Bukefalos 28 år!

Vad är det för en sadel jag har?

mizzmaria

Trådstartare
När jag och sambon köpte gård för ett par år sedan så hängde det kvar ett par sadlar, varav den ena är den som tråden handlar om. Tänkte höra om det finns någon som kanske, kanske kan ha en aning om vad det kan vara för en sadel?
Det kanske bara är skräp, det var vad jag själv trodde från början, men när jag började smörja upp den så tyckte jag ändå att den kändes hyfsat välgjord i sömnad och läderkvalitet jämfört med billiga indiska sadlar.
Det finns inga plåtmärken, men under vänstra kåpan är det stansat (eller vad det kallas för) i en oval "MADE IN ENGLAND", och i mitten av det "Walsall". Under "märket" står det "SPRING SEAT".
Det är svårt att se "märket" så därför har jag inte brytt mig om att fota det. Ja, sen är där nog inte mer att säga utan bilderna får säga sitt.
Kanske svårt att se på bilderna men det finns lite fyllning/stoppning eller hur jag ska förklara i vulstren (lite osäker på sadelns delar, men den där lilla kåpan ovanför stigläderfästena ni vet:angel::D)
Så, är där någon som har en gissning så skulle jag vara tacksam:bow:

y3maw89pz15B0Gf5Tw8ILbUcVpaRlDKa1UimXHuENJTO9Na79Ejg_JbZvqCtrFrG5YEjSq4gG1lJA7UqXCWOQ8gQHj5XnJPPCYhyUl70dY_PXV1-ldnymbfZ8oygBTmnNET2UPAYPOmLa_fh_7R6ZZlzb0Oca_rmbZgMX6gLnb06y0
y3mTiS1rBJyeV5B13ukERdVlSXfRXS6rC880TVZ5FYUg0K7jD3E8-rymeqCFvZ8miZFAc8J0gFb-SV1V64c81WEP07Q0tJGs3iQ0uqlN0MiX89iDyGj3U-8i-8yfmpRoUpVcwxM5frB8tTarBdKsNnhp8iDcP9ww1jHSuc3yH2c1P0
y3mFIWjAlNk0Q9Hdmg0pZ89tDKxLqwjPZGB0y1X_2SpgxWsgXM9PzINEdaZlLAi1vQz-Vjs6yEOp6fQqgBB0W2LWMBEVyE27GCsQQhit2rGfn8vAnY_1p_eCKc2djvBHqWoEfQEsOJPCR-r15Nk25wIM12sLxtIGX_P9kLqWWtYabo
y3mPcWmnqgxg5LTzBDW0vI5Uff7lgetqcDl7cuc0UNAi_CpvhC_3803IQsfOa-o8luME2XACylW8GdsICKIQHmuSuPX0_NZ-lyXV9OY7Xr3dy47dlYITA6eOHrSN4J1J9lo2m-vX649tT24h8zI2-wPsJdgXOwcfBEVtztB4Sp2zhY
 
Ja, jag googlade Walsall men det kommer upp hur många sadelmakerier som helst :D Har varit inne och kollat på några olika märken men det är ju svårt eftersom det inte är en ny sadel.
Intressant att veta vad Spring Seat betydde i alla fall! Tack!:up:
 
med tanke på att kanalen är väldigt smal så är det nog inget att ha, är nog bara en vanlig gammal märkeslös sadel. att det är made in england och spring tree säger inte mycket mer än att det är en budget sadel från england :).
 
När jag och sambon köpte gård för ett par år sedan så hängde det kvar ett par sadlar, varav den ena är den som tråden handlar om. Tänkte höra om det finns någon som kanske, kanske kan ha en aning om vad det kan vara för en sadel?
Det kanske bara är skräp, det var vad jag själv trodde från början, men när jag började smörja upp den så tyckte jag ändå att den kändes hyfsat välgjord i sömnad och läderkvalitet jämfört med billiga indiska sadlar.
Det finns inga plåtmärken, men under vänstra kåpan är det stansat (eller vad det kallas för) i en oval "MADE IN ENGLAND", och i mitten av det "Walsall". Under "märket" står det "SPRING SEAT".
Det är svårt att se "märket" så därför har jag inte brytt mig om att fota det. Ja, sen är där nog inte mer att säga utan bilderna får säga sitt.
Kanske svårt att se på bilderna men det finns lite fyllning/stoppning eller hur jag ska förklara i vulstren (lite osäker på sadelns delar, men den där lilla kåpan ovanför stigläderfästena ni vet:angel::D)
Så, är där någon som har en gissning så skulle jag vara tacksam:bow:

y3maw89pz15B0Gf5Tw8ILbUcVpaRlDKa1UimXHuENJTO9Na79Ejg_JbZvqCtrFrG5YEjSq4gG1lJA7UqXCWOQ8gQHj5XnJPPCYhyUl70dY_PXV1-ldnymbfZ8oygBTmnNET2UPAYPOmLa_fh_7R6ZZlzb0Oca_rmbZgMX6gLnb06y0
y3mTiS1rBJyeV5B13ukERdVlSXfRXS6rC880TVZ5FYUg0K7jD3E8-rymeqCFvZ8miZFAc8J0gFb-SV1V64c81WEP07Q0tJGs3iQ0uqlN0MiX89iDyGj3U-8i-8yfmpRoUpVcwxM5frB8tTarBdKsNnhp8iDcP9ww1jHSuc3yH2c1P0
y3mFIWjAlNk0Q9Hdmg0pZ89tDKxLqwjPZGB0y1X_2SpgxWsgXM9PzINEdaZlLAi1vQz-Vjs6yEOp6fQqgBB0W2LWMBEVyE27GCsQQhit2rGfn8vAnY_1p_eCKc2djvBHqWoEfQEsOJPCR-r15Nk25wIM12sLxtIGX_P9kLqWWtYabo
y3mPcWmnqgxg5LTzBDW0vI5Uff7lgetqcDl7cuc0UNAi_CpvhC_3803IQsfOa-o8luME2XACylW8GdsICKIQHmuSuPX0_NZ-lyXV9OY7Xr3dy47dlYITA6eOHrSN4J1J9lo2m-vX649tT24h8zI2-wPsJdgXOwcfBEVtztB4Sp2zhY
 
Hej! Jag är nästan säker på att det är en gammal Frank Baines! Vi har en likadan i allroundmodell och det stämmer väl med utseendet och märkningen! Finns det någon "guldig" text eller som en del av en lagerkrans vid märkningen?
 
Hej! Jag är nästan säker på att det är en gammal Frank Baines! Vi har en likadan i allroundmodell och det stämmer väl med utseendet och märkningen! Finns det någon "guldig" text eller som en del av en lagerkrans vid märkningen?

Det där är inte en allround sadel, utan dressyr. "Lapparna" som skulle suttit på sadelstropparna saknas ju tyvärr, och där skulle tillverkarens egna logo funnits.

TS. Titta noga på alla Niterna på sadeln, har du tur kan tillverkarens namn vara instansat i någon av dessa.
 
Det finns ett engelskt märke som heter Walsall som gör väldigt trevliga sadlar, absolut inget märkeslöst skitmärke.
Nypris numera beroende på modell såklart ligger runt ca 20-25000kr.
Dock ovanliga i Sverige, så det kan säkert vara en sån men av gammal modell med tanke på att kanalen är väldigt smal.
Så har man en häst den passar på så är det nog helt klart värt pengarna att bredda kanalen.
Men värdet på den är nog oavsett småpengar pga ålder och att det är ett okänt märke för de flesta av oss svenskar.
 
Kul att ni engagerar er i min gamla sadel! Tack för det allihop :bow:

@Lovisaleonora Hur ser jag att den är omstoppningsbar? Har försökt googla men kunde inte hitta nåt.
@Pegasus63 @MariaKn Det finns tyvärr inga mer märken eller nåt mer instansat någonstans på sadeln.
 
Walsall är en stad i England där många sadelmakare håller till. Det finns en sadelmakare som heter Walsall Riding Saddle Company som tillverkar sadlar av märket Exselle, men jag tror inte att de har sålts i Sverige. Andra sadeltillverkare i staden är bland annat Frank Baines, Morris&Nolan och Ideal som alla sålts mycket i Sverige. Hööks sålde även Lovatt&Ricketts ett tag. Sadlarna är ofta märkta "Walsall" som en sorts kvalitetsstämpel att det är engelskt hantverk.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: TinyWiny
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 727
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har sökt bland trådarna, men inte hittat något. Har problem med en axel-skuldra-arm, vilket gör det extremt svårt för mig att sadla, så...
Svar
19
· Visningar
3 200
Senast: Buck
·
L
Utrustning Hej! Jag undrar om ni känner till den här sadeln? (se bilder) Den är väldigt gammal så jag misstänker att modellen som oftast finns...
Svar
5
· Visningar
1 098
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp