Bukefalos 28 år!

vad för arabstammar passar bäst

B

**BORTTAGEN**

vad skall man avla på för att få en bra distansarab, har hört att Figaro ox skall vara utmärkt stämmer det?
Även hästarna grojor, ballerina skall finnas med vad tycker ni
 
figaro har jag faktiskt inte hört men jag gillar många av jalaams avkommor och dylemat har ju lämnat ett par fina i min smak.

Har du ett sto du tänker avla på?
 
Gocart
Assad (har lämnat några som jag gillar - fast exteriören på dem ska vi kanske tala tyst om. Fast Assad själv är ju historia nu)
Jag gillar också Jalaam-barn, även om jag inte kan påminna mig något i svår klass (snälla, kluriga och snygga hästar för att vara araber)

Gå in på distanslistan och kolla
 
Det tråkiga är att man inte verkar så intresserad av att föra statistik över de araber som får prestationsavkomma inom distans här i Sverige. Alla tycker att det ändå inte spelar någon roll eftersom uppfödning, träning och ridning spelar in om hästen ska bli bra eller inte. Det stämmer ju visserligen men samtidigt så är det ju ändå så att vissa individer nedärver sådant som är bra och andra gör det inte trots att de är snygga och bra i sig själva.
Det närmaste avelsinresse när det gäller distans, är de diskussioner som förts i tidningen Distansryttaren där det varit några insändare om distansavel. I sista numret kunde man läsa hur man gör i Frankrike, som är en stor distansnation och där man tar aveln lite mer på allvar.
Jag tror att när du frågar om en bra distansstam här, så kommer alla att säga sina egna hästars stam :devil: och du kommer nog inte att bli värst klokare.
 
Problemet är ju att det tar så lång tid att se resultat inom distansen. Hästarna bekänner ju inte färg förrän tidigast när de är 8-12 - för det man vill ha är ju en häst som håller. En eller två hyggliga säsonger kan du nog klämma ur de flesta hästar om du är en kallblodig sk-tstövel, som inte bryr dig om hästen. Efter tio år har ju ofta både sto och hingstar gått ur tiden (och en bra fadershingst är ju inte alltid en bra morfar). Annars hade det ju varit mumma att tillverka ett gäng kopior av Ingrid Boströms Zingaro (en tuff Assad-son) :cool:

Det finns ju dessutom ganska dåligt med pengar i sporten. Ingen kan bedriva denna typ av mycket långsiktiga avelsarbete och få 15-20 000 för unghästar vare sig de är lyckade eller ej.

Inom halvblodsaveln har du facit efter 3 - 8 år och större årskullar, vilket ger en bättre statistik och en bredare avelsbas.

Gomir (som är son till Gokart) dyker ofta upp i stammarna
Jamaal har ju en egen karriär och lär fortfarande vara hel.

Jag är lite nyfiken på Elcatero - fast man ser inte så många av hans barn ute på tävlingsplatserna (hans pappa Eldorado finns dock i stammen på ganska många svenska distanshästar) På mödernet har du Grojor (som nämnts på tråden)

Ett annat sätt att komma framåt är att försöka analysera vilka egenskaper som utmärker en bra distanshäst och avla för att få fram dessa. Detta kan ju vara intressant, eftersom de svenska hästarna kanske inte håller måttet internationellt. Du ser ju inte många svenska hästar på FEI-rankingen, vilket i och för sig kanske beror på bristen på ritter.
 
" Gomir dyker ofta upp i stammarna"
Jag vet inte om jag missat nåt, men har Gomir överhuvudtaget fått ut nån avkomma på distansen än?
 
Jag kan ha fel vilket gör ditt inlägg värdefullt - jag försöker lusläsa distanslistan och är inte helt insatt (men å andra sidan bristen på statistik innebär att ingen är helt insatt). Och nej jag kan inte påminna mig om något Gomir-barn i högre klasser

Jag hör till dem som är "hobby intresserad" av araber - men som sporthästar och inte som utställningsdjur. Tillspetsat: Galoppen och distans är de enda grenar där araber verkligen används till något.

Jag skulle personligen vara mycket intresserad om du, C K, hade några tankar. Kanske ska man inte avla på en speciell hingst utan på en strain som ger den typ av hästar som kan tänkas passa för distans. Du sysslar väl med galoppörer och de borde ha många gemensamma drag med bra distanshästar

En sak som är synd är att många uppfödare verkar ha dålig uppfattning om vad som krävs i olika sporter - ibland ser man araber annonseras ut som passande för distans, dressyr OCH western
 
Gomir var själv en framgångsrik galoppör, och det hade varit kul att se lite avkommor till honom på distansen. De kommer säkert att dyka upp, med rätt ägare, men som nån skrev tidigare så tar det TID att se vilka som är bra distanshästar, så risken är att avelshingsten i fråga är död när avkommorna sopar banorna, (som Eldorado nu som exempel).
Distansavel är nog bland det svåraste avelsarbetet som finns, i och med att det är så otroligt många delar som spelar in om en häst ska bli både bra och hålla länge. Min personliga åsikt är att man kan ha nytta av galoppaveln, i och med att man då kan se vilka individer/linjer som är hållbara.
Det Figaro har gemensamt med t ex Eldorado är hingsten Negatiw (SU), och det blodet ska man nog försöka använda sig av.
(Figaro e. Negatiw och Eldorado har Negatiw som morfar och farfars far).
 
Jag tittar nog mer på en hingst som individ än stirrar mig blind på en viss härstammning. Men det går ju inte att komma med några placeringar och iövrigt ett blankt papper.
Jag tittar på en hingst som gjort väl ifrån sig på tävlingar och eller har fina avkommor om det är en gammal hingst. Sen kika på hans föräldrar hur dom var. Gärna även ev halv o helsyskon tll hingsten.
Har en (snart) treåring efter Raz am Shejk, hans far var Raz ama Naz. Hon har blivit väldigt lyckad.
Sen är min travare dräktig med Jalaam :banana:
Hingstar, som jag annars skulle kunna tänka mig: Gomir,
Majestic Prince, Elcatero...kanske, Chock är oxå en pärla.
 
Kul att se att inslagen om distanshästavel blir läst av någon iallafall :smirk:.

Jag håller med om att det är en ganska dålig ursäkt för uppföljning, att det tar sådan lång tid att utvärdera vilka linjer som tycks ge lämpade distanshästar. Någon gång måste man ju börja, och om man börjar föra någon statistik nu så kan vi skörda frukterna av dessa längre fram.
Man kan sluta använda en linje som senare visar sig ge problematiska/skadebenägna hästar, man kan förhoppningsvis även se om någon speciell linje tycks ge bra och hållbara hästar.
Det är ju sällan som det BARA är hingsten, pappan, som nedärver sina gener, utan man bör titta längre bak i stamtavlan också på såväl stoet som hingsten. Det är därför inte alls bortkastat att börja kolla hästarna redan nu.

Det måste inte heller vara stora pengar inblandade för att utverka något sorts avelsprogram eller avelspoäng relaterat till prestation (och kanske även till utställningsmeriter i samma paket eftersom vi nu har med arabhästar att göra :D).

Jag tycker att de upphaussade distanshingstarna mest haft med popularitet att göra. Först ska alla ha Eldorado, sedan är Red Baron på ropet, Gomir jättepoppis etc etc.
Nu menar jag definitivt inte att det är dåliga hingstar (har själv en sådan "poppishingst" i Geshiras stamtavla) men jag misstänker att de inte blir valda av rent rationella anlendingar utan mest för att de är "inne" för ögonblicket - kanske för att de har någon enstaka avkomma på banorna som lyckas just då.
Det är därför jag tycker att vi ska ha statistik som sträcker sig över en lite längre tid.
Det kanske visar sig att just dessa hingstar ÄR så bra som vi trodde och då kan vi i framtiden kolla vilka avkommor de hunnit få och kanske avla vidare på dessa.

Nu är jag långt ifrån någon expert på avel, så ta definitvt inte mina ord som någon sanning, men jag tänker mig att det rent logiskt måste underlätta att katalogisera och följa upp framgångsrika distanshästar IDAG så får vi det lättare IMORGON.
Att tänka "det är ingen idé" kommer iallafall aldrig att leda någon vart.
 
Svårt!

Har tittat på en hingst som heter Brask och tjejen som äger honom är intresserad av mitt sto, och faktiskt har hon mitt stos helsyster! Tror att det blir en bra kombination. Han verkar så himla ridbar och genomsnäll. Bra i typ och kropp rent prestationsmässigt.

Jag har Red Baron som pappa till min tvåårshingst och det blev en bra kombination ( än så länge), om han räcker till att bli gdk hingst vet jag inte än.

Jag tycker att det är bra om hingsten och stoet har presterat något, antingen distans eller kanske dressyr / hoppning för ridbarheten är så himla viktig!

En häst som kan hålla sig cool sparar mkt mer energi, jämför den med en häst som är för het.

Kan väl inte påstå att Red Baron är modefluga? Han har väl hängt med väldigt länge, likaså Zareef är en gammal beprövad räv.

Finns en risk till om alla distansston används till samma hingst så blir ju aveln urlakad?


Avel är nog det svåraste som finns!
 
Re: Svårt!

Har du sett Brask eller avkommor live?

Jag har sett några avkommor efter honom och många har haft väldigt klena ben, varit otroligt frusna vintertid, haft lätt att få mugg och varit lite mer nervösa/skygga i temperamentet. Dock har de varit väldigt vackra och arabtypiska och skulle säkert gjort mycket bra ifrån sig i en utställningsring - men inte i distansen om jag får gissa :crazy:
 
Brask

HALLOJ!

Jag har sett och träffar Brask, tycker att han är helcool och rör sig bra, har trevlig extriör. Har dock inte sett avkommor men PMa mig gärna om vart jag kan hitta dem och kolla.

Brask har själv rejäla och starka ben så det kan väl komma från stona med?
 
Re: Svårt!

Hehe ja jag har ju köpt en häst efter Ekstern PL :o och den hästen ska jag ha till distans, blir spännande sen när jag ska börja rida, han verkar ha en jäkla bra kondis redan nu som 3-åring :D
 
Re: Svårt!

Åh Ekstern! Gud vad kul! Han är ju riktigt fin! :bump: :banana: Har sett många av hans avkommor! De polska hästanra går ju alltid på galoppbana så de visar ju sitt temperament/ridbarhet där, säger kanske inte så mycket om hållbarhet iofs.
Vem är uppfödaren, mamman?
 
Re: Svårt!

Hallå där. Galoppträningen ger nog betydligt bättre hum om hållbarhet än vad du tror, men däremot ridbarhet...
Vet flera hästar från Polen som gått flera år på banan utan att någon som helst ridbarhet förutom start, stopp, och sväng.
 
Re: Svårt!

Beror ju mkt på 'skolning' i Polen, här i Sverige rider vi oftast våra arabgaloppörer i olika dicipliner mellan löpen (som ju inte är så väldigt många per år :smirk:)
 
Re: Svårt!

Skrev inlägget lite fort å ridbarhet var kanske fel ordval. Jag menar att de visar ju att de klarar av att bli ridna å funkar att tränas på bana mm. Har tidigare jobbat med fullblod å vet att en galoppör som går på bana i flera år givetvis visar prov på hållbarhet då påfrestningarna är stora. Vad jag menade var att många av de polska ston å hingstarna endats går en säsong å då tror jag att det är svårt att säga något om deras hållbarhet.
Jag tycker dock att deras system där de kombinerar utställning med prestation är beundransvärt å något som fler länder borde ta efter! :bow:
 
Re: Svårt!

ja jag har också fått hem en hingst nu som jag ska ta ut på banan nästa vår ;) ska bli riktigt spännande att se din när han blir gammal nog :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 059
Senast: MiniLi
·
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 144
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
409
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp