Bukefalos 28 år!

Vad för mat kan kaniner äta?

Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Citrusfrukter ska tydligen inehålla en syra som gör att dom får ont i magen men har inte hittat nåt om att det är dödligt.... tänker iaf avvakta med apelsin :cool:



som jag skrev förut.... lättare att hålla sig till sådant som man VET är HELT ofarligt på alla sätt och vis, och även plocka gräs, granris, blåbärsris och sånt de äter ute till naturen!
Kaninen vet inte om du har apelsiner hemma eller något annat. Ge hellre grönsaker.
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

öö.. var det menat till mej?? förstår inte varför du säger det till mej?:confused:
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Ja du mina kaniner käkar allt .
Hö som bas + alla våra veg rester .
Ris potatis majs alla grönsaker och dom mår toppen :):rofl:
Nu lever mina kaniner ihop med hönsen så dom käkar ju även pullfor veg .
Havre ,, korn ,, vete mm mm
Den där myten om att kaniner är känsliga har jag inte sett nån sanning i :)
 
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Mina kaniner äter allt nästan som mest får dom hö och gräs och såklart grönsaker!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad för mat kan kaniner äta?

Gräs/hö är basen. Fyll på med kvistar och löv från tex rönn, lönn, asp, fruktträd, granris, späda tallbarr, torkade nässlor, maskrosblad, (kirskål gillar en del).

Från köket kan du ge grönsaks- och fruktrester tex äppelskrott, morötter, kokt potatis (för mycket kan göra dem lösa i magen), torrt grovt bröd, knäckebröd. Kål av olika fomer går bra men inte i för stor mängd. Det kan ge gasbildning i magen som kaninen kan bli riktigt sjuk av.

Pellets kan man komplettera med om man vill, stampe och rabbfor från granngården/lantmännen är bra. UNDVIK blandningar av typen gnagarblandning, med en massa flingor, frön och färgade grejs i. Alldeles för mycket fett för kaninen och har helt fel sammansättning.

Tänk på att försöka efterlikna kaninens naturliga födointag så mycket som möjligt. Den är gjord för att äta en mycket fiberrik kost bestående av gräs, örter, kvistar, löv, bark, kort sagt vad skogen och naturen ger. För lite fibrer i kaninens kost ger ofelbart ohälsa. Är du tveksam på olika växters giftighet så kolla alltid upp växten innan du ger den till kaninen. Kaniner, speciellt i bur, har inte alltid förmågan att skilja en giftig växt från en ogiftig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Takire
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 138
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp