Bukefalos 28 år!

Vad är det med politik som gör folk så elaka?

Ja jag säger inte att man ska ta vilken skit som helst, men jag kan tycka att det är skönt att se att folk har känslor inför politiken, att de bryr sig överhuvudtaget.

Så om någon uttrycker sitt ogillande, alltså inte hot eller olagligheter utan olika grader av ogillande, så har jag ändå förståelse för att det "hatet" eller det passionerade engagemanget eller vad man nu lägger för värderingar i det, riktas mot en förd politik, en sakfråga, whatever. Något som politiker eller politiskt engagerade representerar. Alla påverkas ju av politiken på ett eller annat sätt oavsett om man vill eller inte, klart man måste få ha känslor och bry sig om de stora frågorna och särskilt i sitt vardagsliv. Det är ju inte som om folket på stan anmält sig till att vara med på Debatt i SVT och sitter där och säger "i helvete heller att jag diskuterar politik med er", då hade jag frågat vad felet var och vad i helvete de gjorde där, utan folk går ju liksom runt och gör sina vardagsgrejer som privatpersoner när politiker och andra plötsligt och oombett kommer med sina budskap.

För mig känns det lite som att - ok - personen har starka känslor kring det här, men det är helt normalt, faktiskt att föredra framför likgiltighet om du frågar mig. Och den personen som tappar humöret är ju trots allt där som privatperson, människor får ha sina egna känslor och erfarenheter kring politik. Men om jag är där som företrädare för ett parti är jag ju inte där som mig själv utan som representant och med en tydlig uppgift, klart vi har olika inställning när vi har så olika roller. Så jag skulle tänka på det att jag faktiskt inte sitter i en saklig debatt i riksdagen eller någon annanstans där alla är på lika villkor, utan dyker upp oombedd i folks vardag med ett budskap som de inte bett om att få och självklart får reagera mänskligt på.

Typ så. Jag vill liksom att folk ska ha och visa känslor, att de ska bry sig om politik, ha åsikter om saker, ryta ifrån ibland, till en viss gräns förstås... men ja.
Problemet är att man som politiker är skyldig att respektera folkviljan oavsett om man gillar den eller ej.
Vill majoriteten ha en nationell politik så ska majoriteten få det.
Så länge man inte bryter mot de vedertagna reglerna gällande folkrätt.

Och det gör varken Sannfinländarna, SD eller framstegspartiet.

Visst kan man hysa misstro och rent av förakta vissa partier men har de en plats i riksdagen så är de ett utslag av folkviljan och ska respekterar i enlighet med det. Oavsett om det är SD;are eller V;are ;)
 
Problemet är att man som politiker är skyldig att respektera folkviljan oavsett om man gillar den eller ej.
Vill majoriteten ha en nationell politik så ska majoriteten få det.
Så länge man inte bryter mot de vedertagna reglerna gällande folkrätt.

Och det gör varken Sannfinländarna, SD eller framstegspartiet.

Visst kan man hysa misstro och rent av förakta vissa partier men har de en plats i riksdagen så är de ett utslag av folkviljan och ska respekterar i enlighet med det. Oavsett om det är SD;are eller V;are ;)

Vi menar bara helt olika saker med att respektera. Man kan respektera rätten till en åsikt utan att respektera åsikten. Man kan låta bli att tala med dem som står för rasism, och ändå visa respekt. Exempelvis låta dem få talartid enligt samma regler osv.

Finns ingen anledning att normalisera rasism och främlingsfientlighet bara för att den tagit sig in i riksdagen. Ännu viktigare att visa att det finns alternativ där vi helt kan ignorera deras skitsnackande.
 
Vi menar bara helt olika saker med att respektera. Man kan respektera rätten till en åsikt utan att respektera åsikten. Man kan låta bli att tala med dem som står för rasism, och ändå visa respekt. Exempelvis låta dem få talartid enligt samma regler osv.

Finns ingen anledning att normalisera rasism och främlingsfientlighet bara för att den tagit sig in i riksdagen. Ännu viktigare att visa att det finns alternativ där vi helt kan ignorera deras skitsnackande.
Sorry du har både att respektera rätten till en åsikt som åsikten i sig. Sedan innebär detta naturligtvis inte att du delar den.
Bara på det viset som du anklagar vissa riksdagspartier för att vara rasistiska visar att du inte respekterar folkviljan och i förlängningen riksdagen.
Du har ännu inte lyckats bevisa att SD är ett rasistiskt parti.

Vad du inte tycks inse är att den brist på respekt för dessa grundläggande demokratiska spelregler du uppvisar i förlängningen slår tillbaka mot de åsikter du företräder och det vore illa.
 
Sorry du har både att respektera rätten till en åsikt som åsikten i sig. Sedan innebär detta naturligtvis inte att du delar den.
Bara på det viset som du anklagar vissa riksdagspartier för att vara rasistiska visar att du inte respekterar folkviljan och i förlängningen riksdagen.
Du har ännu inte lyckats bevisa att SD är ett rasistiskt parti.

Vad du inte tycks inse är att den brist på respekt för dessa grundläggande demokratiska spelregler du uppvisar i förlängningen slår tillbaka mot de åsikter du företräder och det vore illa.

Tack för att du tycker att det är illa att mina åsikter skulle motarbetas. Det värmer!

Nej, jag respekterar inte rasism och främlingsfientlighet som åsikt eller politiska utgångspunkter. Jag respekterar människor rätt att ha och uttrycka åsikten. En regering som har de politiska utgångspunkterna kommer jag heller inte att respektera. Då kommer jag att göra mitt yttersta innanför och utanför de lagliga ramarna för att få bort den regeringen.
 
Tack för att du tycker att det är illa att mina åsikter skulle motarbetas. Det värmer!

Nej, jag respekterar inte rasism och främlingsfientlighet som åsikt eller politiska utgångspunkter. Jag respekterar människor rätt att ha och uttrycka åsikten. En regering som har de politiska utgångspunkterna kommer jag heller inte att respektera. Då kommer jag att göra mitt yttersta innanför och utanför de lagliga ramarna för att få bort den regeringen.
Jag respekterar människors rätt att både ha och uttrycka sin åsikt.
Till skillnad från dig så inser jag att begränsningarna endast ska ligga där vår lagstiftning befinner sig, inte vad jag personligen anser om en åsikt.
Att lägga personliga åsikter som gräns för vad andra får tycka och uttrycka istället för vad lagen säger är en farlig väg att gå. Den vägen brukar ju de totalitära regimerna och ideologierna välja.
 
Problemet är att man som politiker är skyldig att respektera folkviljan oavsett om man gillar den eller ej.
Vill majoriteten ha en nationell politik så ska majoriteten få det.
Så länge man inte bryter mot de vedertagna reglerna gällande folkrätt.

Och det gör varken Sannfinländarna, SD eller framstegspartiet.

Visst kan man hysa misstro och rent av förakta vissa partier men har de en plats i riksdagen så är de ett utslag av folkviljan och ska respekterar i enlighet med det. Oavsett om det är SD;are eller V;are ;)
Jag ser inget problem.

Folk har rätt att uttrycka sina åsikter och känslor kring ett parti eller en politisk sakfråga eller whatever, så länge de inte bryter mot lagen förstås, spelar ingen roll om partiet i fråga sitter i riksdagen eller inte.
 
Jag ser inget problem.

Folk har rätt att uttrycka sina åsikter och känslor kring ett parti eller en politisk sakfråga eller whatever, så länge de inte bryter mot lagen förstås, spelar ingen roll om partiet i fråga sitter i riksdagen eller inte.
Så bra att anser att SD har den rätten med då ;)
 
Bara på det viset som du anklagar vissa riksdagspartier för att vara rasistiska visar att du inte respekterar folkviljan och i förlängningen riksdagen.
Men herregud, det fina med att vi lever i en demokrati är ju att vi inte behöver slicka riksdagens röv!

Vi har all rätt att kritisera och ifrågasätta riksdagen och politiken i allmänhet hur mycket vi vill, kallas yttrandefrihet.
 
Men herregud, det fina med att vi lever i en demokrati är ju att vi inte behöver slicka riksdagens röv!

Vi har all rätt att kritisera och ifrågasätta riksdagen och politiken i allmänhet hur mycket vi vill, kallas yttrandefrihet.
Din kommentar säger allt. "slicka riksdagens röv!" Riksdagen är ju folkets val =den demokrati vi valt.
Men det verkar ju vara helt betydelselöst för dig.
Med den åsikten torde du höra hemma antingen långt ute till vänster eller långt ute till höger. För det är där man finner den inställningen till det folkvalda parlamentet.
Gatans kanske är attraktivare ;)

Självklart (för femtioelfte gången) har man rätt att kritisera och föra fram sin egen åsikt. Man har även rätt att få respekt för den demokratiyttringen.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp