Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Marvin

Trådstartare
Ja, frågan i rubriken. ;)
Finns det skillnader i om det skrivs ett kontrakt eller inte?
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Att man ersätter oavsett om det står i ett kontrakt eller ej. Enda skillnaden är väl om man hyr av ett företag och det finns en försäkring inblandad.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Ja, därom tvistar de oeniga :D

en av anledningarna till att jag inte hyr/lånar ut.

Om du hyr från ett företag finns det säkert ett kontrakt som reglerar sånt. Eller hur är uthyrningen gjord?

Jag tror att om man "hyr ut" privat ska man vara riktigt noga med vad som är normalt slitage och vad som ska ersättas och hur det ska ersättas (pengar, återställning mm). Galna hästa som sparkar på inredningen - är det normalt slitage och hur regleras en ersättning - skadat men inte trasigt...?

Är skadan pga en annan bil, ja då är det den bilens trafikförsäkring som gäller.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Hyrd via ett företag, men inget kontrakt.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Du är ju skydlig att ersätta skador du åsamkat (som om det vore ditt eget släp alltså). Har du självriskeliminiering när du t ex hyr på macken är det bara att återlämna och rapportera skadan och gå därifrån.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Fast jag tror att självriskelimineringen endast gäller yttre skador? Tex om man krockar med någon/något.

Invändiga skador som är orsakade av "lasten" får man väl bekosta själv. Tror jag. Kanske man kan använda sin hemförsäkring?

I den vanliga släpförsäkringen ingår i alla fall inte skador som hästen gör. Kanske finns en speciell hästsläp-uthyrar-försäkring :idea:? Då tar jag tillbaka allt enligt ovan.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Nu har ju inte TS sagt att det är hästen som ställer till det. Självriskeliminieringen har i de fall jag sett avtalen inte lämnat några inskränkningar, så det ersätter alla skador. Om jag skadar hyrsläpet när jag lastar en byrå så är det ju lasten som skadar släpet, men det går solklart under försäkringen och den eliminiering av självrisken jag tecknar.

Jag känner ingen uthyrare som har försäkring på sina släp, det är för dyrt. Självrisken är ju inte sällan ett prisbasbelopp (42 400 kr år 2010). Dessutom är premierna för en uthyrningsverksamhet så höga att det inte är lönsamt, billigare att köpa nytt släp.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Nä, jag är inte i branschen så säger inte emot.
Tar också tillbaka detta om krockar - det är ju dragbilens trafikförsäkring som gäller där.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

För skada som ett djur orsakat finns det i stort sett ingen försäkring för. Skada som blivit på släpet av annat fordon är det trafikförsäkringen. För annan beror det på ev kontrakt.

Men har du hyrt utan kontrakt blir det lite knepigare. Men har du orsakat skadan är du skyldig att ersätta, antar jag.

När jag hyrde ut häst släp på bensinstation som vi hade förut hade jag ett kontrakt som hyresmannen fick skriva på. Där all ev skada på släpet som inte omfattades av trafikförsäkringen fick hyres mannen stå för. Just för att det inte gick att försäkra släpet för skador som hästen orsakar.

Man ska aldrig hyra ett släp utan kontrakt. Just för att det inte ska uppstå sådana här problem. Men det är ju lätt att vara efterklok:)

MVH Russin8
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Vad är det för konstigt företag som hyr ut utan skrivet avtal?
Dom riskerar att sitta på pottan ordentligt.

För att svara på det underförstådda i ditt inlägg. Hur skulle du själv vilja ha det, om du hyrde/lånade ut din transport till någon?
Återställning (om så behövs) till samma skick som innan uthyrningen minus ev normalslitage.

LIA
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Jag är också lite förvånad att ett företag hyr ut släp utan kontrakt. Jag antar att det handlar om en bekant som har ett företag som har ett släp där uthyrning av släp inte är vad företaget normalt sysslar med.


Även om det inte finns ett skriftligt kontrakt så finns det väl ett muntligt avtal som ska räknas lika mycket som ett skriftligt (även om det lätt blir strul med ord mot ord).

Om du hävdar att kontrakt saknas kan ju uthyraren anklaga dig för stöld för hur kommer det sig annars att du har släpet ifall ni inte kommit överens om att du fått hyra/låna det.

Som andra redan sagt, kolla först vad eventuella försäkringar kan täcka. Återstår det kostnader att täcka efter eventuella försäkringar måste rimligtvis du täcka dem, annars skulle väl ingen våga låna ut något värdefullt till någon annan. Annars får du tänka ifall du vill ta risken att uthyraren går till domstol och kräver ersättning den vägen.

Sen är det ju inte rimligt att du köper ett nytt släp ifall det du lånade var gammalt, men det går kanske att få en uppfattning på t.ex. blocket vad ett liknande släp kostar.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Så om jag förstått det rätt:

Trafikskada ersätts från trafikförsäkringen på bilen som drog släpet. Om man inte blev påkörd, för då borde det vara den påkörande bilens trafikförsäkring?

Invändiga skador orsakade av att hästen (eller byrån) stökar runt står den hyrande för.

Fattar nog inte heller hur man vågar hyra ut utan kontrakt. Är det ett väl använt släp kan det vara svårt att i efterhand reda ut vilka som är nya och gamla skador.

LIA och Scilla: Det här handlar väl inte om man ska betala eller inte, det handlar om vad som gäller egentligen.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Jag är också lite förvånad att ett företag hyr ut släp utan kontrakt. Jag antar att det handlar om en bekant som har ett företag som har ett släp där uthyrning av släp inte är vad företaget normalt sysslar med.

Ingen bekant. Ett företag inom hästbranschen som förutom sin vanliga verksamhet också hyr ut släp. Fast kostnaden för släpet verkade inte vara inom företaget.


Sen är det ju inte rimligt att du köper ett nytt släp ifall det du lånade var gammalt, men det går kanske att få en uppfattning på t.ex. blocket vad ett liknande släp kostar.

Innebär detta att man alltså bara ska hyra släp som själv har råd att köpa?
Verkar det inte lättare att bara köpa ett då, och slippa betala för hyran. :p
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Innebär detta att man alltså bara ska hyra släp som själv har råd att köpa?
Verkar det inte lättare att bara köpa ett då, och slippa betala för hyran. :p

Det tycker jag inte, man planerar väl inte att skada släpet när man hyr det.

Däremot så kanske man borde tänka på att ha ett kontrakt som begränsar ens ekonomiska risk ifall det sker en olycka. Fast det är alltid lätt att vara efterklok och själv hade jag nog gjort som du och hyrt utan kontrakt då det lät som om du antagligen fick hyra för ett bra pris (lät lite som svarthyra av vad du skrev).
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Om man tittar på enbart invändiga skador som hästen orsakat, tex sparkat sönder invändigt, klättrat över bommar mm då är det skadeståndslagen och sin egen hemförsäkring. Släpets försäkring täcker inte dessa skador. Det är lika oavsett om det är husvagn, hästsläp, trailer Trafikförsäkring ligger alltid på dragbilen. Halvförsäkring har man delkasko dvs maskinskade, dragstång, Vagnskada yttre kaross mm tex om man kör i diket. Om den som kör med släpet är vållande så är det den bilens egna försäkring för skador på egen bil och släpets ev vagnskadeförsäkr (helförsäkr)
Är motparten vållande dvs ngn kör på dig och släpet så är den den bilens trafikförsäkring som täcker din bil och tillhörande släp. Invändigt finns inget skydd - de försäkringar som kallas för hästtransportförsäkring är oftast begränsade för att inte gälla hästsparkar iallafall...Kan ersätta om tex hästen hoppat över bommen och räddn tjänst måste såga upp tak/vägg. (men då är det en yttre händelse helt plötsligt...) inte hästen invändigt...

NGn som förstår vad jag menar... Jobbat 10 år inom försäkringsbranschen men slutade ca 2006 pga andra intressen...
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Skador orsakade av hästen inne i transporten finns det bara ett bolag som ersätter vad jag vet, och det är en ny försäkring som kom förra året.
Så utan skrivet kontrakt så står nog transportägaren där med en förstörd transport om en häst gör sönder den inuti! Om det inte avtalas i ett kontrakt förstås att den som hyr betalar eventuella skador orsakade av hästen.

Skador orsakade av bilolyckor ersätts ju av försäkringen, så där åker väl den som hyr som mest på självrisken. Om släpet ens är försäkrat?
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Kan ju bara tala från egen erfarenhet. Har tidigare ofta hyrt släp (av näringsidkare, dels ett bussbolag som även hade hästtrailer till uthyrning, dels via bensinmack), och har ALDRIG skrivit avtal.

Vid ett av tillfällena sparkade hästen sönder sig själv rejält och släpet fick också en och annan skavank (hästen tillbringade 14 dagar på djursjukhus), men jag behövde inte ersätta ett öre för skadorna på trailern (inte ens betala för det extra dygn vi hade släpet), men det är nog långt ifrån alla uthyrare som har samma villkor. :)

Själv har jag, när jag hyrt ut min transport, skrivit i avtalet att den som hyr även ansvarar för att släpet återlämnas i samma skick som det avhämtats, och ersätter eventuella skador på släpet. Har mitt helförsäkrat, så vid skada som försäkringen täcker så är det "bara" självrisken som hyresmannen behöver ersätta. Har dock alltid varit noga med vem jag hyr ut till (enbart bekanta där jag vet hur hästarna är att transportera), men man kan ju aldrig vara säker (min häst som saboterade sig själv och släpet hade aldrig krånglat en enda gång under de 4 år jag hade ägt honom innan olyckan, och han var mkt transportvan. Inte heller under de år jag hade honom efter olyckan var det någonsin några problem att lasta/transportera honom, han var lika trygg i transporten som i sin egen box.
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Det tycker jag inte, man planerar väl inte att skada släpet när man hyr det.

Vissa hästar är mer benägna att skada en transport än andra. :angel:
Jag funderade på att ställa den här frågan redan förut, för jag har klurat på det, och har dessutom hemsk otur när jag är ute och kör.

Det är nog inte svarthyra ändå, betalade med visakort i förväg. Det är reparationskostnaden de vill ha kontant. (Och kommer att få, då det förmodligen är mindre än självrisken ändå.)
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

Jag fattar! Tack för att du reder ut begreppen!
 
Sv: Vad gäller vid skada på hyrd transport?

hehe - då var jag inte heelt ute och cyklade då!
Härliga buke - förr eller senare dyker det alltid upp någon som kan :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken säger, finns det någon sådan utbildning i Sverige? Frågar åt en kollega som inte har tillräckligt med svenska ännu, men...
Svar
6
· Visningar
298
Senast: Lingon
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
574
Kropp & Själ Hur reparerar man lättast en skadad hudbarriär? Finns några extra bra cremer? Det gäller kroppen, främst armar pga läkemedelsskada.
Svar
1
· Visningar
277
Senast: SaraXX
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp