Bukefalos 28 år!

Vad är det som händer?

K

Kattis85

Hej hej på er alla.
Rider en ponny på ridskolan just nu. Han är ca 1.45.
"Alla" som rider han tycker att han e "jätteslö" och brukar ha spö. Han brukar även gå på en del barn lektioner eftersom han brukar va ganska lugn och trygg.
Nu är det så att när jag rider han verkar han alltid pigg. Förra veckan frågade jag t.o.m ridläraren om han var ovanligt pigg. Ridläraren tittade och sa, "-ja det är han nog".
Han var lika pigg denna gången.
Driver inte mer än vad jag gjort på en av de större piggare hästarna nästan mindre kanske. Han är mycket hårdare i munnen än de större hästarna. Rider inte heller med spö.
Kan det vara min ridning sits som inverkar elr har han bara bra humör just nu? Kan erkänna att jag kan vara ganska så nervös av mig och orolig/ängslig. Därför vill jag inte ha allför stora hästar pigga hästar just nu. Haft dålig balans och dålig sits därför bett om de små lunga ett tag för självförtroendet och träna sits och balans.(flög av för inte så länge sen och hade en riktigt dålig privatlektion där ja knappt kunde hålla mig kvar på hästen som var ganska orastad och busig)
Smittar mitt humör av sig på hästarna eller? Vet mycket väl att det kan göra det. Sen har ja lärt mig att man aldrig ska sitta upp på en häst med tanken på att "han är slö nu får vi ha spö å jobba me bena här" utan att man ger hästen en chans. Alla har ju olika ridning sitts och anväder bena/skänklarna olika för att driva och driver olika mycket.
Bara för att hästen är slö med någon kan den ju faktiskt gå toppen me nån annan. (lite positivt tänkande helt enkelt)
 
Sv: Vad är det som händer?

Samma sak har hänt mej. Och det är tyvärr en nackdel eftersom jag gärna har en lite "slö" häst. Har en komips som jag brukar rida med, hon har alltid fått skänkla som en idiot på sin häst och använda spö men när jag hoppat upp så har det varit full fart. Samma har varit när hon ridit på min fjording, hon får smälla med spö och "banka" med skänklarna medans jag bara behöver använda vikthjälperna. Ibland önska jag nästan att det var tvärtom.
 
Sv: Vad är det som händer?

detta hände mig med när jag började bli "liteduktigare" de pigga hästarna blir lugnare, nästan lata (fenomen när hästar går i form, om de inte får springa ifrån problemet blir det väldigt jobbigt för dem) och de slöare hästarna får mer fart. Tror de beror på att man genom sits å erfarenhet kommer åt hästarna mer, samtidigt som man inser att form inte kommer via handen...
 
Sv: Vad är det som händer?

Samma sak har hänt mej. Och det är tyvärr en nackdel eftersom jag gärna har en lite "slö" häst. Har en komips som jag brukar rida med, hon har alltid fått skänkla som en idiot på sin häst och använda spö men när jag hoppat upp så har det varit full fart. Samma har varit när hon ridit på min fjording, hon får smälla med spö och "banka" med skänklarna medans jag bara behöver använda vikthjälperna. Ibland önska jag nästan att det var tvärtom.

Känner som du att det kan vara lite nackdel. Haft en annan häst nästan 13 gånger på raken haft 2-3 andra hästan nån enstaka gång emellanåt bara. Bad om en annan häst till slut för jag flög av han efter en riktigt dålig privatlektion och jag hade haft några dåliga lektionstimmar innan dess med. Kände till slut att jag inte vågade sitta upp på han å bad om byte till den nu omtalade "piggelinen".
Som tur e känner jag mig mycket tryggare även om han inte e så trög som han brukar. HAn e lite mindre ju å ja känner att jag förbättrat sitsen å ändå har gabska stor koll. Jag har riktigt blivit småförälskad i denna lilla vän ändå. Haft 2-3 toppen lektioner med han nu.:love:
 
Sv: Vad är det som händer?

Hästen känner nog på många sätt av vem dom har på ryggen!
på en praktik plats var jag ute och red på nybörjar/handikapp/snällaste/lugnaste hästen istallet, hon betedde sig som en robot med andra ord, med mig levde hon upp och bockade till och med under en galopp!:eek: vilket aldrig hänt innan!
 
Sv: Vad är det som händer?

detta hände mig med när jag började bli "liteduktigare" de pigga hästarna blir lugnare, nästan lata (fenomen när hästar går i form, om de inte får springa ifrån problemet blir det väldigt jobbigt för dem) och de slöare hästarna får mer fart. Tror de beror på att man genom sits å erfarenhet kommer åt hästarna mer, samtidigt som man inser att form inte kommer via handen...

Vet inte om jag kan räkna mig som att börja bli "lite duktigare".
Vet inte om jag nån gång fått en häst att gå på tygeln. En gång vet jag att ridläraren sa att nu börjar han ju t.o.m gå på tygeln men ja vet inte riktigt om han gjorde det. Däremot känner jag igen känslan att de börjar gå lite trögare å hur man än driver går de inte fortare t.ex i traven. Men jag fick uppfattningen att han la tyngden i mina armar lite grand å jag har trott många gånger att han bara gick lite oaktiverat å gick bakom handen. vet inte riktigt eftersom jag aldrig testat på hur de ska kännas. Men detta va inte på samma häst som jag hade frågorna runt.
Vet mycket väl att formen inte kommer via handen. Den kommer väl via sitsen å drivningen vad jag vet. Vågar inte riktigt utala mig om de.
Får mest känslan på de större hästarna att man sitter å vinglar runt, hästarna känns stora vingliga. Det går ju så mycket fortare i både trav och galopp. Känner mig jätteosäker. Räcker me en häst på 150- 155 för att ja ska känna mig osäker nu för tiden.
 
Sv: Vad är det som händer?

eftersom det är fler än jag som känner igen det här fenomenet drar jag slutsatsen att jag inte är helt kass ändå. eller att det är jag som stressar hästen.
Jag kanske inte har så dålig sits som jag tror och håler om bra med skänklaran/bena då.
Mnn e ju ändå lite stolt över sig själv varje lektion när de har gått bra.:) Sen att hästen känns lagom pigg å go så ska man väl vara bara nöjd. bara för att jag går och funderar på detta så är han väl sitt gamla jag nästa gång kanske, hahaha :rofl:
 
Sv: Vad är det som händer?

Ta det som en komplimang från hästen.:bow:

Mitt fullblod vill knappt gå frammåt och än mindre ta ut stegen med mamma i sadeln, Sitter jag upp går han fram hur bra som helst...:o

Vi har kommit fram till att det är för att han kräver av ryttaren att denne kan flexa i ryggen, annars blir han låst.

Mamma har stel rygg, jag har mjuk.
Ganska enkelt...:D
 
Sv: Vad är det som händer?

Nej Kattis du är absolut inte helt kass.
Du har en fin grundsist med mjuka hjälper, (jag har sett dig rida ;))
Och därför blir hästen också mer lyhörd = "piggare"

Det du behöver är fler timmar i sadeln för att din osäkerhet (som påverkar din balans) ska försvinna.

Nyfiken på vem jag är?
Säger så här: Jag uppskattar din hjälp på fredagarna & Krya på dig

(och jag har hästar hemma som behöver motioneras om du vill rida mer :idea: )
 
Sv: Vad är det som händer?

hmmm:o här trodde jag man va anonym....
När har du stått å tjuvkikat på oss?? haha:)
japp, de e väl så. ja jag såg din annons. men de lär väl springa vart de vill me mig om man inte e innanför ridhusets alla väggar elr nåt så får man väl stopp nån gång :rofl: Speciellt om alla e som N****. :p
 
Sv: Vad är det som händer?

Jag har väl sett dig rida flera gånger. Och även varit i ridhuset samtidigt med mina "piggelinhästar"
Och din "dåliga privatlektion" var ju delvis jag orsaken till:o, komma indundrande med hästtransport på stallplanen och skrämma din redan pigga häst. :crazy:*förlåt*.

Sedan är faktiskt julgranar som står i hörn i ridhus farliga, vem vet vilka moster som kan gömma sig där. tänk på att A***** är en känslig kille;) det var väl han du red då?

Jag har fler hästar än Nissepisse som behöver ridas och som sköter sig lite bättre än han.

Än en gång: Fler timmar i sadeln är boten på ditt problem! För känslan har du
 
Sv: Vad är det som händer?

tack för uppmuntran allihopa.
tänker fortsätta kämpa vidare.
Det är ändå nåt speciellt med hästar :love:
 
Sv: Vad är det som händer?

Hi hi... Vi hade en "sån" häst på gymnasiet. Alla tyckte han var jätteslö tills jag hade honom på en hoppclearround då hästen kastade sig runt banan... :p Till slut visade det sig att vi var ett par - tre stycken stycken på skolan som tydligen kunde "förvandla" den hästen :D Tidigare hade han bara haft rykte om sig att bli "galen" på fälttävlansbanan. Gissa om en av tjejerna i klassen blev sur när vi alla övertalade henne om att ta på sig handskarna och lämna sporrarna hemma... Hästen ahde knappt gått fram alls :angel:

Hästar har sina favoritrytatre lixom vi har våra favorithästar...
 
Sv: Vad är det som händer?

men vad händer när ni kommer upp på lite större å förmodligen piggare hästar? blir de piggare de också elr blir de lugnare?
jag får uppfattningen att jag nästan tappar kontrollen lite ibland. de blir för mycket på en gång. man måste hålla koll på hästen samtidigt som sig själv.
 
Sv: Vad är det som händer?

Ingen som har någon erfarenhet av det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp