Bukefalos 28 år!

Vad är kravet vid urlastning?

A

AnetteJT

Ännu en lastfråga...
Skall hästen kunna stå kvar själv inne i transporten när man kommit fram, eller skall man ta hand om den direkt.

Vilka krav ställer ni NH:are på att hästen skall kunna stå ensam kvar inne i transporten?
Den är snäll att lasta, åker fint, skall man då kräva att den skall kunna stå kvar själv, låt oss säga i 20 min?
Detta under förutsättning att den klart visar att den inte vill stå kvar utan komma ut.
 
Min egna högst personliga uppfattning är, att kräver jag att min häst ska stå kvar i transporten, så måste jag oxå träna/ha tränat hästen för den uppgiften.
Jag själv skulle inte låta hästen stå kvar i 20 min om den verkligen visar att den inte vill det. Då skulle jag lastträna och succesivt kräva längre och längre tid. Hästen är av naturen inte en konfliktsökare utan försöker i det mesta att jobba med oss. Men det är när det blir kommunikationsbekymmer som problemen uppstår. Det är väl sällan en häst bråkar inför en uppgift som den är helt på det klara med???
 
Då är vi helt överens. :)

Var uppe i ridhuset för någon vecka sedan, parkerat stod en hästtransport som var i rejäl rörelse.
När jag parkerat klart hörs det att hästen som stod där inne var märkbart irriterad.
Lastar av min häst, går in i ridhuset, och kommenterar till ägaren att hästen håller på att ta sig ur den.
-Nej sa hon, han skall vänja sig vid att stå själv.
Huga tänkte jag, snacka om att skaffa sig lastbekymmer!

Vänjer man hästen så får man ju för katten inte låta det gå så långt som det gjorde i detta fallet. Själv brukar jag stå precis utanför, och direkt när jag hör att hästen börjar bli orolig så pratar jag med den, och i bland får jag även visa mig. Detta utökar man ju sedan succesivt.
Men detta sätt DE gjorde det på tyckte jag var djurplågeri.
Hästen var helt kaotiskt där inne.

Sist jag anordnade NH kurs i detta ridhus, var det inte många som anmälde sig. Denna tjej var en utav de, hon hade inget att lära sig sa hon.

De som anmälde sig var de som kunde, men ville lära sig mer.
Varför är det så här?
De som verkligen hade behövt det har inget att lära. :crazy: :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp