Bukefalos 28 år!

vad är skillnaden mellan denna bomlösa och...

Gullan86

Trådstartare
Sitter och funderar lite över bomlöst(de äldre varianterna kanske man ska säga) och hur de byggt upp dem.
Har själv bomlöst och älskar det så men funderar mer kring uppbyggnad.

denna sadel tex:
visabild.php

kallar de ju för barbacka sadel och man kan enligt dem ha stigbyglar när man rider...

sen om man tittar närmare på en torsion så undrar jag då...
1370833-4bI7X.jpg

vad är skillnaden? vad är det som gör att torsions (själva sadeln nu pratar vi inte padd) uppbyggnad inte skadar hästen över ryggen när man tex står i stigbyglarna???

sen rekomenderar de dessutom just denna på bilden vid hoppträningar???
http://www.torsion-sweden.se/sadlar/trekking-854551
Jag funderar på hur de gjort så att stiglädren inte skall bli som ett enda pukttryck rätt över ryggen....och hur det fördelar trycker från ryttaren över hästen.

jag menar, borde man egentligen inte kunna ta första sadeln och använda tillsammans med andra sadelns padd? skulle det ge samma effekt? och är det då bra eller dåligt?

funderar nämligen på att knåpa ihop någon slags bomlös sadel själv och tänker som så om det finns något smart sätt att fördela trycker över ryggen från stigbyglarna....
 
Sv: vad är skillnaden mellan denna bomlösa och...

Den första är en barbackapad, och även om de hävdar att den han användas ihop med stigläder är det inget jag skulle rekommendera så den inte är lika stadigt uppbyggd som en riktig bomlös sadel och inte fördelar trycket lika bra.

Övriga frågor lämnar jag åt någon annan som inte har ett febermosigt huvud :D
 
Sv: vad är skillnaden mellan denna bomlösa och...

okej tack...men jag menar, vad betyder "stadigt uppbyggd" hur vet man att det fördelar trycket bättre?
jag menar torsion har kanske några lager skumgummi i sadeln + två lager kalvskinn på vardera sida.
den andra sadeln har antar jag en tjockare vojlock + två lager fårskinn..hyffsat tjock(har ridit i båda dessa sadlar kanske ska säga så har känt på dem).

hur VET man att det fördelar vikten bättre?
 
Sv: vad är skillnaden mellan denna bomlösa och...

Stadigt uppbyggt innebär nog att den är stadigare uppbyggd än andra barbackapadar, det finns stöd för ryttare iom benklossarna och det stoppade bakvalvet.
Att en bomlös sadel fördelar trycket bättre vet man genom att man gör tester, iaf de flesta seriösa tillverkare gör nog tester, både på riktiga hästar och på låtsashästar för att se hur trycket fördelas. Om man tittar på avtrycket på ett schabrak som legat under en sadel vid ridning säger avtrycket mycket om hur sadeln ligger. Om schabraket är ojämnt smutsigt kan det tyda på ojämn belastning, torra rena fläckar kan tyda på väldigt hårt punkttryck just där, och om hästen är svettig och pälsen är ruggad även längs ryggraden kan det tyda på att sadeln ligger och trycker mot ryggraden.
 
Sv: vad är skillnaden mellan denna bomlösa och...

Sedan ska man ju inte rida i en bomlös sadel av den typen (Torsion, Barefoot, etc) utan en bra pad för bomlösa sadlar under. Paden innehåller inlägg som hjälper till att fördela trycket från stiglädren och ryttarens bak. Inläggen skapar också en tydligare luftkanal över ryggraden, så att det inte blir tryck på den.
Visst punkttryck kan inte undvikas, dock, och det är orsaken till att man inte bör använda en bomlös sadel vid hoppning.

Fårskinnet blir dessutom väldigt mycket tunnare, när en ryttare sätter sig på det. Precis som fårskinnspad; den blir oftast inte alls speciellt tjock, när den trycks ihop mellan sadeln och hästryggen.
 
Sv: vad är skillnaden mellan denna bomlösa och...

Jag har knåpat ihop en barbackapad som är jätteskön att rida i:

 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 430
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej, undrar om de "nyare" bomlös sadlarna som har paneler (behövs ej padd under sadeln) fördelar ryttarens vikt ok, eller blir det högt...
Svar
3
· Visningar
1 289
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 853
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp