Bukefalos 28 år!

Vad gäller med avmaskning hos små valpar? (under 8v)

JessicaM

Trådstartare
Nu ska man ju inte avmaska sin hund 1gång per år utan bara när man ser att den har mask..

Vad gäller vid valpar under 8v??
 
Sv: Vad gäller med avmaskning hos små valpar? (under 8v)

Jag avmaskar 3 ggr innan de flyttar. Första gången runt 18.de dagen sen två veckor mellan..
 
Sv: Vad gäller med avmaskning hos små valpar? (under 8v)

Vid 2-3 veckors ålder och därefter varannan vecka.

Har man vintervalpar så har de nästan aldrig mask, men har man vår/sommarvalpar har de nästan alltid mask. Oavsett så ska de avmaskas 3-4 ggr hos uppfödaren och igen strax innan 12 veckors ålder och därefter vid behov.

Anledningen till detta är dels att valparna antigen smittas redan i livmodern med början av dräktighetens 40:e dag eller via mjölken under de 14 första dagarna + att tikarna oftast blir "smutsiga" om juvren vår/sommar och att valparna då när de diar lätt kan få i sig maskägg.
 
Sv: Vad gäller med avmaskning hos små valpar? (under 8v)

Jag avmaskar valparna med axilur vet.

1:a avmaskningen sker mellan 2-3v ålder, då ska väl även tiken avmaskas??
Ska man avmaska 3dagar i rad eller bara 1 gång i taget???
 
Sv: Vad gäller med avmaskning hos små valpar? (under 8v)

Det beror på smittrycket. I kennelmiljö eller vid känt smittryck rekommenderar man avmaskning dag 14-20 och därefter med 2 eller 4 veckors intervall beroende på preparat (fenbendazol 2 v och pyrantel 4 v) till 3 månaders ålder. Har man en "engångskull" i hemmamiljö är det bättre att ta ett träckprov vid 4 veckors ålder och avmaska vid behov.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
894
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
382
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 182
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp