Bukefalos 28 år!

Vad du ska tänka på vid kaninköp..

sanio

Trådstartare
Jag är en stor uppfödare av kaniner och förstår att det är dålig information hos många zoo butiker mm..
Det bästa är att leta upp en uppfödare som är med i Sveriges kaninavelsförening. Där är mest lätt att få det seriöst.
Vi som ställer är noga med bettfel och att storleken stämmer. Att om du vill ha en dvärgkanin som ska väga högst 1.9 kg så blir det ingen 3.2 kg kanin.
Det finns en hel del bettfel. Men vi som avlar för utsällning har testade linjer och kontrollerar våra djur noga. En kanin med bettfel blir aldrig godkänd. Så godkända kaniner i sverigeskaninavelsföreningen har inte bettfel. Självklart ska kaninungen också kontrolleras innan den säljs...

När du funderar på att skaffa en kanin unge så fråga alltid så kaniner har gått hos modern tills i alla fall 7 veckor. Normalt så ska man enligt kaninavelsföreningen inte sälja en kaninunge som är under 8 veckor.
Jag tar i sär mina ungar vid 7 veckor och de får gå med sina syskon 1 vecka så jag ser att de äter ordentligt mm. De som säljer och är medlemmar brukar inte sälja tidigare.

Många tror att mindre kaninunge = mer tam och man kan prägla de..
FEL! En kanin unge som är 4-6 veckor behöver sin mor och syskon för att bli just präglade rätt.
Tar man de tidigare kan magen ej vara färdig, de har inte fått den mjölk de behöver. Och ofta blir det en rädd och osäker indevid.
Många zoo butiker säljer vid 4-6 veckor för de är mindre och folk köper de för det. De kan ha de längre innan de blir stora. Den som föder upp kaninungen kan självklart para honan tidigare och få in mer pengar. Men hur nyttigt är det för kaninmamman? Att avla och att de bara får ha sina ungar tills de är 4 veckor. De är som 12 åringar som sätts ut på gatan...

Buren för dvärgkaniner är lagen minst 100x50, de ska även ha tillgång till sitthylla enligt lag..

De första dagarna låter man kaninungen vara i fred. Ca 2-3 dagar, sen kan man börja sätta in händerna försöka klappa de och låta de komma fram.. Börja inte lyfta de med en gång. Utan när kaninungen är mer orädd kan man börja lyfta de lite mer. Inte alltid utan ibland..

INGET färskfoder som gräs morötter eller annat. Ofta kan stressen att flytta göra så de får diarè. Utan man ger de det foder den är van vid plus fri tillgång på hö.. Så börjar man med lite smakportioner efter ca 2 veckor. Bara små postioner.

Köp aldrig zoo blandningar. De har mycket färgämnen och är väldigt feta. Även om de inte ser feta ut så sätter det sej runt vävnader mm.
Bättre att köpa ren pellets och om man verkligen vill ha något mer, lägga i lite fruktmusli som man kan köpa i affären.. Med sädeslag och torkad frukt. Men inte fören kaninen har bott in sej bör man byta foder.

Bor ni där det finns vildkaniner. Eller i städer spceciellt halland, skåne. Så kan man vaccinera mot RVHD. Får de Rvhd brukar 95% dö och det går på några timmar. Ett annat alternativ är att inte ha de på backen alls runt Juli till och med september. Inte plocka gräs eller annat. MEN detta är inte ett helt säkert sätt för det sprids med fåglar mm.

Lycka till alla kanin köpare..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad du ska tänka på vid kaninköp..

En eller två st

MAN SKA ALDRIG ha 2 hanar ihop... Även om det ser ut att fungera så är oftast den ena ner tryckt och helt plötsligt blir den ena kastererad av den andra.

2 honor kan funka men de brunstar mycket på våren och oftast så är även här en nertryckt och det syns sällan. Men den får inte röra sej som den vill mm.

Om man tvunget ska ha 2 st ihop är en kastererad hane och en hona bäst. Men det är inte alltid det fungerar..

Så en ensam kanin är inget problem...

Aldrig en hona och hane ihop. De kan bli dräktiga vid 4 månaders ålder. Så fort honan fått ungar kan hon bli parad igen. Det tar 2 sekunder. De kan få ungar på vintern. De heter att de är som kaniner.

Aldrig para en hona som är över 1 1/2 år som första kull. Har den haft kull och är i bra kondition kan man ta kull så länge honan ger ungar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad du ska tänka på vid kaninköp..

Håller med om i princip allt men vill trycka ännu mer på att HÖ är huvudfödan!

Motion är också viktigt, det bästa är om kaninen får komma ut och springa utanför buren en stund varje dag.

Förekomsten av bettfel från "KAF-kaniner" är helt säkert lägre än hos grossister, men det förekommer i alla fall så fråga alltid en extra gång om det förekommit bettfel hos släktingarna.

Letar man efter hoppkanin vill jag även rekommendera SKHRF-uppfödare.

Tillägg: Många kaniner är vana vid grönsaker redan från uppväxten, då kan man självklart ge det. Men all ny mat ska introduceras långsamt, oavsett ålder men särskilt för kaninungar.
 
Sv: Vad du ska tänka på vid kaninköp..

Jo om de är vana vid färskfoder.. Men ge endast lite och inte massa olika... Jag hade nog ändå väntat någon vecka för stressen kan göra att de får diarè även om de är vana.. Just hö och kraftfoder som de är vana vid är bra..

Visst ska de ha fri tillgång på hö, men lika viktigt är grovfodr då en vildkanin aldrig endast skulle äta torrt gräs utan de äter allt möjligt. JAg tycker de blir för tunna på bara hö. Att ha pellets kankse lite havre och korn i mm. SÅ får de en mer normal matsedel som de skulle haft i naturen...
 
Sv: Vad du ska tänka på vid kaninköp..

Hö är ju grovfoder?

Ja, jag föredrar att ge lite kraftfoder också, men det är knappast vad de äter i naturen. Dock krävs det ofta för kropparna och det känns som en garanti att de får i sig de vitaminer etc de behöver (mina får normalt sett 1/8-1/2 dl beroende på kanin). I naturen äts torkat gräs, rötter och grenar. Sommartid givetvis även allt möjligt grönt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 540
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 209
Senast: Trissa
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 653
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp