Vad är bästa upplägget för lån kontra sparande?

Orolig1

Trådstartare
Om ni hade ett lån hos långivare med högre ränta än en vanlig bank, hur skulle ni lägga upp det?

Amortera så mycket som möjligt och inte kunna lägga undan pengar till ett sparande, eller förlänga lånet för att kunna lägga undan ett par tusenlappar i månaden för en buffert?

Min tanke var att eventuellt förlänga lånetiden, få en lägre månadskostnad (men mer ränta och mindre amortering/månad) för att kunna spara ihop en budget att ta av vid sådana situationer där man är tvungen att lägga ut en större summa. För att undvika mer lån. Sen amorterar vi en större klumpsumma när hushållet får in extra pengar (som t.ex vid skatt etc.)

Ponera att ni står inför detta, inte att ni aaaaaaldrig skulle ta ett sådant lån. Jag är medveten om att jag/vi började i fel ände, men vi vill göra en hållbar förändring för framtiden.

Tack på förhand!
 
Jag hade nog gjort tvärtom. Jag hade förlängt, betalat lite mer ränta i längden för tryggheten i att ha en buffert, för vad händer annars när bilen går sönder eller en visdomstand strular och måste opereras ut tex. Hade jag sedan fått in extrapengar hade jag klumpamorterat mer för dom. Hade lånet varit stort hade jag själv ansträngt mig för att de extrapengarna garanterat skulle komma in, tex genom extrajobb.
 
Om ni hade ett lån hos långivare med högre ränta än en vanlig bank, hur skulle ni lägga upp det?

Amortera så mycket som möjligt och inte kunna lägga undan pengar till ett sparande, eller förlänga lånet för att kunna lägga undan ett par tusenlappar i månaden för en buffert?

Min tanke var att eventuellt förlänga lånetiden, få en lägre månadskostnad (men mer ränta och mindre amortering/månad) för att kunna spara ihop en budget att ta av vid sådana situationer där man är tvungen att lägga ut en större summa. För att undvika mer lån. Sen amorterar vi en större klumpsumma när hushållet får in extra pengar (som t.ex vid skatt etc.)

Ponera att ni står inför detta, inte att ni aaaaaaldrig skulle ta ett sådant lån. Jag är medveten om att jag/vi började i fel ände, men vi vill göra en hållbar förändring för framtiden.

Tack på förhand!
Om möjligt hade jag försökt spara ihop ca 20' att ha som buffert, sen hade jag amorterat så mycket som möjligt för att bli av med lånet snabbt som attan.
 
Har du möjlighet att lägga om lånet? Typ baka in det i ett bostadslån?
Vad är det för typ av lån?

Jag skulle nog försöka ta ett annat lån å bara casha av det dyra lånet.

Ang. buffert å hur du ska göra är svårt att veta när man inte vet vilka summor det rör sig om eller hur mkt du har över/månad för ev. sparande eller hur mkt det kostar bara att betala räntan :)
 
Amortera så mycket som möjligt och inte kunna lägga undan pengar till ett sparande, eller förlänga lånet för att kunna lägga undan ett par tusenlappar i månaden för en buffert?
Det beror helt på hur tidsaspekten ser ut. Är det 10 år kvar på lånet blir det ett helt annat svar än ifall det är 10 månader kvar på lånet.

Jag hade försökt att betala av lånet så fort som möjligt, utan att tumma på att kunna spara i alla fall lite varje månad. Men är det inte så jättelång tid kvar på lånet hade jag kunnat äta nudlar och morötter för att få väck så mycket som möjligt. Är det flera år kvar hade jag istället sett till så att jag hade ett sparande och en buffert.
 
I första hand hade jag amortera ner så mycket jag mäktade med ekonomiskt. OM något oförutsett inträffar tycker jag det är bättre att låna DÅ, än att ha ett lån som tickar pengar oavsett om det händer något med bilen eller inte.

Däremot hade jag sett över möjligheterna att få ett bättre lån med längre ränta, och sedan amorterat ner det i vettig takt och med extra inbetalningar när ekonomin medger.
 
Jag hade nog gjort tvärtom. Jag hade förlängt, betalat lite mer ränta i längden för tryggheten i att ha en buffert, för vad händer annars när bilen går sönder eller en visdomstand strular och måste opereras ut tex. Hade jag sedan fått in extrapengar hade jag klumpamorterat mer för dom. Hade lånet varit stort hade jag själv ansträngt mig för att de extrapengarna garanterat skulle komma in, tex genom extrajobb.
Det låter klart som ett väldigt förnuftigt alternativ tycker jag.
Fast Luther i mig skulle nog fått mig att amortera järnet och leva på nudlar och svamp ;)
 
I första hand hade jag amortera ner så mycket jag mäktade med ekonomiskt. OM något oförutsett inträffar tycker jag det är bättre att låna DÅ, än att ha ett lån som tickar pengar oavsett om det händer något med bilen eller inte.

Däremot hade jag sett över möjligheterna att få ett bättre lån med längre ränta, och sedan amorterat ner det i vettig takt och med extra inbetalningar när ekonomin medger.

Jag tänker att man redan då sitter i en sämre sits och kanske inte ens får lån nummer två, pga att man har lån nummer ett, eller så får man det till en ännu sämre ränta. Tiden kanske heller inte finns att hinna prata med olika banker, spela ut dem lite mot varandra mm. Jag tänker att alla lån tas med en plan att de passar in i ens ekonomi. Man tar ju (förhoppningsvis) inte ett lån för att plötsligt komma på att det också ska betalas, utan iallafall i min egen värld hade jag gjort ett snabbt överslag; pengar in; 25.000. Hyra, bil, el, försäkringar; 10.000, mat och resor; 5000, kvar finns 10.000; utrymme för att spara OCH amortera och betala ränta på ett lån upp till x antal kronor.
Finns det inte plats för att också spara fanns det aldrig plats för lånet, tänker jag.
 
Hur ska jag försöka uttrycka mig så att jag blir begriplig, jag tycker att lärdomen blir fel och att det beteende som gjorde att man tog lånet från början inte har ändrats om man fortsätter att betala över sina tillgångar (dvs amortera så mycket att man missar att ha en buffert) och sedan löser nästa eventuella bakslag, vilket troligtvis kommer eftersom man inte har en buffert, med att ta ett nytt lån.
 
Har du inte misskött dig är det sällan problem att utnyttja låneutrymmet du skapat genom att amortera ner befintligt lån.


Då är resultatet samma som i ditt
Exempel med undantag av att om inget oförutsett inträffat har man minskat sina krediter
 
Jag tycker räntesatsen är väldigt intressant. Är räntan något högre än bank så kanske det kan vara vettigt att förlänga lånet. Ligger räntan rejält högt skulle nog jag försöka bli a med lånet så fort som möjligt. Det beror givetvis även på hur livet ser ut i övrigt har man många högriskprojekt där det helt plötsligt kan komma en oförutsedd faktura (hus, husdjur, bil osv) så är det verkligen viktigt att ha en buffert. Jag tycker det är svårt att ge ett vettigt svar utifrån trådstarten eftersom det finns så många faktorer som spelar in.
 
Men man kan vända på det också att man löser ett lån med ett nytt lån och på så vis skjuter problemet på framtiden. Då gäller det verkligen att man inte nallar på bufferten till något som är "nödvändigt" som tex en ny sadel.
 
Har du inte misskött dig är det sällan problem att utnyttja låneutrymmet du skapat genom att amortera ner befintligt lån.

Fast hur kul är det att gå till banken och be om pengar för att diskmaskinen är paj? Det beror ju också på hur stora lån man har. Vi har 70 % lånegrad och 500 tkr i kontanter. Jag frågade banken vad den ansåg vara bäst, amortera eller investera pengarna? med tanke på ränteläget ansåg då vår bankman att fonder och kontanter var bättre än att betala av lånet, i alla fall så länge räntan är rekordlåg. Vi tjänar mycket mer på att få 10-20 procent ränta på pengarna. Så det beror ju helt på förutsättningarna. Vi har inte superlåg ränta, men inte jättehög heller.
 
Om ni hade ett lån hos långivare med högre ränta än en vanlig bank, hur skulle ni lägga upp det?

Amortera så mycket som möjligt och inte kunna lägga undan pengar till ett sparande, eller förlänga lånet för att kunna lägga undan ett par tusenlappar i månaden för en buffert?

Min tanke var att eventuellt förlänga lånetiden, få en lägre månadskostnad (men mer ränta och mindre amortering/månad) för att kunna spara ihop en budget att ta av vid sådana situationer där man är tvungen att lägga ut en större summa. För att undvika mer lån. Sen amorterar vi en större klumpsumma när hushållet får in extra pengar (som t.ex vid skatt etc.)

Ponera att ni står inför detta, inte att ni aaaaaaldrig skulle ta ett sådant lån. Jag är medveten om att jag/vi började i fel ände, men vi vill göra en hållbar förändring för framtiden.

Tack på förhand!
Det beror helt på din situation. Jag skulle börja med att boka ett besök hos min bank (=där jag förmodligen har lönekonto) och försöka få ett lån med bättre ränta (Jag är inte bra på att shoppa runt - andra här är däremot duktiga på det) eventuellt bara prata igenom situationen och få en bättre koll på min ekonomi.

Helt utan en buffert med pengar som jag snabbt kan få tag i vill jag inte vara. (Jag har sedan fattigare dagar en kredit på ett av mina konton. Möjligheten att snabbt låna en knapp månadslön kostar mig någon hundralapp om året. Livbojen behöver inte vara ens egen. Är man ung och har det knappert kanske det finns en förälder som kan vara nödbank om man måste till veterinären eller tandläkaren akut) Grejen med de här pengarna är att de måste vara tillgängliga - dvs de ger låg avkastning (även en överföring från t.ex. ett konto i GE Moneybak etc till det egna kontot tar någon dag) - det är pengar ifall det skiter sig på typ Julafton.

Annars är jag för att amortera - säkra placeringar som ger bättre utdelning än en skuldränta på ett blancolån växer inte på träd. (Själv spar jag mer än jag amorterar på lägenhetslånet)

(PS jag vill gärna veta vad som ger en stabil avkastning på 10-20%. Mina egna fonder ger normalt typ 13-14% - men jag tog mycket stryk 2008)
 

Liknande trådar

Äldre Skulle ni kunna tänka er att låna till konsumtion (bil/båt/möbler/resor etc) med bostaden som säkerhet, dvs höja bolånet för det...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 213
Senast: Sonic76
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 401
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: sjoberga
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 703
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp