Bukefalos 28 år!

vad för mat till min mus Astrid..

A

Amia

Har fått en albinomusflicka (vit med röda ögon) som jag har döpt till Astrid :p har haft henne sedan igår (6/1) nu undrar jag hur gammal kan en mus bli?
Va ska amn ge henne att äta?
 
Jo men jag har ju "torrfoder" den förra ägaren som hade den ville döda den för att hon kunde inte at hem den på lovet (vi bor på internat) så då sa jag att jag kan ta den och så fick jag mat och mus... i jjulklapp
 
Ok. Usch vilken människa, inte kan man väl döda en liten mus för att den inte kan följa med över lovet heller :( Men bra att du tog henne :bow:

Om inte jag minns fel äter väl möss som råttor :confused: Dvs alla fyra sädeslagen och sådär. Mina råttor får iaf en blandning med vete, korn, havre och lite annat jox i som jag inte minns nu vad det är, ska även skaffa råg sen att blanda ner. Håller på byter mat nu, innan det här fick/får de havregryn, korngryn, rågkross, vetekross, bananchips, solrosfrön, cornflakes, råttpellets och så matrester förstås :) Kanske någon liknande blandning? Vad får hon nu?
 
nu får hon nån fodermix som jag hämtade i Smådjurstallet vi har på skolan.. så läste jag på nån sida att de kunde äta mackor och sådant så idag fick hon smaka lite bröd och clementin tyckte hon var gott :d hur ska man inreda buren? har för tillfället en bur från smådjurstallet. med kutterspån i från häststallet och hö från häststallet. vattenflaska och matskål.. va kan man ha mer? sla löpa egen bur.. :banana:
 
Bra fråga, vet inte hur möss vill ha det... Men det borde ju finnas tips på länken ovanför. Något att gnaga på ska de ha iaf :)
 
Du ska aldrig ge färskt bröd till en mus. du måste låta det torka ordentligt först.
Dessutom tål inte alla möss korn. Fast gör inte din det så märker du det. De får utslag över hela kroppen...
 
okej, tack för alla svar =) Varför får amn inte ge en mus färskt bröd?
 
Jag vet faktiskt inte anledningen varför, men jag antar att det har med deras känsliga mag/tarm flora att göra.
Brödets egenskaper ändras när det torkar.
Varför jag säger det är för att jag, när jag själv hade möss, fick ge dem lite specialanpassad kost.
Först blev en allergisk mot korn, sedan var det en annan som blev dräktig så att jag fick börja ge henne tillskott bestående av torkat bröd som jag skulle blöta i mjölk.

Specialkosten för att undvika korn bestod i kokt råris, havregryn och melass eller sirap. Det behöver man dock inte hålla på att ge dem förrän man har konstaterat allergi. I annat fall är vanlig smådjursblandning jättebra att ge.

Båda tipsen kommer ifrån en sida på nätet.
 
Möss o rådisar är väl som marsvin
Albino heter och är inte färgen/genpolen
Som har röda ögon och vit päls?
Pe White?
För det är (hörde jag nyligen) Himalaya som ligger närmast albinogenen....
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Dorinda
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
863
Senast: Lyan
·
Däggdjur Hjälpte stallägaren att rensa ut ett gammalt förråd idag. När vi började slita i en gammal garderob så for det ut en mus som...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 522
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 226
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp