Bukefalos 28 år!

vad för arabstammar passar bäst

Re: Brask

Ja precis som du säger kan det mycket väl komma från stona. Har ju aldrig sett Brask live så det är ju synd...Han är säkert jättefin.

Är nyfiken på hur han ser ut har du nån bild? Barnen som jag sett har varit live så jag vet inte om de finns på nätet.

:bump:
 
Re: Svårt!

Vad spännande, vad har du fått hem för nåt :idea:
Stam och ålder? :bump:
 
Re: Brask

Jag bad ägaren skicka en bild, som jag får visa på nätet. Han är urläcker tycker jag.

Undrar vart de avkommor som du sett finns någonstans? Frågade ägaren och de finns bland annat hos en känd uppfödare som är jättelyriska. Är du säker på att det är Brask?

Väntar fortfarande på ridsällskap!!!!!

Berätta om den nye du har? Spännande!
 
Re: Brask

Jag vill uppriktigt be om ursäkt för det jag tidigare skrev om Brask.

Var inte min mening att göra någon upprörd, det var tanklöst skrivet från min sida.

Camilla
 
Figaro är inte alls dum!
Min Cleese är efter honom. Han gjorde förvisso bara en 50CR förra säsongen pga en hovskada, men det var en härlig ritt med mycket "go" och inte ett uns av avmattning! Den i kombination med de träningsprestationer han gjort gör att jag tror mycket på honom framöver! Cleese son Jens Lyn köptes i höstas av Charlotte Goss. Vi lär se även dem på banorna snart. Jag har för mig att Cleese helsyskon också går/har gått distans framgångsrikt. (Cleo och ett sto, jag minns inte hennes namn just nu.)

Annars tror jag att en hingst som Samsheik som finns i Sverige för avel nu kan lämna mycket bra distansavkommor. En välväxt herre med fantastiska galoppmeriter bla på stayer-distanser som har en underbar nedärvningsförmåga med atletiska resliga avkommor både i USA, England, Polen och nu också Sverige.

Jag tror mycket på ett klassificeringssystem över avelshingstar som används i distansaveln jämförbart med det vi läste om i den intressanta artikeln över arabaveln i Frankrike i senaste distansryttaren. När vi blir duktigare och kommer ut på internationella tävlingsbanor med penningpriser är vi också mer benägna att betala bättre för distansavlade hästar. Tycker redan att det skett en prisökning jämfört mot bara för några år sedan.

Vi ses på banorna till våren!
//Monika
 
Re: Brask

Jag är en av uppfödarna. Fick en hingst efter Brask u Gefion (Gefion tävlad i ponnylöp med mycket goda resultat)år 2002. Högrest, ädel och modig. Framavlad med syfte på galopp. Har idag en åring (sto) med samma stostam och med Figaro bakom hingsten. Få se vad det blir men tankar finns åt distanshållet. Just nu lever åringen rullan i kuperade hagar, har spikans korrekta ben, god vilja och gott minne.
 
Re: Brask

Efter att ha läst alla inlägg här ovan skulle jag vilja göra följande inlägg,
Inlägget är skrivit som svar på 2 trådar därav textens utformning.


Jag tror inte att det finns speciellt många uppfödare som inte vill att deras hästars avkommor skall bli så bra som möjligt, när dom väljer hingst till sitt sto, när man läser det ni skriver får man intrycket att det cirkulerar många hästar, som är avlade på dåliga hingstar av icke seriösa uppfödare,
Just inom arab aveln har vi ett enkelt sätt att fä fram en godkänd hingst för avel,
Detta gör att det säkerligen finns mindre lämpliga hingstar, vi skall dock se det som att dessa trots allt har godkänts på ett för rasen godtagbart sätt.
I annonser läser vi ofta om kvalitets hästar, jag har ofta frågat mig vad detta är för hästar, på travet där utslagningen är större än inom andra hästsport grenar, poppar det ibland upp hästar som skulle varit slaktade men som nu tjänar miljoner, har den dåliga hästen plötsligt blivit en kvalitetshäst, skillnaden är nästan alltid att hästen fått nya människor som hanterar den på ett annat sätt än de tidigare ägarna, troligen också ny kusk (ryttare)
Som vanligt när den här typen av frågor kommer upp har oftast debattörerna skygglappar för sin egen situation.
Den största bristen i er dialog är avsaknaden av stoets betydelse, Jag tror inte att många uppfödare resonerar som ni gör, en uppfödare som har avlat fram ett större antal hästar vet vilka brister som deras sto har och väljer hingst där efter, att vi har många hingstar att välja på har både för och nackdelar.
Jag menar att det borde vara större risk att köpa en avkomma av en hästägare som har avlat fram en eller två av kommer, risken är då att den har avlats efter de kriterier ni beskriver, den hingsten är sååå snygg.
Att avla på hur snygg en hingst är behöver inte innebära att man får problem men man bör inte börja där, se på ert sto, se för och nackdelar och ev brister, glöm inte något av det mest viktiga temperamentet, med dessa fakta ser ni kanske ert sto med nya ögon, kanske beslutar ni er för att inte avla på ert sto över huvud taget (tyvärr är detta inte vanligt)
När ni talar om oseriösa uppfödare, dessa finns säkert framförallt i den bemärkelsen att de inte är så nogräknade med hästarnas foder under de första åren, och att kontrollen av hästarnas välbefinnande inte är så god.
En annan synpunkt som inte så ofta kommer fram är det ansvar som man tar på sig som uppfödare, det är ansvaret att se till så att hästarna som man föder upp kommer till rätt köpare, och att inte bara sälja till första bästa köpare.
Ert resonemang berör också hållbarheten hos våra hästar, jag vill med bestämdhet hävda att det är i första hand vi som har hand om våra fyrbenta vänner som ställer till det för dom, vi kräver troligtvis för mycket av dom i för unga år.
Framförallt är ryttaren nyckeln till hur hästen mår, hur man sitter i sadeln, rids hästen i ballans, rids hästen i sk rätt form, osv osv.
Under en period var jag ordf i en ryttar förening, när den nye arrendatorn kom med sina hästar satte han inspänning på alla med förklaringen att ”här skulle minsann inte vara några halta hästar” detta borde vara något att tänka på för alla som rider distans.
Jag har läst att Agria har höjt sina premier väldigt mycket, möjligtvis kan detta vara en väckarklocka för alla hästägare, inte bara för oss arabhäst ägare.
Förr när militären hade mycket hästar, hade man en regel som sade att inga hästar skulle hoppas före 7-8 års ålder, idag tävlas dom vid 4 års ålder, medel livs längden har av olika anledningar sjunkit drastiskt!!
Dock inte bland distans hästar där dessa mycket riktigt som ni påpekar är som bäst vid 15 års åldern, vi har haft SM vinnare som varit över 20 år.
Min uppfattning att vi egentligen har ett bra häst material har jag skaffat mig bla genom att titta på hur våra hästar ser ut på våra distans tävlingar.
Att vi skulle få fram några hästar som skulle kunna konkurrera internationellt inom distansen tror jag inte på, vi har mycket i mot oss tex klimatet och våra ekonomiska förutsättningar.

Sammanfattning av mina åsikter.

1 Vårt häst material är det inget större fel på
2 Vi bör i vårt avels arbete välja mentalt starka individer (extra viktigt för distans hästar)
Därmed bortser jag inte från hållbarheten.
3 Vist finns det mindre nogräknade uppfödare
4 Hingstens påverkan på avkomman är troligtvis 40% hingsten 60% stoet
5 Ha inte för brått med utbildningen av era hästar,
6 Genom att skynda långsamt får ni en hållbarare häst
7 Det största problemet är ryttaren som skyler över sina problem genom att ha en massa synpunkter på uppfödare sadlar och dylikt.
8 Uppfödarna bör kolla upp vem dom säljer sina hästar till, så att rätt häst hamnar hos rätt köpare.
9 En dålig häst kan med en duktig ryttare gå väldigt långt, en bra häst kan bli en katastrof med en dålig ryttare.
10



MVH Ingvar Zinn
 
Re: Brask

Jag rider en f.d distanshäst som e arabiskt fullblod, han är efter Chopin ox och ue. Elkin ox
 
Re: Svårt!

Jag har ridit Brask flera ggr (dressyr o skuttat lite) och även pysslat om han...
det är en fin hingst med mkt bra psyke.
Kunde rida han i en stor flock med ston utan problem.

själv äger jag ett Om el Tanam sto, men hurvida den stammen lämpar sig till distans vet jag inte.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Jag sköter om en hingst på tre år som är efter Gomir.
Han här en riktig pärla som ska premieras nu till våren.
Han har en snygg kropp, har underbart steg, och med lite träning skulle han antagligen komma långt i distansen..
Underbar häst! ;)
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Väldigt intressant inlägg Ingvar! :bow:
Du skriver att många ryttare skyller hästens bristande hållbarhet på stam, utrustning, etc. när det egenligen är ryttarens fel och brister som framträder i hästens skadefrekvens. Vidare skriver du att man ska fokusera mer på stona och på föräldradjurens mentalitet.
Men kan man då se på saken från andra hållet och anse sig kunna avla på ett sto som har otrolig ridbarhet, superpsyke - men som inte höll för distansträning med motiveringen - "Det hade hon SÄKERT gjort om det inte varit JAG som red henne hela hennes liv!" :o

För just så känner jag inför min häst som har ett supertemperament, korrekta ben, superhovar, inga röntgenfynd, men återkommande ledinflammationer, som jag (efter många funderingar och teorier) tar fullt ansvar för själv. :( Som jag ser det så är det antingen MITT fel, eller fästingarnas och inget av det är ju ärftligt, så därför borde hon ju (delvis enligt ditt sätt att se det på) kunna vara ett bra val att avla på?

/JES
som bara kände för att ställa diskussionen på huvet idag... :devil:
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

En hingst som jag gillar (gillade, är död nu) är Cid Ben Afas, har var inte så populär bland utställningsfolk eftersom han inte hade utst. exteriör. Cid Ben Afas var en mycket tålig och envis hingst som inte hade några egna tävlingsprestationer men som förekommer i stamtavlan i många framgångsrika distanshästar. Jag tävlade själv hingsten Martin framgångsrikt upp till 120 km och 2*80 km. Cid Ben Afas är ex far till Cid, Sassal Afas och Marin samt farmar till Sarek och syrrans Wystalka (gått upp till 100 km) Detta är i alla fall tre landslagshästar med en gemensam nämnare.

MIn egen Kaabata som nu är på landslagsniuvå är efter Maz och jag vågar påstå att det är därifrån hon fått sin styrka andra Maz avkommor är ex Wimaz (tävlas av Kent Linné) Mina iaktagelser är ju en klen tröst eftersom alla dessa hingstar är döda sedan flera år.

Jag skulle gärna välkommna ett system med statistik och poäng över prestationer. Men hör ni som avlar glöm inte bort stonas prestationer och stammar, hingsten gör ju bara hästen och en avkomma blir inte bättre en resultatet av sina föräldrar.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Hej.. intressannt diskution det här.. Funderar själv just nu på att köpa en Gomiravkomma alt. betäcka mitt sto med Gomir..

En annan hingst jag tycker verkar mycket intressannt är SalEx Elton.. Någon som vet något om hans avkommor?
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Jag har en Elton avkomma!!!
Zalon,valack f-94 e Elton u Zadra. Eltons första språng dessutom!

Jag har bara haft Zalon i lite mer än en månad men är fullkomligt förälskad i denna häst! Han har ett grymt stabilt psyke och är jättemysig.
Zalon är körd som parhäst så ngn distans är han inte startad i (ännu). Vi får se till sommaren om det blir någon clear round.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

jag håller med Karin gällande cid ben afas han stod på Wilkesbacka hos familjen Axelsson.Vi betäckte med Maz och Ciemny men inte Cid ben afas vilket vi ångrar.Wimaz är pensionerad från tävling men rids
hemma.Jag har en valack efter Gomir som är 9 iår han har gått några femmor och skulle gått en åtta i norge men fick stentramp efter 30km,så vi försöker väl i år igen.Nu har vi slutat avla men om jag skulle betäcka skulle jag ta ciemny utan tvekan sen min egen Wimaz dels för Maz blodet och hans otroliga kämpaglöd.Nästan alla tävlingar har han gått i ett vacum mellan täten och efterföljande.
så han har det jag söker hos en tävlingshäst och det är framåtanda utan draghjälp från andra hästar.Wilma vårt avelsto gick bort -99 i tarmvred hon fick 6 avkommor en är aldrig tävlad 5 har gått 60km
4 har gått 100km 3 har gått 130km 1 har gått flera 165km tävlingar
ingen är opererad varken för senor eller lösa benbitar. alla har gått fullviktade 75kg.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Oj jag tog fram en gammal tråd :o
Jag har en elton avkomma som jag har tävlat upp till msv i hoppning och han har underbart temprament och gångarter.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Mitt nya föl är u: Cidiora e: Ciemny och ue: Cid ben Afas enligt mig en perfekt distanshäst på pappret :)
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

*lånar knapp

Jag satt och kikade lite på årets bästa hästar (i Sverige). Fortfarande är det mycket polskt blod men det dyker upp lite engelskt, egyptiskt och ryskt bak i leden.
En del spanskt finns också genom bla Jalaam.
Man kanske ska blanda en lagom kompott av ryskt/engelskt och röra om med polsk/egyp samt krydda med spanskt?
// Linda
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

kan bara säga att jag är helförtjust i arabhingsten Jamb..det var jag innan jag hamnade i distansens träsk :D ..tyvärrs så bor han för långt bort för mig, då mitt sto är äldre så kanske de behöver stycken kärleksmöten ;) ..och då blir det för dyrt att åka!
Men jag ska kolla upp alla namn som har nämts här, kanske hittar man en pudding i närheten till min travare! Har även hört mig för på Emma Waners hingst grande ox, han verkar tjusig så ska antagligen kontakta henne och kika närmare på honom.
 
Sv: vad för arabstammar passar bäst

Glöm inte kika på Jalaam hos Gitte Storgaard i Höör. Han ger trevliga avkommor och det finns även traraber efter honom.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 161
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
441
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp