Vad är bästa upplägget för lån kontra sparande?

(PS jag vill gärna veta vad som ger en stabil avkastning på 10-20%. Mina egna fonder ger normalt typ 13-14% - men jag tog mycket stryk 2008)

Stabil avkastning är väl att ta i, men med blandning av räntefonder och högriskfonder blir avkastningen god, en fullt acceptabel risk jämfört med att betala av lånet, vilket bara hade gett marginell effekt. Dessutom behåller jag pengar kontant för att ev. kunna göra framtida husinvesteringar, som bidrar om inte till en värdeökning på huset så i alla fall förhindrar ett förfall.
 
@Hiddeous Klart att banken hellre tycker du ska låna än amortera[/QUOTE]

Nej, det där köper jag inte.
Vissa banker gör säkert det, men de seriösa vill nog gärna kunna få tillbaka sina pengar om huspriserna går ner.
 
@Gabbi

Jag ser amortering som en form av sparande och inte att man lever över sina tillgångar.

@Hiddeous Klart att banken hellre tycker du ska låna än amortera

Fast på sätt och vis är du ju över dina tillgångar om du amorterar så mycket att du inte har utrymme för en mindre buffert att ta av om något händer. Det amorterade sparandet kan ju vara svårare att få ut för att använda vid nödfall.
 
Stabil avkastning är väl att ta i, men med blandning av räntefonder och högriskfonder blir avkastningen god, en fullt acceptabel risk jämfört med att betala av lånet, vilket bara hade gett marginell effekt. Dessutom behåller jag pengar kontant för att ev. kunna göra framtida husinvesteringar, som bidrar om inte till en värdeökning på huset så i alla fall förhindrar ett förfall.
Om TS har ett blancolån är räntan ofta 5 % och över. Så höga säkra avkastningar kan man inte räkna med och i den situationen är det ofta klokt att amortera. I en skör ekonomi kan det också vara bra att få bort lån och ha en bevisad vilja och förmåga att betala av för att kunna ta ett nytt lån om det blir nöd i framtiden. Ju mindre man har, desto säkrare måste man spela,

Jag tror inte att det finns ett bästa sätt att hantera sin ekonomi.
 
Om TS har ett blancolån är räntan ofta 5 % och över. Så höga säkra avkastningar kan man inte räkna med och i den situationen är det ofta klokt att amortera. I en skör ekonomi kan det också vara bra att få bort lån och ha en bevisad vilja och förmåga att betala av för att kunna ta ett nytt lån om det blir nöd i framtiden. Ju mindre man har, desto säkrare måste man spela,

Jag tror inte att det finns ett bästa sätt att hantera sin ekonomi.

Nej, det tror inte jag heller! Jag menar bara att amortering inte alltid är det "rätta", det beror ju helt på omständigheterna i övrigt. Däremot är det ju alltid bra att se över sina lån och baka ihop dem med billigare om det går. Det hade varit min första åtgärd, oavsett.
 
Fast på sätt och vis är du ju över dina tillgångar om du amorterar så mycket att du inte har utrymme för en mindre buffert att ta av om något händer. Det amorterade sparandet kan ju vara svårare att få ut för att använda vid nödfall.

Jag är helt inne på din linje. Om man måste gå att smålåna, öka lånet vid minsta extra utgift för att man amorterar stenhårt - drabbar det kreditvärdigheten hårt. Men det går inte att ge ett bästa tips, det beror på så många saker bl.a. vilka risker TS har i sitt ekonomiska liv; bara olika förslag på hur man kan göra.

Mitt tips är fortfarande, skapa/ha en rimlig buffert tillgänglig, amortera sedan allt sparande över det.
 
Precis, och eftersom vi inte har fått exakta detaljer om lånets storlek, räntan, löptiden, livssituation, djur, hus mm så blir ju alla svar generella tips utifrån hur vi själva skulle hantera det hela.
 
Jag vill amortera så mycket som möjligt på lån, men jag vill ändå ha en buffert för akuta utgifter. Man bör heller inte amortera så mycket, att man inte kan följa planen, om man t.ex. skulle bli sjuk.

Mitt råd är därför att spara litet nu. När bufferten finns där, kan det vara lämpligt att öka amorteringarna.
 
Jag hade nog också velat satsa på en buffert i första hand, så att jag slapp sluta amortera igen/ låna mer om något skulle hända sedan när jag bestämt mig för att gå ål in med att betala tillbaka lånet.
 
kl

Efter att ha fått lite råd i den här tråden så får det bli så att vi börjar med vår bank där vi har huslånet efter att vi har värderat huset. Som det är idag så har vi huset maxbelånat till vad det är värderat, men vi har gjort en del renovering och framförallt förbättrat värmesystem och renovering av badrum mm som kanske gör att vi kan få baka in en del i huset om vi har turen att huset värderas upp. Detta är gjort med kontanta medel och våra inkomst har ökat en del sedan sist vi var på banken, så förhoppningarna är att vi får hjälp av dem.

Går det inte så får vi försöka att prioritera att amortera OCH spara ihop en budget. Tanken var att vi skulle amortera mkt nu i våras, men de pengarna fick vi lägga på badrummet som blev ett akut måste.

Tack alla för era synpunkter! :bow:
 
Har ni en bra ränta på lånet? Annars kan ju en nedförhandlad ränta ge utrymme för mer amortering utan att totalsumman ändras för er.
 
Har ni en bra ränta på lånet? Annars kan ju en nedförhandlad ränta ge utrymme för mer amortering utan att totalsumman ändras för er.

Räntan är inte särskilt bra, den ligger på drygt 9%, men ändå bättre än den var från första början. Hur kan man förhandla ned räntan på bästa sätt? Måste en kreditfrågan göras när det pratas om förändring på räntan?
 
Räntan är inte särskilt bra, den ligger på drygt 9%, men ändå bättre än den var från första början. Hur kan man förhandla ned räntan på bästa sätt? Måste en kreditfrågan göras när det pratas om förändring på räntan?

Whaaaaat? Nej, det kan inte vara möjligt? Vad är det för bank, är det någon urskum bank som ansåg er innebära extremt hög risk? 9% är en så makalöst dålig ränta på ett lån med en fastighet som säkerhet att jag nog aldrig har hört om något liknande. Se om du kan fixa en normal ränta nu (3 månaders rörlig ligger på under 2 om man är en bra kund och förhandlar lite.) då har du utrymme för både amortering och buffert!
 
Whaaaaat? Nej, det kan inte vara möjligt? Vad är det för bank, är det någon urskum bank som ansåg er innebära extremt hög risk? 9% är en så makalöst dålig ränta på ett lån med en fastighet som säkerhet att jag nog aldrig har hört om något liknande. Se om du kan fixa en normal ränta nu (3 månaders rörlig ligger på under 2 om man är en bra kund och förhandlar lite.) då har du utrymme för både amortering och buffert!

Nu pratar jag alltså om blancolånet, huslånet ligger betydligt långt under detta lån. Någonstans runt 2-3 procent skulle jag tro, har inte siffran i huvudet nu och har inte möjlighet att kolla upp det för tillfället.

Vi har SEB på blancolånet och det är endast min man som står på det (och alla lån) då han hade huset innan vi träffades och jag senare studerat, samt varit utan fast arbete i perioder.

Vi har varit dum, helt klart, nu gäller det bara att försöka vända det hela. Skulle ju vara skönt att känna att mer pengar kan gå till sparande och amortering och mindre till ränta. Idag klarar vi oss mer än väl, men ändock en situation vi vill förbättra.
 
@TS
Ring runt och kolla: Vad är den absolut sämsta ränta ni kan få om ni skulle hamna i skiten och tvingas ta ett nytt blancolån? Är den under 9% så tjänar ni på att amortera så fort som möjligt, är den högre så kanske ni ska satsa på en buffert.
 
Ja jösses. 9 låter som rena rånet!!
Kollade på det lilla blankolån jag har som toppar lånet för min uthusreparation och det ligger på 5,7%. Topplånet på 5,25 och bolånet på 2,6.
Länsförsäkringar bank.

Jag är ensam låntagare och tjänar "normalt".
 
@TS
Ring runt och kolla: Vad är den absolut sämsta ränta ni kan få om ni skulle hamna i skiten och tvingas ta ett nytt blancolån? Är den under 9% så tjänar ni på att amortera så fort som möjligt, är den högre så kanske ni ska satsa på en buffert.

Men hur funkar det? Blir det inte en massa kreditupplysningar då? Eller kan banken på förhand räkna på vad de kan tänkas ge för ränta, bara kreditupplysningen sedan ser bra ut när vi i så fall gör slag i saken?
 

Liknande trådar

Äldre Skulle ni kunna tänka er att låna till konsumtion (bil/båt/möbler/resor etc) med bostaden som säkerhet, dvs höja bolånet för det...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 249
Senast: Sonic76
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 483
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: sjoberga
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 710
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp