Bukefalos 28 år!

Vad anser ni ?

Ninis

Trådstartare
Jag undrar, då min Hovis är rätt sugen på att para mitt 19 åriga sto (travare) som aldrig fått nåt föl innan.
Vad finns det för komlikationer ?
Är ej insatt så i Avel.
Jag vill ju inte att hon ska ta nån skada, men helt riskfyllt är det inte. Men skulle ni göra det ?
 
Sv: Vad anser ni ?

Det finns många risker, att hon blir skadad på seminstation, inte tar sig med dyra kostnader som följd, får någon sjukdom som fång under dräktigheten, skadas under fölningen så hon måste tas bort, inte har tillräckligt med mjölk åt fölet så att man måste köpa dyr ersättning. Det var några exempel på vad som kan hända.

Jag har själv tagit föl på mitt gamla sto som fick sitt första föl då hon var 16 år och sitt sista i år som 21-åring. Men jag skulle aldrig lånat ut magen på henne och ta alla risker för att någon annan skulle ha fölet.
Jag uppfattar ditt inlägg som att din hovis vill låna ditt stos mage och ta föl på henne.
 
Sv: Vad anser ni ?

Den största komplikationen är hennes ålder.
Ett sto har bäst före datum i avel innan 16 år. Efter det börjar ålderförändringarna komma i livmodern. Dessa gör att stoet har svårare att blir dräktig, svårare att gå hela tiden ut och större risk att fostret/fölet inte fått näring på rätt sätt i livmodern och kommer ut klenare än vad som är normalt.

Det kan gå precis hur bra som helst men det kan också vara så att stoet inte ens blir dräktigt, så det är en chansning att betäcka ett så gammalt sto för första gången.

Det är aldrig riskfritt att varken betäcka ett sto eller en fölning och riskerna ökar med stigande ålder hos stoet, när hon inte varit i kontinuerlig avel. Så det finns klart risker med att betäcka henne som du kanske ska tänka på om det är värt det. Speciellt som det inte verkar vara du själv som vill ha fölet.

Om jag skulle betäcka eller inte beror helt på vilket avelsvärde stoet har. Om hon har ett högt avelsvärde och verkligen har något att tillföra i avelsn hade jag gjort det men inte annars.
 
Sv: Vad anser ni ?

Jag är tacksam för era svar. Ja han vill låna magen på henne, men jag skulle nog om detta hände se till att man skriver ett kontrakt att när då fölet gått sin tid på banan , kommer i mina ägor då. Han ville ha på min andra sto oxå, men jag tror inte hon är så stabil, med tanke på hon sett ut.
Hur vet man om Avelsindex är bra? hon har 0,71
Hennes farfar är Lindy`s crown och morfar Ideal du Gazeau, så han tittar ju på stammen.
 
Sv: Vad anser ni ?

Lite enkelt kan man säga att 100 är medel index allt över är bättre och allt under är sämre. Men på ett så gammalt sto kan det vara missvisande att bara titta på index. För det sjukner med åren i takt med att stammen blir äldre och inte längre är så aktiv på banan. Men för att kunna säga något mer om avels värde behöver man veta mer om far och mor än morfar och farfar.
 
Sv: Vad anser ni ?

Som Masse säger; farfar och morfar är inte så jätteväsentlig information. Vad heter stoet, så att vi kan titta på Travsport.se vad hon har för stam?
 
Sv: Vad anser ni ?

Det stoet hade jag inte själv satsat på i avel, känns inte värt att ta risk och framför allt kostnaderna. Men det var ju din hovslagare som skulle göra det.
 
Sv: Vad anser ni ?

Håller med ovanstående, hade det varit du som skulle haft avkomman är det en sak men jag hade aldrig lånat ut ett så gammalt sto som inte gått med föl innan. Dessutom, vad som helst kan hända med avkomman, att skriva in en klausul att den ska tillbaka till dig efter karriären är mycket mycket svårt att få hållbart... Det är ytterst få travhästar som stannar hos samma ägare under hela karriären.
 
Sv: Vad anser ni ?

Inte för att vara elak, men jag skulle fundera lite på vad jag har för hovslagare som vill låna ett så dåligt avelssto.
 
Sv: Vad anser ni ?

Inte för att vara elak, men jag skulle fundera lite på vad jag har för hovslagare som vill låna ett så dåligt avelssto.

Varför då? Skulle hovslagare vara mer kunniga inom avel än andra?
Han gillade väl hästen...:D

Men, nej jag skulle inte heller avla på ett så pass gammalt sto, för första gången. Det är att en otroligt dum risk att ta, för alla inblandade.
 
Sv: Vad anser ni ?

Hovis är en travtränare, men som sagt det lutar ju åt ena hållet än andra. Men jag är tacksam för alla era svar och inget svar var elakt :). Jag vill ju gärna ha mer kött på benen om jag ger mig in i nåt.
 
Sv: Vad anser ni ?

Jag vet ju inte vilka villkor ni har diskuterat, men det låter kanske lite för mig som att hovis gärna vill ha ett föl från början men slippa stå för kostnaderna på stoet, eller är det meningen att han ska betala det hon kostar att ha i månaden medans hon går dräktig?
 
Sv: Vad anser ni ?

Allting är löst diskuterat, då jag måste tänka på henne med. Så inget är bestämt, för det är ju endå så mitt sto i slutändan.
 
Sv: Vad anser ni ?

Ditt sto har avelsindex 92, med en säkerhet på 0,71. På STs hemsida kan du läsa mer om vad avelsindex innebär.

Stoet är född 1992, hon skulle alltså betäckas som 20-åring och förhoppningsvis föla för första gången vid 21 års ålder 2013? Ditt sto har inte precis stam som är attraktiv idag. Föräldrarna är ostartade, pappan var inte godkänd. Ditt sto vann ett lopp på Solvalla som treåring, det är ett plus förstås. Men sammantaget håller jag med övriga om att din hovslagare borde leta avelssto på annat håll.
 
Sv: Vad anser ni ?

Hennes pappa blev dressyrhäst, då det var Super här som hade honom. Sen blev det inte så mycke mer tävling då en av hennes uppfödare blev sjuk. Så dom la ner allt, men sålde inte hästarna. Jag har nog en liten knasig hovis i slutändan ;) Men som sagt det lutar ju åt det snälla hållet för hennes del, alltså ingen föl.
Men som som sagt åter tacksam av era svar, då jag som sagt inte är insatt i avel.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 322
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 724
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 515
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp