändå skall till klinik av någon anledning så passa på att vaccinera även om det är någon/några månader kvar.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

100 000 kan nog vara en rimlig summa för antitoxin och efterföljande djursjukhusvård om hästen överlever.
Knappast så att man ger antitoxinet o har en frisk häst som kan stå kvar hemma.
PL

Kan säkert vara så. Tror till och med att det stod 100.000-150.000. Är helt säker på att jag läste de siffrorna i samband med botulism och ej vaccinerade hästar. Samtidigt är det säkert 7-10 år sedan så minnet kan ju svika mig.

Men som sagt det är dyrt med motgift. Något så vanligt som motgift mot huggorm kostade 7500kr till en hund. Dessutom var det bara 2,5 ml. Det hade dom ju liggande på kliniken och innefattar ingen expressfrakt från annat land.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Funderar faktiskt på att börja göra så och åka med hästarna jämnt utspritt över året och ta tänder + vaccination samtidigt på kliniken.
Då blir ju även tandkollen regelbunden liksom och kostnaden utspridd istället för i klumpsumma.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag tycker det fungerar jättebra. Man slipper ju utkörningsavgiften + milersättningen. Klinikavgiften betalar jag ju ändå pga tandläkeriet. Arbetet för sprutan brukar ju inte vara så stor heller. Tror det var 120kr+ moms sist. Tar två minuter så timtaxan är ju ganska hög om man räknar efter :D
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Tvåhundra täcker långt ifrån vaccinkostnaden plus moms. Influensa + botulism torde väl ligga på 350-400+ moms har inte exakta siffror i huvudet men botulinumvaccinet höjdes rejält häromåret.
PL

Jag betalar ca 450 för botvacc-tetanus-influensa vaccin i ett och samma besök iallafall och har gjort senaste åren , brukar vaccinera på
Klinik i sambandet annat . Jag räknade att ca hälften dvs ett par lappar är botvacc delen .
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Om man har en häst som garanterat går att spruta i transporten går det oftast bra att åka till närmaste DV-mottagning. Resa o inställelse är ju en väldigt stor del av kostnaden.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 631
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 307
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp