Bukefalos 28 år!

Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Nej Boj,
du har inte svarat på frågan.
Du väljer tydligen att inte heller svara på div följfrågor, bl a om dom påståenden du kommer med beträffande mig.

Dåligt att inte kunna/vilja/våga ge klara besked!

Uppenbarligen är jag inte ensam om att ställa mig frågande till det du skriver. Men jag ska inte plåga dig vidare, utan drar mina egna slutsatser.

LIA

till om med jag fattar vad boj menar.Däremot så fattar jag inte vad du menar.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Det gör inget att du inte fattar.
Boj fattar, det räcker.

F ö är den diskussionen redan över.

LIA
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Ok, jag fick intrycket av att det bara var när hästarna la sig ner som du inte tyckte var acceptabelt :crazy:

Det är samma häst, och jag tycker som du, att det inte är "bra" nog när han inte kan ridas obehindrat på grusväg då jag gärna vill använda honom där.
Har funderat mycket fram och tillbaka på mitt behov av att rida på dessa grusvägar, min vilja att rida mer och trimma lite, vs hans behov av friska hovar.
Tror jag kommit fram till att efter att ha haft honom barfota över ett år, ser jag att hans framhovar inte verkar rehabiliteras till den grad att han kan ridas som jag vill. Hittills har jag anpassat mig såklart, så han har inte haft ont.(för att undvika påhopp :angel:)
Så det blir nog skor fram.
Unghästen verkar ännu helt obesvärad på grova grusvägar, så där får vi se.

"Normalt villig" är jämfört med när han är skodd. Jag tolkar det som att han är besvärsfri på ridbanan.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Ja du ser att saker och ting inte är så konstiga som det verkar, jag tror att du gör rätt i att fundera över om det går att förbättra ytterligare.
Eller så får du acceptera begränsningarna och använda hästen på det sätt som den är bekväm i och på.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Tror jag kommit fram till att efter att ha haft honom barfota över ett år, ser jag att hans framhovar inte verkar rehabiliteras till den grad att han kan ridas som jag vill. Hittills har jag anpassat mig såklart, så han har inte haft ont.(för att undvika påhopp :angel:)
Så det blir nog skor fram.


Applåder!!! Se nu bara till att den blir fysiologiskt skodd och även bak! Du kommer bli förvånad över vilken skillnad på både steg och framåtbjudning det kommer bli. Kolla gärna på hästens öron när du rider den, dom kommer vara spikrakt framåt. Håll i dig hårt!!!
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Då försöker jag igen. Tänk nu på hur du svarar den här gången. :angel:

1 Vad är det som är så roligt?
2 Vad är det jag inte fattar?

LIA
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Hm är jag så otydlig??? Då kör jag på lite till då för envis är jag.


Jag verkar oskodda hästar. Passar de inte som oskodda ske de ha hovbeslag. Jag förespråkar boots men inte alla människor som orkar med det.

Jag samarbetar och samtalar med hovslagare, veterinärer och djurskyddsmyndigheter. Jag bor granne med de. De vet hur mina hästar fungerar och ser ut.

Inga hästar ska ha ont för då tillkallar man veterinär omgående.

Alla hästar har rätt att få sina hovar verkade i rätt tid.

Inga hästar ska ha hålväggar, röta, utflytningar, för långa hovar, andra diagnoser, sjukdomar mm mm mm mm mm mm mm

De flesta hovslagare kan verka en häst som ska gå barfota.

Skillnaden mellan barfotametoden och skometoden är att järnskon måste sitta fast ordentligt på hovens undersida. Då är hoven verkad platt när den i själva verket inte är det. Hovvårdare verkar inte platt för då är chansen större att hoven inte ömmar på grus. Sen finns det mycket mer att berätta om detta men det finns andra trådar om det. Efter detta börjar man fundera på hästkroppen och helheten...då kommer vi in på ett helt annat kapitel.

Jag är inte fastlåst i en metod. Jag gillar nämligen inte ordet barfotametod. Däremot har jag en kunskap om hoven och dess insida och jag hjälper gärna hästar och dess ägare. De är nöjda med mig.
Jag har utbildat mig men inte slutat utbilda mig. Jag kommer inte göra som många andra, gå en utbildning och sen köra på det i 50 år...

Jag gillar mina olika lärare.

Hej svejs. Trevlig sommar !!!

Själv ska jag rida 2 mil ner till sjön på grus och asfalt och gräs och och bada. Utan järnskor och boots.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Här fattar jag inget:confused:
hoven verkad platt när den i själva verket inte är det
Om hästen har skor så kan man verka den mer iom att den inte sliter på dem. Hoven är skyddad från slitage o är helt oöm på alla underlag- oavsett om den är plattfot eller dylikt.
Hovvårdare verkar inte platt för då är chansen större att hoven inte ömmar på grus.
Det är väl det största argumentet för vildhästverkning.. att verka ner mkt o sen raspa bort hela bärranden från utsidan- för att det inte ska spricka eller flyta ut.
eller gräver du ur sulan?

Sen beror det på vilken individ det är o vad den används till.

rida ner till sjön för korvgrillning klarar nog många av.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Hm är jag så otydlig??? Då kör jag på lite till då för envis är jag.


Jag verkar oskodda hästar. Passar de inte som oskodda ske de ha hovbeslag. Jag förespråkar boots men inte alla människor som orkar med det.

Jag samarbetar och samtalar med hovslagare, veterinärer och djurskyddsmyndigheter. Jag bor granne med de. De vet hur mina hästar fungerar och ser ut.

Inga hästar ska ha ont för då tillkallar man veterinär omgående.

Alla hästar har rätt att få sina hovar verkade i rätt tid.

Inga hästar ska ha hålväggar, röta, utflytningar, för långa hovar, andra diagnoser, sjukdomar mm mm mm mm mm mm mm

De flesta hovslagare kan verka en häst som ska gå barfota.

Skillnaden mellan barfotametoden och skometoden är att järnskon måste sitta fast ordentligt på hovens undersida. Då är hoven verkad platt när den i själva verket inte är det. Hovvårdare verkar inte platt för då är chansen större att hoven inte ömmar på grus. Sen finns det mycket mer att berätta om detta men det finns andra trådar om det. Efter detta börjar man fundera på hästkroppen och helheten...då kommer vi in på ett helt annat kapitel.

Jag är inte fastlåst i en metod. Jag gillar nämligen inte ordet barfotametod. Däremot har jag en kunskap om hoven och dess insida och jag hjälper gärna hästar och dess ägare. De är nöjda med mig.
Jag har utbildat mig men inte slutat utbilda mig. Jag kommer inte göra som många andra, gå en utbildning och sen köra på det i 50 år...

Jag gillar mina olika lärare.

Hej svejs. Trevlig sommar !!!

Själv ska jag rida 2 mil ner till sjön på grus och asfalt och gräs och och bada. Utan järnskor och boots.
Nu lät du smartare!:p
Bra att du inte låser dig vid en metod och att du fortsätter utbilda dig.
Man blir ju aldrig fullärd!
Bada lät trevligt!
Jag får hoppa i duschen istället!:bump:
Utan häst!:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Applåder!!! Se nu bara till att den blir fysiologiskt skodd och även bak! Du kommer bli förvånad över vilken skillnad på både steg och framåtbjudning det kommer bli. Kolla gärna på hästens öron när du rider den, dom kommer vara spikrakt framåt. Håll i dig hårt!!!

Självklart blir han skodd av min duktiga utbildade hovis :bow:
Men varför ska han skos bak tycker du? Bakhovarna ser kanonfina ut och verkar inte alls bekymra honom, redan efter sex månader barfota har bakhovarna funkat fint utan boots.

Och nejdå, jag kommer inte att bli förvånad, han har varit skodd förut :smirk:
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Självklart blir han skodd av min duktiga utbildade hovis :bow:
Men varför ska han skos bak tycker du? Bakhovarna ser kanonfina ut och verkar inte alls bekymra honom, redan efter sex månader barfota har bakhovarna funkat fint utan boots.

Och nejdå, jag kommer inte att bli förvånad, han har varit skodd förut :smirk:


Mumins totto ska få skor på fram på fredag. :o
Av en utbildad hovis som jag känner stort förtroende för. Varit runt och tjuvkikat på kunder till han :angel:
Hovisen tyckte inte att han behövde skor på bak.

Tror fortfarande på metoden men som jag alltis sagt så för mig gäller det med barfota javisst men inte till vilket pris som helst.
Och pga markerna häromkring smittas hästarna av bärrandsröta kontinuerligt så det får bli dojjer på fram.

Ser fram emot okomplicerad ridning på grusvägar :p

Håller er uppdaterade på hur utvecklingen blir.

Mumin
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Även hästen tycker nog att det är skönt att kunna springa obehindrat.:banana:

Grattis:)
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

TVÅ!!! barfotatalibaner som helt plötsligt ska sko sina hästar!!!

Vad har hänt???

Ber en stilla bön att mina kolleger utför dom fysiologiska skoningar jag vet att dom är kapabla till att utföra samt även till sina kunder förklarar grundkunskapen utifrån fysiologisk skoning.

Nu börjar det bli spännande.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Ber en stilla bön att mina kolleger utför dom fysiologiska skoningar jag vet att dom är kapabla till att utföra samt även till sina kunder förklarar grundkunskapen utifrån fysiologisk skoning. Nu börjar det bli spännande.

Ännu mer spännande är det att du måste åkalla högre makter för att få dina kollegor att utföra en korrekt skoning. Det säger en del om din tilltro till din egen kår.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

TVÅ!!! barfotatalibaner som helt plötsligt ska sko sina hästar!!!

Vad har hänt???

Ber en stilla bön att mina kolleger utför dom fysiologiska skoningar jag vet att dom är kapabla till att utföra samt även till sina kunder förklarar grundkunskapen utifrån fysiologisk skoning.

Nu börjar det bli spännande.

Äh, bli inte alldeles till dig i trasorna nu Coari ;) jag är fortfarande barfotataliban på bakhovarna och på andra hästen ännu så länge :rofl:

Nej, allvarligt, jag tycker inte om att kallas barfotataliban eftersom jag absolut inte tycker att man ska ha barfota till varje pris. Inte heller är jag fanatiskt övertygad om att varken skor eller barfota är det enda rätta.
Jag vill helt enkelt bara ha min häst så naturligt som det går utan att han eller jag får lida för det.
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Äh, bli inte alldeles till dig i trasorna nu Coari ;) jag är fortfarande barfotataliban på bakhovarna och på andra hästen ännu så länge :rofl:

Nej, allvarligt, jag tycker inte om att kallas barfotataliban eftersom jag absolut inte tycker att man ska ha barfota till varje pris. Inte heller är jag fanatiskt övertygad om att varken skor eller barfota är det enda rätta.
Jag vill helt enkelt bara ha min häst så naturligt som det går utan att han eller jag får lida för det.
:rofl:Taliban på halvtid alltså.:D
Nä skämt o sido ,jag gillar din inställning.
Anpassning efter individen och dess omständigheter är det enda rätta när det gäller hästar.:bow:
Det är så det ska va.;)
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

Anpassning efter individen och dess omständigheter är det enda rätta när det gäller hästar.
Det är så det ska va.

Instämmer med Lilla skutt :bow:
 
Sv: Vad är skillnaden mellan "barfotametoden" ...

:bow::bow::bow:

Mumin håller med till 100 %

För min del handlar det om att den milda vintern sett till att bakterie/svamphärden som tidigare härjat i min stora fina sommarhage blivit så stor att alla tre hästar blivit drabbade av bärrandsröta samt hålväggar. Min ungis är den som är känsligast och efter 2 månader av behandlingar har jag insett att han behöver komma upp från marken. Annars hade jag gärna avvaktat med skor på fram ett år till.. tills han växt klart vid fem.

Barfotataliban anser jag mig aldrig ha varit, snarare att jag är negativ till skor när det är onödigt. Kan man eller vill man anpassa sig själv ser jag inte problemet. Kan man inte eller klarar inte hästen det så ska man ha skor. Inte svårare än så.

Men funderar att låta honom vila hovarna till vinter alt sätta flappskor eller pröva hippogrip.
Ska se hur det funkar med skorna först.

Mumin
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
759
Senast: jemeni
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 984
Senast: Morces
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 090
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp