Bukefalos 28 år!

Vad för bil?

Både Passat och XC70 får väl dra 1800 kg+. Inte jätteroliga bilar, men hyfsat soppasnåla iaf. Ska du få dra maxlast, så blir det ju värre med den soppasnåla biten. :)
Vad har du för budget? Eftersom du kanske inte kommer dra släp så ofta kanske det är bättre att satsa på en bil som är billig i drift och låna bil de gånger du behöver dra släpet.

Ja just nu är det inget behov av att lasta fullt ut, räcker med en 800kg för att kunna lasta stor häst med sadelskåp, och några nålar Hö om man ska iväg på ngt sånt (eller bara köra hem halm :))

Budgeten är på max 25000 för en begagnad, gärna mindre då det är hela sparkontot..
Kan hända att jag kan låna ngt av familjen men tänker inte ta lån på annat håll.
 
såg nu att jag skrivit fel! är 2580kg totalvikt på släpet :), en siffra fel blev väldigt mycket fel :angel:
ja ett så tungt släp vore ju lagom extremt.
be ska införskaffas så småningom(varit inskriven i ett år nu så behöver en rejäl spark därbak bara), så en dragbil får ju vara ngt som får dra släpet, dvs skiter i att leta en bil som får dra mycket på b kort då det inte är relevant med det släpet jag har ;). för be kort det SKA jag ha. är dock väldigt väldigt motvillig till självstudier nu efter att jag körde slut på mig på univ..

(men på tal om bil som får dra 3500kg så fick pappas isuzu pickup dra så mycket :p, dvs tills jag råkade kvadda den mot ett stengärde... och behovet av en egen "dra tungt bil" dök upp..)
Glöm inte bort att väldigt många bilar inte får dra så tungt ändå, så kolla noga upp max tillåten dragvikt om du ändå ska köpa en dragbil. ;) Min passat som jag hade hade högsta tillåta dragvikt 2 ton och de subaru jag kollat får inte ens dra så mycket.
 
Glöm inte bort att väldigt många bilar inte får dra så tungt ändå, så kolla noga upp max tillåten dragvikt om du ändå ska köpa en dragbil. ;) Min passat som jag hade hade högsta tillåta dragvikt 2 ton och de subaru jag kollat får inte ens dra så mycket.
Kollar alla potentiella bilar i släpvagnskalkylatorn ;). Smidigast så även om jag kan räkna vikter :p
 
Glöm inte bort att väldigt många bilar inte får dra så tungt ändå, så kolla noga upp max tillåten dragvikt om du ändå ska köpa en dragbil. ;) Min passat som jag hade hade högsta tillåta dragvikt 2 ton och de subaru jag kollat får inte ens dra så mycket.
Nä de Subaru jag hittat har jag fått hänga på släpet med be, men bara lasta ca 800kg, dvs samma som min Volvo jag har nu. Och då kan man ju lika gärna köpa en ny Volvo för några tio tusen mindre.. (nuvarande är en skrothög ;))
 
Du kommer inte hitta en soppasnål, stark awd som är billig i inköp. Soppasnål är nog de du får tumma på. Du får oxå tänka in service o delar. Bara för den drar lite betyder de inte att en törstigare blir dyrare i längden. Min Audi s6 drar långt över litern, men blir inte dyrare i längden än en snålare pga håller värdet bra, bra kvalité så otroligt sällan nåt behöver fixas, tex. Sånt är ju värt att tänka på. :-) kolla på en Audi A6 quattro, en äldre typ sent 90/tidigt 2000.
 
Jag har en Kia Sorento som jag är sjukt nöjd med. Jag bor sist på grusvägen och trots lera eller mängder med snö har den alltid ställt upp!

Den drar 0,8 l/milen, diesel, vilket innebär att den kostar ungefär lika mycket i bränsle som min Ford Focus gjorde eftersom dieseln är billigare än bensinen. Däremot kostar den ju lite i skatt, men det kostar alltid lite extra att åka första klass. ;)

Jag fick ta BE-kort förstås för att kunna dra typ något alls, men det var det värt.
 
Du kommer inte hitta en soppasnål, stark awd som är billig i inköp. Soppasnål är nog de du får tumma på. Du får oxå tänka in service o delar. Bara för den drar lite betyder de inte att en törstigare blir dyrare i längden. Min Audi s6 drar långt över litern, men blir inte dyrare i längden än en snålare pga håller värdet bra, bra kvalité så otroligt sällan nåt behöver fixas, tex. Sånt är ju värt att tänka på. :-) kolla på en Audi A6 quattro, en äldre typ sent 90/tidigt 2000.
Ja det måste inte vara en dragbil, en snål småbil är också ngt jag funderar på även om jag helst vill ha ngt större med 4wd.
Dels då jag vill kunna dra men också för att de är säkrare att krocka en stor bil än en plastig småbil..
 

Liknande trådar

Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 116
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Tranan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 163
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 566
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp