Vad är grejen med att byta däck?

För mig är det tvärtom. Skaffar jag körkort kan jag börja rida igen. Vilken frihet att kunna göra det!
Ja jag håller ju med på att ta körkort, det skulle kunna göra att jag kan satsa fullt ut på hunderiet och kan ta upp ridningen igen.
Jag har ju till och med en häst egentligen som jag inte längre hinner med iom avsaknaden av körkort.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
För mig är det tvärtom. Skaffar jag körkort kan jag börja rida igen. Vilken frihet att kunna göra det!
Jag fattar ju grejen, men i mitt (hypotetiska) perfekta liv behöver jag inte bil. Perfektion är ju dock tyvärr ovanligt i verkligheten.

Bilen funkar ju för sina syften - men fri? I en metallåda på motorvägen? Nääää...

Jag har räknat. Ca 95% av min bilkörning har med hästen att göra. I övrigt kör jag enstaka ärenden, och jag åker så gott som aldrig i någon annans bil. Min partner har inte körkort. Jag kör kanske 10 mil om året i ärenden som är så att säga hans.
 
Jag har räknat. Ca 95% av min bilkörning har med hästen att göra. I övrigt kör jag enstaka ärenden, och jag åker så gott som aldrig i någon annans bil.
Ja, när jag har körkort och bil kommer jag att köra förmodligen endast till stallet och så till mina föräldrar (de bor längre ut och kommunikationer finns men fungerar inte särskilt bra). Men det i sig ÄR en frihet för mig. Tänk att kunna rida en häst och köra ut till den närhelst jag vill. Inte behöva krångla med olika bussar, eller gå långa sträckor eller be någon köra mig. Bara hoppa i bilen och köra.

Efter att ha sett flera äldre, kvinnliga, släktingar utan körkort känner jag absolut att körkort = frihet. Än mer så om man har en egen bil också.
 
Det är klart att det finns konkreta och begripliga anledningar till att körkort och bil öht fungerar som och kan vara frihetssymboler.

Hur en körkorts- och bilfri tillvaro ser ut, beror ju på riktigt på många fler saker än körkortet och bilen. Många av mina vänner och kollegor har inget körkort, och det går hur bra som helst. Ingen ber någonsin mig om skjuts, de är fullt kapabla att cykla, åka spårvagn, åka tåg, ta taxi ibland.

Men så rör de sig uppenbarligen på rätt liten yta - för många så är vardagen lite större rent geografiskt.
 
Ja jag håller ju med på att ta körkort, det skulle kunna göra att jag kan satsa fullt ut på hunderiet och kan ta upp ridningen igen.
Jag har ju till och med en häst egentligen som jag inte längre hinner med iom avsaknaden av körkort.
Visst är det en fantastisk morot? :love:

Jag hinner inte rida som det är nu i och med att jag inte har bil och körkort. Det finns liksom inte tid för kommunikationskrångel. Men nästa år, då jävlar ska jag skaffa mig en medryttarhäst eller börja rida på ridskola. Can't freaking wait!
 
Hur en körkorts- och bilfri tillvaro ser ut, beror ju på riktigt på många fler saker än körkortet och bilen. Många av mina vänner och kollegor har inget körkort, och det går hur bra som helst. Ingen ber någonsin mig om skjuts, de är fullt kapabla att cykla, åka spårvagn, åka tåg, ta taxi ibland.
Det där beror ju otroligt mycket på var man bor, vad ens hobbyer är och var man arbetar. Jag har vänner som bor i innerstan som förmodligen aldrig kommer skaffa körkort, och varför skulle de? De rider inte och kan ta tuben till jobbet. Easy peasy. Men vi kan (eller vill) inte alla bo i innerstan och utöva våra hobbies i innerstan.
 
Jag har tyvärr inget reservdäck att byta till utan ngt slags tub som de försöker inbilla mig ska få mig till verkstad. Jag borde i alla fall skaffa fälgkors. Jag trooor att jag ev kan byta däck, eller på två lura ut hur man gör. Jag brukade ju titta på när de bytte tidigare, innan de ville ha lugn och ro i verkstaden.

Sätta domkraft på ett stabilt ställe inunder, inte på lackade ytterskalet (vet inte hur de fungerar men det är ngn spak som höjer dem), Lossa "muttrarna" (svårt kanske iom att de är fastsatta med redskap), inte tappa bort dem, hasa ut hjulet, skjuta på nästa (det ska ha ngn pil om snurriktning men det är kanske inte så allvarligt på kort tid. Bytte man alla däck ska man byta H V och varv o skriva med vaxkrita och ha bäst fram (även om jag har bäst bak nu för så tyckte Vianor), skruva fast, köra, skruva fast.

Sedan betalar jag också extra för bärgningsförsäkring, dubbelt tyvärr för det kom med servicen med.
Bästa däcken bak! För att inte få onödig släng på bakvagnen vid hord inbromsning. Så de gjorde rätt!

Domkraften passar i särskilda domkaraftsfästen - står i handboken var de är. Titta efter dem i lugn och ro vid tillfälle.
Hjulbultarna är bra på att gömma sig så där är en poäng, liten burk till det är inte dumt. Rotationsriktningen har helt rätt ingen betydelse på ett reservhjul, hade det det hade man vart tvungen att ha både höger och vänsterhjul med!
Däckskiftandet behöver inte göras till en konst, på framhjulsdrivna bilar slits ofta de först, sätter man nya bak för de är bäst så sköter det sig själv.
Efterdra har du koll på. Tror inte det är nåt mer, det där kommer nog gå bra.
 
Det där beror ju otroligt mycket på var man bor, vad ens hobbyer är och var man arbetar. Jag har vänner som bor i innerstan som förmodligen aldrig kommer skaffa körkort, och varför skulle de? De rider inte och kan ta tuben till jobbet. Easy peasy. Men vi kan (eller vill) inte alla bo i innerstan och utöva våra hobbies i innerstan.
Precis. Jag tänker också att om man är en person som - ekonomiskt - kan välja någorlunda var man bor, och då väljer en bostad som skapar ett större bilberoende än vad andra möjliga bostäder hade gjort, så beror det (bland annat) på att man har rätt positiva känslor kring bilen.

Jag bor på landet sommartid, och känner mig utpräglat ofri när det krävs bil för att handla och sortera sopor (eller äta på mitt favoritlunchfik).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Varför tar man inte körkort om man behöver ett? De flesta jag känner har tagit sitt redan som tonåring och jag betalade mitt eget till stor del när jag gick i gymnasiet, övningskörde sommartid med pappa som jobbade på annan ort 60 bort.
Jag tog mitt veckan efter att jag fyllt 18, på den tiden frågade sig alla vad det var för fel på den som inte hade tagit körkort när den fyllt 20, den räknades som efterbliven.

Mitt liv på landet funkar inte utan bil och körkort, så är det bara, så körkortet är jag räddare om än plånboken.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Bilen funkar ju för sina syften - men fri? I en metallåda på motorvägen? Nääää...
Fast i den där metallådan på motorvägen på väg hem från jobbet manifesteras min frihet att självvalt kunna ha mitt hem i en miljö med påtagligt låg boendekostnad, vackert landskap, bra luft, lugnt och fridfullt, låg risk för brott, bra hästhållning och smidiga ridmöjligheter etc. Bilen är en väldigt konkret nyckel till det, eftersom det inte finns någon kollektivtrafik i närheten av mitt hem.

En stor del av problematiken kring privatbilism handlar som jag ser det om alla de människor som faktiskt har smidig tillgång till alldeles utmärkt kollektivtrafik men ändå av ren bekvämlighet väljer bil till bl a arbetet.

När det gäller däckbytesbiten (eg hjulbyte) mer on-topic så är jag egentligen lika frågande som TS. Mitt huvudspår är att argumentet bygger på att däckbyte är en av få kvarvarande ganska fysiska och handgripliga delar av hushållsarbetet, om än en väldigt liten del och om än inte sådär oöverstigligt fysisk. Bor man i villa och bara har en bil att byta på (eller anlitar en däckfirma) så är det i praktiken en ickefråga som jag ser det.
 
Jag tänker också att om man är en person som - ekonomiskt - kan välja någorlunda var man bor, och då väljer en bostad som skapar ett större bilberoende än vad andra möjliga bostäder hade gjort, så beror det (bland annat) på att man har rätt positiva känslor kring bilen.
Eller att man värderar andra saker högre än att kunna gå eller ta tuben överallt.
 
Jodå, avskyr när däcken är dragna med maskin och man ska försöka få loss dem utan... Det gjorde jag redan innan olyckan. Men det är ju smidigt, dock inte något jag tänker köpa så länge jag har gubbar/snubbar omkring mig som kan göra det när jag ber snällt :)
 
Precis. Jag tänker också att om man är en person som - ekonomiskt - kan välja någorlunda var man bor, och då väljer en bostad som skapar ett större bilberoende än vad andra möjliga bostäder hade gjort, så beror det (bland annat) på att man har rätt positiva känslor kring bilen.

Jag bor på landet sommartid, och känner mig utpräglat ofri när det krävs bil för att handla och sortera sopor (eller äta på mitt favoritlunchfik).
Eller så är känslorna runt bilen neutrala men man värderar andra saker högre än att bo där det finns kommunikationer. Jag drömmer mardrömmar om att tvingas bo i lägenhet eller i stadsmiljö överhuvudtaget. Det är helt otänkbart för mig men några särskilda känslor för bilen har jag inte. Den tar mig dit jag vill bara.
 
Eller så är känslorna runt bilen neutrala men man värderar andra saker högre än att bo där det finns kommunikationer. Jag drömmer mardrömmar om att tvingas bo i lägenhet eller i stadsmiljö överhuvudtaget. Det är helt otänkbart för mig men några särskilda känslor för bilen har jag inte. Den tar mig dit jag vill bara.

Jag lägger inte så mycket värderingar i bilen heller. Den tar mig från A till B och kostar för mycket pengar men det är något man får ta om man vill bo som jag gör. Jag har bott i lägenhet och skulle jag tvingas till det idag skulle jag dö.
 
Vi har två bilar på två personer och när det är strul med någon av dom känner jag det lite som att mina ben huggs av.
Kommer ingenstans utan att förhandla vem som kan ha bilen när...
Så för mig är den starkt förknippad med frihet. Kunna spontant ta mig var jag vill...
 
Jag kan byta däck och gjorde det själv länge. Nu har jag omvärderat och betalar de hundralappar det kostar att få dem bytta och betalar dessutom för förvaring så jag slipper bära o släpa dem fram och tillbaka. Så värt!
 
Det är just ett sånt scenario jag vill undvika! Att stå hjälplös vid vägkanten och vänta på att en Man ska komma och Undsätta mig. Det är ju ingen stor grej egentligen men jag stör mig fruktansvärt på bara tanken.

En kan väl ha assistansservice för sånt också. Det stör jag mig inte lika mycket på för det känns som en tjänst jag betalar för. Men just att det ska komma en privatperson och rädda mig med sina manliga skills, nä.
Bilen blir inte okörbar för att det blir punktering på ett, två, tre eller fyra däck. Det går utmärkt att nödköra på fälgarna. En punktering långt ute i obygden utanför mobiltäckning under vintern är inte ett nödläge och innebär inte säker död genom nedkylning eller svält. Alltså är färdigheten att kunna byta däck inte nödvändig kunskap. Jag har aldrig varit intresserad av att lära mig och betalar gärna för nya däck och fälgar om det blir nödvändigt.
 
En punktering långt ute i obygden utanför mobiltäckning under vintern är inte ett nödläge och innebär inte säker död genom nedkylning eller svält. Alltså är färdigheten att kunna byta däck inte nödvändig kunskap.

Eh? Har jag skrivit någonstans att det är nödvändig kunskap för att överleva? :confused:
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 844
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp