Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel?

Sv: Vad är det för fel?

Tack för påminnelsen! Så gjorde jag ju med min andra vildkatt när hon var inne efter kastreringen. Det ska jag testa nu med :)
 
Sv: Vad är det för fel?

Om hon är apatisk så släpp in en annan katt till . Ni är främmande men katter känner igen sina artfränder även om dom är blinda och det kan hjälpa ur apatin, dessutom brukar dom kunna följa den andra och på så sätt lära sig att gå på lådan. Se till att det är en snäll katt bara som tycker om kattungar sen tidigare. Jag har sett det förut och den blinda kissen lever än i dag tack vare det:love:
Kissen kan dessutom fortfarande vara i en slags chock över allt som har hänt. En stor eloge till er för er insatts för den lilla:bow:

Tack :) Jag gör vad jag kan.

Tyvärr har vi ingen lämplig katt att släppa in. Jag har två honor som inte alls gillar kattungar utan bara fräser åt dem och en gammal hankatt som tycker kattungar är läskiga. Så läskiga att han går och gömmer sig de gånger han har träffat några. Jag tror alltså att det hade blivit bråk om jag försökt sammanföra katterna. Iallafall med honkatterna och hankatten hade nog i panik försökt ta sig därifrån.
De stallkatter jag har skulle blivit så stressade av att vara inne så de hade inte heller varit till någon hjälp.
Hunden är väl den som är snällast i det läget men risken är ju att han skrämmer henne och han kan ju inte lära henne att gå på lådan heller.

Hon är ju inte apatisk när vi klappar henne utan det är all övrig tid som hon bara sitter. När vi klappar så spinner hon och skjuter rygg och njuter men tyvärr kan jag ju inte sitta och klappa henne dygnet runt.
Jag har försökt i omgångar att få henne att leka men hon är verkligen inte alls med på noterna. Hon är intresserad eftersom hon känner matdoften men när hon inte hittar maten så sätter hon sig igen. När jag har lagt ut mat på rad så tar hon någon men sedan är det som att hon inte orkar eller vill mer. Det värsta är att det känns som om apatin blir värre. Förut så verkade hon iallafall intresserad när man kom in men nu bryr hon sig inte alls förren man klappar henne. Det kan ju också vara för att hon inte är rädd längre när man kommer in.
Jag hade en kompis här igår som har lång erfarenhet av katter och hon höll med mig om att det verkar vara något mer fel på henne. Hon reagerar inte alls som man kan förvänta sig av en katt. Det är något jag inte kan förklara utan mer en känsla av att något inte är bra.
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag har en skyggis hemma som aldrig har bott inne. Det har tagit fyra år för henne att börja visa intresse för oss tvåbeningar och nu äntligen kan hon både leka och spinna och mysa. Men det har varit rätt hårt arbete bakom. Har du provat att leka med henne med en leksaksmus fastbunden i ett snöre? Jaktinstiknten brukar vakna till liv när något "springer" framför och på dem.
 
Sv: Vad är det för fel?

Ja visst tar det tid det vet jag ju med min andra vildkatt men den här katten är blind. Det är det som är den stora skillnaden. Jag har provat diverse leksaker men eftersom hon inte ser så följer hon inte efter den. Hon kan göra en ansats till lek någon enstaka gång om man tar leksaken på henne men struntar i den efter att ha lyft tassen en gång. Tar man sedan leksaken på henne igen så reagerar hon inte.
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag har stött på ytterligare bekymmer. Hur mycket brukar en katt på runt kilot dricka på ett dygn? Hur många gånger brukar en katt kissa? Jag räknade på att våra andra kissar ca tre gånger, kan det stämma?
Vad gör jag med hennes klor? Jag vågar inte ge mig på att klippa dem, så tam är hon inte och hon går verkligen på klorna nu :crazy: Jag har försökt med det som våra andra katter klöser på, jag kletade blötmat på en bit upp så att hon skulle hitta och vilja kloa men det var inte intressant. Nu har jag tagit in en rund ganska grov vedpinne och lagt torrmats bitar på och hon hittade en men sedan var inte det intressant heller. Vad gör jag?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

Kan inte veterinären ge lugnande och klippa klorna? Eller så försöker du klippa en klo om dagen/varannan dag, vänj henne först vid att du håller i ett ben eller försök i smyg utan att hålla i henne alls.
 
Sv: Vad är det för fel?

Hon tilllåter inte att man håller i benen alls och det hade varit bra om jag slapp vänta tills på måndag med att få dem klippta. Jag har ingen som kan köra mig i morgon och sambon kommer inte hem förren sent i morgon kväll eller på fredag.
 
Sv: Vad är det för fel?

Hur mycket vatten en katt behöver dricka beror på vad den äter för mat. En katt behöver ungefär 60 ml vatten/kg. Äter katten blötmat behöver den inte dricka så mycket, äter den torrfoder behöver den dricka i princip hela vätskebehovet.

Klorna får du låta vara helt enkelt. Tills du kan ta dig till veterinären och få dem fixade under lugnande.

Allmänt tips, prova att ge henne Zylkene (kosttillskott). Det sänker stressnivån hos katter i socialt stressande situationer tex. att introduceras för en ny miljö, nya människor, nya djur osv. Det skadar inte, men det kan ta över en vecka s behandliing innan man ser effekt.
 
Sv: Vad är det för fel?

Okej, hon äter lite blötmat och resten torrfoder och dricker närmare 2,5 dl vatten per dygn. Inte normalt alls alltså :( Jag är rädd att njurarna har tagit stryk av hennes svält och att det är därför.
Tyvärr har hennes ögon börjat rinna men idag fick jag faktiskt torka ur dem lite grann även om tassen kom när jag skulle torka ur andra ögat. Kanske ser hon bättre på det ögat?
Jag har fäst mig så vid katten och hon har blivit så social de senaste dagarna. Det känns så fruktansvärt om hon nu är sjuk på annat sätt med :cry:
Det verkar som om synen börjar komma tillbaka lite grann för nu hittar hon mina ben om jag t.ex står och tvättar mig så kommer hon fram och stryker sig runt benen. Så har hon inte gjort förut. Innan kunde hon hitta benen om man satt på toa stolen och hade svarta byxor, dvs svart mot vitt men nu hittar hon dem ändå.
Tänk om hon nu bara kunde förstå sig på kattlådan också så skulle allt bli så mycket enklare. Jag har till och med provat att lägga i en annan katts kiss men inte ens det hjälpte och torven hjälpte inte heller.
 
Sv: Vad är det för fel?

Blev lite störd när jag skrev :)
Var hittar jag zylkene? Hos veterinären?
Tidningspapper vill jag inte prova för jag har haft katter som drog ned tidningar och kissade på sedan även som vuxna så det vill jag inte lära henne att det är okej att kissa på. Blomjord har jag inte provat men det ska jag göra. Jag tänkte att torv liknar ju både jord och sand så det var därför jag testade det i första hand. Problemet är att hon vill inte vara i kattlådan alls. Lyfter jag i henne så tar hon sig så snabbt hon kan därifrån. Hon hinner ju liksom inte märka vad det är för underlag innan hon är därifrån.
Idag är det städdag så nu blev ju stackaren ännu mer stressad när jag var tvungen att flytta henne ifrån tvättstugan så att hemtjänsten kommer åt att städa. Då blir hon som vild igen och fräser igen :( Jag tycker så synd om henne att hon ska behöva bli så rädd när man flyttar henne men jag tror ju att hon blir ännu räddare om hon ska vara där när de städar.
 
Sv: Vad är det för fel?

Zylkene finns hos veterinärer och i djuraffärer. Det är ett receptfritt kosttillskott. Att hon inte blir rumsren kan nog delvis bero på att hon är rädd och osäker då det kan nig ta tid. Förhoppningsvis kan Zylkene dämpa rädslan lite.
 
Sv: Vad är det för fel?

Då får vi se till att fixa det så snart så möjligt. Tack för alla tips och råd :)
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag undrar så hur det går för misen?
 
Sv: Vad är det för fel?

Tyvärr inte bra :cry:
Hennes näthinnor hade lossnat på båda ögonen när vi var på återbesök så vi lät henne somna in på veterinärens inrådan.

De sista dagarna innan återbesöket blev hon bara räddare. Hon reagerade mer på olika saker och mådde helt enkelt sämre. Det var inte längre humant att hålla henne vid liv.

Hon fick en fin grav med en egen sten i ett hav av blommor.
Hon kommer alltid finnas i våra minnen.
 
Sv: Vad är det för fel?

Usch, vad sorgligt!

Men en stor eloge till dig som tog dig an henne och försökte allt vad du kunde :bow:
 
Sv: Vad är det för fel?

Vad tråkigt att höra! En stor eloge:bow: för all tid arbete och kärlek ni gav den lilla:love: Hon kunde ju inte ha fått en bättre sista tid än någon som brys sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 862
Senast: Hellhound
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 611
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 677
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 121
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp