Bukefalos 28 år!

Vaccinera häst första gången på länge/nånsin

Plantan

Trådstartare
En häst som är frisk, men inte vaccinerats regelbundet men får vaccin en gång, är de OK efter att ha blivit vaccinerad en gång? Spelar det nån roll om den inte vaccinerats förr?
 
En häst som inte vaccinerats regelbundet måste grundvaccineras om, hur många gånger det rör sig om beror på vad den vaccineras emot.
 
Vid stelkramp, läs försäkringen du har om du får ut liv eller inte om du inte följer rekommendationerna.

Vid influensa får man inte tävla och vissa anläggningar kräver att rekommendationerna följs.

Botulism och vacciner vid dräktighet vet jag inget om.
 
Har den inte vaccinerats förut måste du göra en grundvaccinering. Missar man därefter tidsperioderna måste man också grunda om. För hästens del spelar det nog ingen roll - men ska du tävla eller åka med hästen blir/kan du bli nekad om du inte har en rätt vaccinerad häst
 
Jag kollade med vet idag och det var precis som ni säger, en ny omgång med vaccin. Hela grundpaketet med flera sprutor. Sen får hästen stå i karantän innan den flyttas in till nytt stall.

Det här gäller inte min häst, en gubbe på vischan som missat hela den grejen! :o Inga raspade tänder eller nånting, barfota hästar... men det blir nog ordning där oxå!
 
När jag gav en äldre herre stelkramp (helt ovaccinerad innan) så räckte det med en spruta och sen årlig revacc, enligt vet. Däremot influensa och botulism måste grundvaccineras med 2 respektive 3 sprutor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 398
Senast: mily
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 655
Senast: Meglio
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 353
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp