Bukefalos 28 år!

Vad för mat kan kaniner äta?

S

ShetlandsponnY

Jag undrar vad för mat kaniner kan äta. Broccoli kan dom äta i alla fall, det har jag läst här på forumet, men kan dom äta t.ex. tomat? Kan inte ni skriva vad kaniner inte får äta och får äta? Vore evigt tacksam! ;) Ett litet tips; det sägs att kaniner är galna i banan.:)
Mvh ShetlandsponnY
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Kaniner SKA äta hö, hö, hö! Det går inte att säga det nog att hö är viktigt och ska utgöra den största delen i givan. Utöver det kan man ge ett kraftfoder och såklart färskfoder som du frågar om.

Nästan alla frukter och grönsaker kan de äta, bara man sköljer av dem först. Avocado ska man i regel vara försiktig med, iaf till gnagare, så det kan nog vara så med kaniner också. Det är bara att prova och se vad just dina kaniner gillar!
Tänk bara på att inte ge för mycket färskfoder, de blir lösa i magen och en del kaniner får så mycket färskfoder att de stuntar i grovfodret - HÖ.
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Mina kaniner får det mesta.
Äpplen, morötter, vitkål, gurka, bröd, tomat (fast jag tror att man ska vara försiktig med tomater, så är det iaf med marsvin, de får blåsor i munnen av tomat & paprika)
Och mina kaniner mår skitbra!
Men precis som en annan skrev, HÖ är de absolut viktigaste!
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

För att vara lite tvärtom: en sak man INTE ska ge till NÅGOT djur är avocado.

Det innehåller tydligen något som är giftigt.
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Låter mina kaniner provsmaka i stort sett alla grönsaker och frukter som finns. En del funkar, en del är bara blää... bananer och russin tillhör favoriterna, men är inte speciellt nyttigt, men lite nån gång emellanåt spelar ingen större roll. Tomat äter de inte, men paprika är mums. :d
Dennis äter gärna både gurka och färsk champinjon, medan Mirasol är betydligt mer kräsen, däremot bör man ha bra koll på sin egen godispåse när hon är i närheten. :crazy:
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Tack för alla svar! :D Men det är en till sak som jag undrar, kan kaniner äta hösilage eller ansilage? Jag har hört att det är farligt för kaniner, men jag vet inte säkert. Är det någon som vet om kaniner kan äta det?
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Säger bara en sak, tvätta ALLA grönsaker du ger den. NOGA och skär bort kanterna på morötterna samt "botten" av salladen. Fick ta bort my love häromdan (19/2) för att han fick listeria (stavning?) listeria = en bakterie som kommer från jorden. Kanine´n tappar allt som balans heter.

Miss him :heart
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

För att vara lite tvärtom: en sak man INTE ska ge till NÅGOT djur är avocado.

Det innehåller tydligen något som är giftigt.

Rättelse: det kan vara giftigt för smådjur ;). Men det känns rätt så onödigt att ge något som kan vara dödligt giftigt när det finns så mycket annat godis (läs frukt) att ge som är helt ofarligt.
Färska pinnar från fruktträd kan man med fördel ge till kaninen. både gott, bra för magen och miljöberikning!
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Avocado innehåller liknande ämne som finns i choklad, kan det vara därför man inte ska ge det till gnagare?

Det är det ämnet som gör att man blir "god och glad" av choklad och som gör att man blir så beroende av skiten :angel: :p
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Tänk såhär: vad äter kaninen i vilt tillstånd? Det är vad de ska äta.
HÖ, finns det inte hö blir kaninens matsmältningssystem förstört. Det funkar helt enkelt inte utan hö. Om man ska ge något utöver hö, är ren gräspellets att rekomendera. Pellets i form av pressat gräs. Äter de hö och pressat gräspellets blir de "tvingade" att tugga som kaniner ska tugga, alltså mala med tänderna. Fel foder och för lite hö gör att de inte blir tvingade att tugga så, och hörntäderna växer och blir vassa på sidorna, vilket leder till att kaninen inte kan äta.
Grönsaker är ett vitamintillskott och lite vätska såklart, och givetvis GOTT! Men notera att det ENDAST är till som lite "godis" och ska inte ges i stor mängd alls. Några bitar om dagen, blanda gärna tre olika grönsaker. Tex vitkål, morot, äpple, broccoli, sparris. Mer behöver du inte tänka på att ge. Onödigt att ge för mycket.
Kaninen känner inte till annat du ger den. Och ge gärna endast gräs utifrån, något maskrosblad ibland, för mycket av det och annat kan ge kaniner svåra magplågor. I naturen vet kaniner vad de ska äta och inte. Och eftersom att vi inte ger våra kaniner fri tillgång till gräs varje dag, ska man även vara försiktig med det.
De äter allt, givetvis. Godis, mûsli, knäckebröd, MEN, det ingår inte i deras naturliga föda. Knäckebröd skall ges ENDAST någon liten liten liten bit endast någon gång, men eftersom att det är HELT onödigt så tycker jag att man kan utesluta det. Många ger fel föda till sina kaniner och säger "nej men min kanin mår så bra så"
Kan stämma, men behöver inte göra det. Kaniner döljer sin smärta så bra, om de nu har någon, att man inte märker något förrän kaninen blir jättedålig. Så, hö,lite gräs på sommaren, färskt vatten, gräspellets, några små bitar grönsaker om dagen. Då är kaninen som mest nöjd och man slipper känna sig skyldig för att man stoppat i dem något som absolut inte behövs.
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Ja kaniner kan äta ensilage. Och det heter ensilage, inte hösilage eller ansilage.
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

tänk på att inte ge för mycket frukt då det är väldigt mycket socker i det, vilket kan göra att de får problem med magen eller blir tjocka.
min kanin älskar också banan ska tilläggas, men han får det bara i små mängder. max två, tre tunna skivor åt gången.
men grönsaker är det bara att prova sig fram med vad de gillar och inte. och tänk på att Variera eftersom att olika grönsaker innehåller olika nyttiga vitaminer m.m. Ett tips är ju att gå ut i skogen och plocka blåbärsris, det tycker min är jättegott. harsyra och granskott gillar han också. och glöm inte att ta med en pinne att gnaga på också så får de lite sysselsättning
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

jag fick höra att Citrusfrukter kan vara dödligt för kaniner, kändes jättehemskt då jag just gett mina apelsin :cry:
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

:eek:
Är det? Shit, Mirasol tyckte blodapelsin var smaskens förra vintern! Varför skulle det vara giftigt?
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

vet inte :confused: jag la upp bilder på mina kaniner när dom åt apelsin (dom gör ju såna härliga poser ;)) och blev kallad Idiot och massa annat... var inte så glad den kvällen :(

Ska leta lite på internet för Apelsin är så uppskattat att jag helst vill kunna fortsätta ge mina det ibland. Tar det säkra före det osäkra just ju iaf och slutar med apelsin tills jag vet mer

Kan det kanske vara för all C-vitamin?
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Men det är ju så bra med folk som vet allt och inte kan säga vad som är felet. :mad:
Idiot är man om man vet att man gör fel, men ändå gör det. Vet man inte om att man gör fel så är man möjligen okunnig, men idiot är väl ändå en överdrift.

C-vitamin är vattenlösligt, det de inte tar upp kissar de ut. I så fall skulle man inte heller kunna ge jordgubbar, paprika eller svarta vinbär.

Kan det vara för att det är så besprutat? Men det är ju banan också, och skalet ger man ju ändå inte. :confused:

Jag har ingen aning...
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Joo... men vet inte hurvida det är sant, känner på mej att jag hört det för väääldigt länge sedan men är inte säker.... samt att den där personen komenterade riktigt elakt på andra bilder också så jag vet inte om det bara var för att vara taskig coh göra mej halvt ihjälskrämd.

Mina kaniner lever iaf ännu, mår bra och har inte ens märkt skillnad på avföringen så man undrar ju
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Det här med citrusfrukter har jag hört att det ska vara farligt i större mängder, vet inte varför eller så dock.. Jag tar också det säkra först och ger dem inte det.
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Citrusfrukter ska tydligen inehålla en syra som gör att dom får ont i magen men har inte hittat nåt om att det är dödligt.... tänker iaf avvakta med apelsin :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Takire
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 138
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp