Bukefalos 28 år!

Vad bjuder man på till förrätt?

blizz

Trådstartare
Jag ska laga mat åt mor och far som firar bröllopsdag i veckan, huvudrätten blir lax fylld med kryddor och grönsaker i folie på grill, med stekta grönsaker och sallad till. Vad i helsefyr serverar man till förrätt? Inget som involverar bröd!
 
Sv: Vad bjuder man på till förrätt?

Den vita, runda fårosten (kommer inte ihåg vad den heter) 1,5cm tjock skiva inlindad i parmaskinka eller bacon, grillas någon minut, och ringla lite flytande honung över när den upplagd på tallricken. Serveras varm med sallad gjord på gurka, tomat och ruccola med lite dressing gjord på vitvinsvinäger, salt, vitpeppar och honung.

Ett lite fylligare rött vin passar bra till som dricka.

Riktigt smarrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad bjuder man på till förrätt?

Håller med föregående och kan även tipsa om Gazpacho (kall kryddig tomatsoppa), väldigt somrigt och mycket godare än det låter.
 
Sv: Vad bjuder man på till förrätt?

Jag ska laga mat åt mor och far som firar bröllopsdag i veckan, huvudrätten blir lax fylld med kryddor och grönsaker i folie på grill, med stekta grönsaker och sallad till. Vad i helsefyr serverar man till förrätt? Inget som involverar bröd!

Toast skagen är standardförätt här, vips så har man sig en trerätters där en av rätterna bara tar en halvminut att laga! :p Men det är ju bröd så att det skriker om det. Men något med räkor hade jag absolut kunnat tänka mig till förätt när lax ät till varmrätt.

Ostpaj med topping av kräftstjärtar, gräddfil och gräslök gjorde vi till förätt på en middag vi bjöd på.
Avocadohalvor med räkröra är fruktansvärt gott.
Räkcoctails har jag funderat på att prova, verkar gott!
 
Sv: Vad bjuder man på till förrätt?

Grillad färsk sparris som är lindad med bacon. Kanske en bit grillad Hallumi med. Smaskens.
 
Sv: Vad bjuder man på till förrätt?

Häromdagen stekte jag hela kycklingfiléer (bryn i salt och peppar och sen stek färdigt i ugnen) tillsammans med färsk pasta, fräs selleri i olja och häll sen på pressad juice från en halv citron. Rosta lite pinjenötter.

Det går utmärkt att utesluta pastan och bara skära upp kycklingen i snygga skivor med pinjenötter och selleri på. Men rätten lyfter verkligen med en vinägrett på olivolja, balsamvinäger, pesto och örtsalt som ringlas över allt ihop!
 
Sv: Vad bjuder man på till förrätt?

delvis kl

Tack alla! Superbra förslag, snällt att ni hjälper en matlagningsimbecill på traven. Kom gärna med fler förslag om någon har något på lut!
 
Sv: Vad bjuder man på till förrätt?

Fyllda Avokadohalvor

Fyll med romröra (creme fraiche, rom, salt, lite cayenne) och garnera med räkor, mini citron och en dillkvist.

Tycker man att det blir för mycket med en hel halva avokado kan man skiva den och lägga snyggt som en solfjäder på tallriken. Denna förrätt brukar alltid vara extremt uppskattad på våra kalas. :) Den passar ju bra och håller temat med förrätten också.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Äldre Kalas i imorgon. Vi blir sex vuxna och fyra tonåringar. Som vanligt har jag tänkt att "det löser sig nog", men ja nu är det verklighet...
2
Svar
32
· Visningar
2 188
Senast: Monkie
·
Skola & Jobb Ska göra min praktik två timmar hemifrån så kommer att veckopendla fem veckor framöver och funderar på vad jag ska ha med mig för mat i...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: bitta
·
Mat Hej, Släkting var hos sin läkare idag. Och det är inte bra. Hens blodsocker är högt (6,6) så nu ska det följas upp. Jag tänkte dock att...
Svar
19
· Visningar
2 158
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp