Vad är grejen med att byta däck?

Fast att byta lampor ar inte alltid helt enkelt pa moderna bilar. VIssa maste man plocka i sar hela fronten pa for att komma at ... ELLER ha specialverktyg.:cautious:

Vi hade en Volvo V40 på firman (för stor motor för karossen) som krävde 2,5h på verkstaden för att byta vänstra huvudstrålkastarlampan. Miss i designen, minst sagt.
 
@Petruska när jag hade häst tänkte jag också att jag egentligen bara behövde bil till stallet.

Nu har jag inte häst längre men två föräldrar på äldreboende en timmes bilresa hemifrån. Om jag istället för bilen skulle ta spårvagnen till centralen, passa ett tåg/en buss som har ganska dålig tidtabell, därefter ta bussen från nästa station till äldreboendet ... det skulle gå en heldag varje gång.
 
Körkort är definitivt en självständighetsfråga för mig. Jag har två kvinnliga vänner som inte har körkort. När de inte kan cykla kör deras män dem.

Sannolikt är det mycket vanligare att kvinnan i ett par saknar körkort än att mannen gör det.

Och rent krasst behöver man körkort för en hel del jobb.
Javisst. Körkortets funktion, sas, är uppenbar. Det jag klurar på är symbolvärdet. Jfr dina exempel med hushållssysslor.

Min partner har inte körkort, men jag skjutsar honom i princip aldrig. Hans liv är inte inordnat efter bilen, helt enkelt. Jag är lite avundsjuk på det, men jag får inte till hästeriet utan bil.
 
Javisst. Körkortets funktion, sas, är uppenbar. Det jag klurar på är symbolvärdet. Jfr dina exempel med hushållssysslor.

Min partner har inte körkort, men jag skjutsar honom i princip aldrig. Hans liv är inte inordnat efter bilen, helt enkelt. Jag är lite avundsjuk på det, men jag får inte till hästeriet utan bil.
Symbolvärde för att det traditionellt varit mannen som kör och kvinnan som åker. En helt nödvändig frigörelsegrej att köra själv, tycker jag.

Betala en däckverkstad motsvarar inte att betala taxi så fort man ska någon längre stans eller har mycket att göra. Jag brukar köra till återvinningen på Tagene, t ex. Tror inte att taxi hade uppskattat att få bilen full med skräp.
 
Symbolvärde för att det traditionellt varit mannen som kör och kvinnan som åker. En helt nödvändig frigörelsegrej att köra själv, tycker jag.

Betala en däckverkstad motsvarar inte att betala taxi så fort man ska någon längre stans eller har mycket att göra. Jag brukar köra till återvinningen på Tagene, t ex. Tror inte att taxi hade uppskattat att få bilen full med skräp.
Nej, återvinningen kräver körkort och bil in absurdum. Helt klart en inbyggd målkonflikt där. Nuvarande infrastruktur löser inte den konflikten, som så ofta i miljösammanhang sviker både de politiska och de kommersiella systemen och ansvaret distribueras till enskilda medborgare.

FRI är inte ordet för dessa utflykter!
 
Det finns bra gör det själv ställen som både renar vattnet och återanvänder avfettningen.
Jag har provat en gång, det kostade multum och tog evigheter :D köpa platsen och köpa massa grejs o svampar, som fortfarande står i carporten på ngn hylla och säkert har gått ut.
 
Mm, borde vara mer motorsåg vs dammsugare, rondell vs strykjärn, mig-svets vs fönsterputs än däckbyte vs alla de tre.
Jo motorsåg tror jag mig nog kunna fixa med om jag behövde. Men jag är tyvärr just där säkert könskodat nervös så jag tar till handsåg och yxa och lie mycket hellre än röjsåg och motorsåg. (men jag ska väl kanske ta tag i det där med röjsågen, kanske). Slipa av ett bord har jag nog gjort.

Det lustiga är att allt det manliga anses så komplicerat och ansträngande medan fönsterputs ska vara lätt och moppning bara är att slabba med vatten. Men fönsterputs är faktiskt svårt och det gäller att göra rätt för att få det bra. Precis som att hugga med lie. Moppa golv har ändå en viss teknik och att såpskura golv kan man göra helt rätt och totalt fel! Och det är superduperansträngande.

Det är som om män alltid lägger ett magiskt skimmer över allt de gör och tycker de är så nedrans duktiga och skickliga medan kvinnor avfärdar allt vi gör (jag gör det) och antyder att det är plättlätt och så lite ansträngande att en nätt älva med hjärnbrist (eller järnbrist :)) kan göra det. I vissa fall tror ju folk till och med att det är så helt uppenbart hur något ska göras att de blir arga om män, barn och väninnor gör fel istället för att förklara pedagogiskt och inse att det faktiskt är en färdighet att kunna. (ha! lite samma i ridningen förresten :D)

(En gammal husmor som bakat 24 gotlandslimpor med rågmjöl (sett ett sådant recept en gång, 1 dl ättika? tråg? slå degen med spade? ah ok receptet för två limpor är på nästa sida..) och såpskurat ett golv på en vecka har nog liksom gjort sitt gympass.)
 
Senast ändrad:
Nej, återvinningen kräver körkort och bil in absurdum. Helt klart en inbyggd målkonflikt där. Nuvarande infrastruktur löser inte den konflikten, som så ofta i miljösammanhang sviker både de politiska och de kommersiella systemen och ansvaret distribueras till enskilda medborgare.

FRI är inte ordet för dessa utflykter!

Sorry för OT men måste bara.
Uflykter till återvinningen måste ju vara det nya kyrkobesöket. Känslan av rening är absolut.

/Flaxar in efter ett par år och här sitter ni och diskuterar jämställdhetsfrågor!
 
Min partner har inte körkort, men jag skjutsar honom i princip aldrig. Hans liv är inte inordnat efter bilen, helt enkelt. Jag är lite avundsjuk på det, men jag får inte till hästeriet utan bil.
Det där tycker jag kan tala för avsaknad av körkort som statussymbol. Att somliga (färre och färre unga ffa i städer tar körkort) ser det som en framgångsfaktor att vara priviligierade nog att kunna välja att leva så att bilen inte behövs. Och samtidigt som det förstås finns oemotsägbara fördelar, på flera plan, med att människor bygger bort bilen ur sin tillvaro så behöver man nog också se det i perspektivet urbanisering/ruralisering. Vårt samhälle är ju inte anpassat för att alla skall bo centralt i tätort, eller ens i närheten av rimligt frekvent kollektivtrafik.
 
Nej, återvinningen kräver körkort och bil in absurdum. Helt klart en inbyggd målkonflikt där. Nuvarande infrastruktur löser inte den konflikten, som så ofta i miljösammanhang sviker både de politiska och de kommersiella systemen och ansvaret distribueras till enskilda medborgare.

FRI är inte ordet för dessa utflykter!
Nej, i det specifika fallet är körkort och bil ett måste! :devil:
 
Det där tycker jag kan tala för avsaknad av körkort som statussymbol. Att somliga (färre och färre unga ffa i städer tar körkort) ser det som en framgångsfaktor att vara priviligierade nog att kunna välja att leva så att bilen inte behövs. Och samtidigt som det förstås finns oemotsägbara fördelar, på flera plan, med att människor bygger bort bilen ur sin tillvaro så behöver man nog också se det i perspektivet urbanisering/ruralisering. Vårt samhälle är ju inte anpassat för att alla skall bo centralt i tätort, eller ens i närheten av rimligt frekvent kollektivtrafik.
Spot on. Jag visste att det skulle ses som fint att inte ha körkort/bil. :D
 
Äsch.
Han säger det i omtanke om att jag inte ska skada mig på motorsågen. Och så kommer han gärna och hjälper till och jag är tillräckligt intelligent för att uppskatta hjälpen.
Det är bekvämare för mig att pappa kommer och sågar, än att jag gör det själv.

Del två i det hela, som jag inte skrev, var att om jag ska få ha en motorsåg så ska jag inte köpa en utan får en av hans gamla där enda felet är att värmen i handtaget gått sönder (han hugger ved, ca 60 kubik, på vintrarna och med hela dagar i skogen är det bra med värme; om jag sågar upp ett nedfallet träd så klarar jag mig utan).
Den dag pappa inte finns längre då? Motorsåg är inte särskilt farligt om man tänker till, jag lärde mig köra motorsåg som 16 åring, jag lärde maken hur motorsågen fungerar och får rycka in ibland när han undrar över något. Men han är road av att såga, jag gör det vid behov, han blir lycklig av att fälla träd, kvista och skära upp i lagom bitar. Jag gör det för att jag måste för att få ved.
För det andra så skulle jag inte rekommendera att ta över en trasig såg, jag gissar dessutom att han har en relativt tung variant. Det finns betydligt lättare, nej de klarar inte monsterträd, men de bör experter ta hand om, men till vardags fungerar en lätt och smidig motorsåg.

Motorsåg är nog ytterligare en sån där "manlig" grej, det är svårt, farligt och tungt när det i verkligheten är ofarligt så länge man tänker på säkerheten, väldigt enkelt och det finns relativt lätta maskiner. Min motorsågslärare tog ofta fram oss tjejer som exempel på hur man ska uppföra sig i skogen, tänka till före och förstå sin begränsningar och hitta lösningar. Killarna körde gärna rakt på utan att tänka sig för och försatte sig ofta i svåra situationer.
 
Jo motorsåg tror jag mig nog kunna fixa med om jag behövde. Men jag är tyvärr just där säkert könskodat nervös så jag tar till handsåg och yxa och lie mycket hellre än röjsåg och motorsåg. (men jag ska väl kanske ta tag i det där med röjsågen, kanske).
Jag har tagit mig förbi den där spärren och har nu sågar av allehanda slag - och det är så roligt. Zzzzzommm så är det klart. Så skön känsla. Sitter det en spik i vägen, ett träd på fel ställe, en planka som ska kapas... zzzzommm. Rekommenderas. :D
Bara att se till att ha rätt skyddsutrustning och läsa på först. :up:
 
Jag har tagit mig förbi den där spärren och har nu sågar av allehanda slag - och det är så roligt. Zzzzzommm så är det klart. Så skön känsla. Sitter det en spik i vägen, ett träd på fel ställe, en planka som ska kapas... zzzzommm. Rekommenderas. :D
Bara att se till att ha rätt skyddsutrustning och läsa på först. :up:
Jag vill ta mig tiden att lära mig snickra, finsnickeri alltså, inte slå fast en bräda vid behov. Men jag blir snål, det kostar mycket med bra virke för att kanske göra misstag med.
Men skruvdragaren, sågar och annat gör mig glad. Jag är väl en av få som tycker att det är ganska rofyllt att bygga ihop Ikea saker. :rofl: Det påminner mig om lego och det är roligt! :)
Men när vi har kommit åt att röja upp pappas förråd så vet jag att det finns bra trä där och då ska jag prova mig fram. :love:
 
Jag vill ta mig tiden att lära mig snickra, finsnickeri alltså, inte slå fast en bräda vid behov. Men jag blir snål, det kostar mycket med bra virke för att kanske göra misstag med.
Men skruvdragaren, sågar och annat gör mig glad. Jag är väl en av få som tycker att det är ganska rofyllt att bygga ihop Ikea saker. :rofl: Det påminner mig om lego och det är roligt! :)
Men när vi har kommit åt att röja upp pappas förråd så vet jag att det finns bra trä där och då ska jag prova mig fram. :love:

Åh skruvdragare :love: Jag älskar dem :love:
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 840
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp