Bukefalos 28 år!

Vad avses med de här förkunskapskraven till utbildning?

Islandshästryttare

Trådstartare
Vet att jag såklart kan kontakta skolan bara undrar om detta är något obegripligt för fler än mig?? Jag tappar bort mig i detta med SFS och vilka krav det är att det är en form av kandidatexamen fattar jag men vad innebär huvudområdesgrupp, kan det vara vilket ämne som helst?

Grundläggande behörighet samt antingen generell examen om 180 hp på grundnivå inom en huvudområdesgrupp enligt SFS 2021:1336 (med senare ändringar) och en generell examen om lägsta 60 hp på avancerad nivå inom samma huvudområdesgrupp eller yrkesexamen enligt SFS 2021:1336 (med senare ändringar) eller äldre generell examen om lägst motsvarande 240 hp och som motsvarar en huvudområdesgrupp enligt SFS 2021:1336 (med senare ändringar) eller äldre yrkesexamen som motsvarar en yrkesexamen enligt SFS 2021:1336 (med senare ändringar). Endast examen från land som är part i konventionen om erkännande av bevis avseende högre utbildning i Europaregionen den 11 april 1997 kan ligga till grund till särskild behörighet (SFS 2021:1336 med senare ändringar).
 
Om jag förstår det rätt gäller det en kompletterande pedagogisk utbildning när man redan har en examen? De står uppradade i bilaga 1 här samt i bilaga 2 står det undervisningsbehörighet som det kan leda till: :) https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2021-12/SFS2021-1336.pdf

Ja det är det förstår bara inte av texten vilken grundexamen man måste ha eller om man kan vara utbildad i vilket ämne som helst för att vara behörig att söka.
 
Ja det är det förstår bara inte av texten vilken grundexamen man måste ha eller om man kan vara utbildad i vilket ämne som helst för att vara behörig att söka.
Men texten är väl tydlig med att det är det som står i nämnda SFS som är regleringen av vilka ämnen och examen det är som ger behörighet, så den hänvisar till listan som @co-SMAD4 länkade.
Edit: svårläst pga textens komplexa konstruktion, men i sak tydlig i sin hänvisning -förtydligande av vad jag menade.

Är det listan i bilaga 1 du inte förstår? Eller menar du det är fel av den som skrivit texten att göra en hänvisning istället för att lägga in hela tabellen på det ställe som du hämtat texten ifrån?
 
Ja det är det förstår bara inte av texten vilken grundexamen man måste ha eller om man kan vara utbildad i vilket ämne som helst för att vara behörig att söka.
Som jag förstår det gäller det 180 hp inom de ämnen som staplas upp i bilagan. En "generell examen" som de skriver betyder en kandidat-, magister-, eller masterexamen. En yrkesexam räknas inte som generell examen, eftersom att den är specifik för ett yrke. Finns det något ämne som du tagit 180 hp och examen i så kan vi leta upp det i bilaga 1. Där är det kryssat om det kan leda till en grundlärarexamen eller ämnesexamen vid kompletterande pedagogisk utbildning. Som i exemplet biologi kan det vidare leda till att man undervisar inom matematik, NO, och teknik, från förskoleklass till gymnasiet, enligt bilaga 2. Om man studerat juridik däremot så kan man inte bli behörig för grundlärarexamen utan endast gymnasial ämneslärare. Blir det lite klarare? :)

Särskild behörighet till utbildning som leder till grundlärarexamen:

12 § Särskild behörighet till utbildning som leder till grundlärarexamen
har den som har
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en
huvudområdesgrupp enligt bilaga 1, eller
2. en yrkesexamen enligt bilaga 1.


13 § Särskild behörighet till utbildning som leder till ämneslärarexamen
med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9
har den som har
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en
huvudområdesgrupp enligt bilaga 1, eller
2. en yrkesexamen enligt bilaga 1
.

14 § Särskild behörighet till utbildning som leder till ämneslärarexamen
med inriktning mot arbete i gymnasieskolan har den som har
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en
huvudområdesgrupp enligt bilaga 1 och en generell examen om lägst 60
högskolepoäng på avancerad nivå, inom samma huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen enligt bilaga 1.
 
Som jag förstår det gäller det 180 hp inom de ämnen som staplas upp i bilagan. En "generell examen" som de skriver betyder en kandidat-, magister-, eller masterexamen. En yrkesexam räknas inte som generell examen, eftersom att den är specifik för ett yrke. Finns det något ämne som du tagit 180 hp och examen i så kan vi leta upp det i bilaga 1. Där är det kryssat om det kan leda till en grundlärarexamen eller ämnesexamen vid kompletterande pedagogisk utbildning. Som i exemplet biologi kan det vidare leda till att man undervisar inom matematik, NO, och teknik, från förskoleklass till gymnasiet, enligt bilaga 2. Om man studerat juridik däremot så kan man inte bli behörig för grundlärarexamen utan endast gymnasial ämneslärare. Blir det lite klarare? :)


Tack mycket klarare 🙂
 
Som jag förstår det gäller det 180 hp inom de ämnen som staplas upp i bilagan. En "generell examen" som de skriver betyder en kandidat-, magister-, eller masterexamen. En yrkesexam räknas inte som generell examen, eftersom att den är specifik för ett yrke. Finns det något ämne som du tagit 180 hp och examen i så kan vi leta upp det i bilaga 1. Där är det kryssat om det kan leda till en grundlärarexamen eller ämnesexamen vid kompletterande pedagogisk utbildning. Som i exemplet biologi kan det vidare leda till att man undervisar inom matematik, NO, och teknik, från förskoleklass till gymnasiet, enligt bilaga 2. Om man studerat juridik däremot så kan man inte bli behörig för grundlärarexamen utan endast gymnasial ämneslärare. Blir det lite klarare? :)
Det är väl examen totalt som ska vara på 180 hp (inte 180 hp inom ämnet) :)
Och det ämne som står i listan ska vara huvudämne i den examen.
generell examen om 180 hp på grundnivå
=kandidat
generell examen om lägsta 60 hp på avancerad nivå
=master
äldre generell examen om lägst motsvarande 240 hp
=magister
 
Det är väl examen totalt som ska vara på 180 hp (inte 180 hp inom ämnet) :)
Och det ämne som står i listan ska vara huvudämne i den examen.

=kandidat

=master

=magister
Master är väl ändå på 120hp?

Kandidat = 180hp "grund"-nivå med 90hp huvudämne, 3 år
Magister = 60hp "avancerad", 1 år
Master = 120hp "avancerad", 2 år

Ser dock att det står "äldre generell examen" så det kanske är jag som rör till det :)
 
Master är väl ändå på 120hp?

Kandidat = 180hp "grund"-nivå med 90hp huvudämne, 3 år
Magister = 60hp "avancerad", 1 år
Master = 120hp "avancerad", 2 år

Ser dock att det står "äldre generell examen" så det kanske är jag som rör till det :)
Du har nog rätt, jag trodde att alla de nya på avancerad nivå kallades master oavsett längden.

generell examen om 180 hp på grundnivå = kandidat
generell examen om lägst 60 hp på avancerad nivå ="ny" magister eller master
äldre generell examen om lägst motsvarande 240 hp = "gammal" magister
 
Du har nog rätt, jag trodde att alla de nya på avancerad nivå kallades master oavsett längden.

generell examen om 180 hp på grundnivå = kandidat
generell examen om lägst 60 hp på avancerad nivå ="ny" magister eller master
äldre generell examen om lägst motsvarande 240 hp = "gammal" magister

På svenska skiljer man fortfarande på det; magister är 60 hp och master 120 hp. Det som stökar till det är att båda delar översätts till "master" i olika form på engelska.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp