Vad är bästa upplägget för lån kontra sparande?

Vad är den här stora oron för kreditupplysning? Självklart tas en kreditupplysning för att kontrollera betalningsförmåga om man lägger om lån.
 
Vad är den här stora oron för kreditupplysning? Självklart tas en kreditupplysning för att kontrollera betalningsförmåga om man lägger om lån.

Jag tycker det tas kreditupplysningar för allt möjligt. Räcker att köpa något mot faktura så tas en upplysning. Och jag tycker att det är bra att man ser över vem man ger krediter.
 
Absolut, jag tycker det är jättebra att det är vanligt med kreditupplysning. Skulle aldrig få för mig att lämna kredit till någon utan att först kolla att det finns betalningskraft.

Jag förstod bara inte varför det skulle vara något stort frågetecken, att det görs kreditupplysningar och när.
 
Problemet är att banker även kollar hur många kreditupplysningar kunden har. Är det många kan de neka lån pga den orsaken trots att kunden kanske inte har alla de lån som det finns upplysningar på. Jag frågade på lån för delar av en ombyggnad av värmesystemet hemma. Då gjorde hon en upplysning på lite mer än jag ville låna för att hon inte skulle behöva lägga in ytterligare en sedan om jag kom på att jag ville låna en större summa.
 
Vad är den här stora oron för kreditupplysning? Självklart tas en kreditupplysning för att kontrollera betalningsförmåga om man lägger om lån.

Varför är jag inte förvånad över din besserwisserattityd? Det jag funderar på är om jag vill ringa runt och höra mig för om ränta på olika banker, tas en kreditupplysning för varje gång då? Detta är något vi vill undvika.

Jag är inte dummare än att jag förstår att en bank vill kolla att man är kreditvärdig och det är något jag stödjer till hundra procent. Men då jag inte vet hur det funkar om man vill höra sig för om ränta på olika, så frågar jag eftersom det inte är till någon fördel att få flera upplysningar.
 
@Orolig1

Precis som Shaggy säger så är det om du har många kreditupplysningar som bankerna börjar dra öronen åt sig, en eller två är nog inget problem.
 
Jag vet inte, varför är du inte förvånad? Som ny medlem har du säkert en oerhörd mängd input.

Är det någon egentlig nackdel att ha fler kreditupplysningar? Jag har nog ungefär 20 st/år, och har inte märkt att det på något sätt påverkar... någonting.
 
@Orolig1

Du kan ju börja med att googla runt lite på nätet, det är ju aldrig fel att skaffa sig information, det brukar vara lättare att fatta beslut ju mer man vet.

Tyvärr finns det ingen oberoende ekonomisk rådgivning de flesta brukar ha ett eget intresse av att låna ut.

Du haringen
 
Men hur funkar det? Blir det inte en massa kreditupplysningar då? Eller kan banken på förhand räkna på vad de kan tänkas ge för ränta, bara kreditupplysningen sedan ser bra ut när vi i så fall gör slag i saken?

Ja, det kan de. Jag gjorde så innan jag bestämde mig för vilken bank jag skulle använda mig av vid köpet av huset. Gick in och tog en hypotetisk diskussion.
 
(mobilskrälle!)

Du har ingen god vän som är duktig på ekonomi som du har förtroende för som kan hjälpa dig?

Jag tror att Kronofogden har gratis rådgivning men det är kanske mer för dem som har riktigt allvarliga problem.

Hittade den här länken där man kan jämföra lån:
 

Liknande trådar

Äldre Skulle ni kunna tänka er att låna till konsumtion (bil/båt/möbler/resor etc) med bostaden som säkerhet, dvs höja bolånet för det...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 250
Senast: Sonic76
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 484
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: sjoberga
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 710
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp