Bukefalos 28 år!

Vad för slags färg?

M

Malinka

Hejsvejs! Jag är alldeles ny på det här forumet och tänkte att jag skulle försöka få hjälp med en fråga. Det är så att vi börjar bli klara med vår ombyggnad från ladugård till stall, och därför har jag nu börjat fundera lite på vad för färg jag ska måla med. Min pappa säger att det bästa är kalkfärg, men jag tyckte det var bäst att höra med lite annat folk också. Vad för färg har ni i era stall? Och vad för färg ska man absolut inte använda? Är lite orolig för att hästarna ska ge sig på och börja äta på träet, och vill verkligen inte att de ska få i sig nåt giftigt:(

Tacksam för svar!/ Malin
 
Sv: Vad för slags färg?

Har du bara träplank, eller är det plyfaskivor och liknande också? Bäst är nog att fråga i en färghandel, det finns speciell färg framtagen för stall, den har en ganska blank yta som är lätt att torka av. Har förvisso bara sett den i rött och vitt, men det är några år sedan.
 
Sv: Vad för slags färg?

Malinka skrev:
Hejsvejs! Jag är alldeles ny på det här forumet och tänkte att jag skulle försöka få hjälp med en fråga. Det är så att vi börjar bli klara med vår ombyggnad från ladugård till stall, och därför har jag nu börjat fundera lite på vad för färg jag ska måla med. Min pappa säger att det bästa är kalkfärg, men jag tyckte det var bäst att höra med lite annat folk också. Vad för färg har ni i era stall? Och vad för färg ska man absolut inte använda? Är lite orolig för att hästarna ska ge sig på och börja äta på träet, och vill verkligen inte att de ska få i sig nåt giftigt:(

Tacksam för svar!/ Malin

Vi har bara målat med skitstarkt båtlack, som är lätt att göra rent med högtryckstvätt. Ser rätt mysigt ut med trä. Lite "saloon-stuk" :)
 
Sv: Vad för slags färg?

Hej och tack för svaren!

Det är inga skivor utan rent trä, men anledningen till att jag vill måla är att det är ungefär tre olika sorters trä på de olika väggarna eftersom vi använt oss av de gamla ytterväggarna och låtit dem vara kvar.
 
Sv: Vad för slags färg?

Kalkfärg använde man i princip alltid förr i djurstallar. Det är billigt och håller till en viss del ohyra borta. Nackdelen kan vara att man måste kalka ganska ofta för att det ska hålla sig snyggt. Annars är väl någon slags oljefärg det som är mest hållbart. Nackdel med det är att det är dyrare.
 
Sv: Vad för slags färg?

Helt vanlig innefärg har vi målat vårat stall med. Som ska vara vattenbaserad självklart. Billig, lättvättad och slitstark. Framför allt kan du få den i precis vilken nyans du vill ha..
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: MCP
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 032
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 489
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 022
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp