Bukefalos 28 år!

Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

nexxa

Trådstartare
Min valack har under en tid haft rejält med problem med tänderna, allt ifrån broskbildningar som plockats bort, tänder som flyttats i sär där foder fastnat,foderstrupsförstoppningar och mycket mer...

Därmed har han svårt att äta en del foder, och vissa saker vill han inte äta för att det inte går öht.
Han är normal i hullet nu, kanske några extra trivselkilo till och med, men för att han ska ha något att ta på måste han ha lite extra fett.

Foder han inte vill äta är blötfoder, typ lusernpellets, betfor
Han klarar inte av att äta pelleterat foder då han bara får foderstrupsförstoppning av detta, lusern hack är för irriterande och för grovt för hans del.

Lusern hacket hade jag hoppats på att han skulle fixa för jag ville att han skulle få lite extra i sig för att hålla hullet som sagt.
Men det verkar inte fungera, han äter nu Fibergi Bas finns inte det med vill han inte riktigt äta.
Så just nu måste han äta hö (hösliage är bättre för hans tänder men går ej att öppna bal nu pga värmen) vi har lyckats få fatt diverse höbalar, vissa balar är av lite grövre strå, andra mindre/tunnare.
Det är tänkt att hösilage ska börjas ge i början av november, ska få papper på analysen sedan, men två mindre stuteri/företag använder detta och säger att det är ett riktigt bra hösilage (mer vet jag tyvärr inte) analys finns inte på höet och kommer antagligen inte bli av denna omgång med tanke på att vi köpt in en del bara..

Frågan är bara, hur kan jag hjälpa honom nu? Han är med jämna mellanrum hos utb hästtandläkare som ordnar i hans mun, men jag får själv såklart underlätta det för honom sedan..så vad kan jag ge för att hålla hullet uppe, utan att behöva lägga av med Fibergi?
Blötfoder,pellets är som sagt inte aktuellt. Müsli TROR jag kommer fastna i tänderna bara, är ej säker..så vad har ni för tips?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Utb hästtandläkare? Veterinär?

Äter han inte pga av smärta så kanske ni får fundera på smärlindning för att han ska kunna äta.
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

För hullet behövs energi. Energi finns i t ex olja.

Viktigt att tänka på är att låta proteingivan följa med upp så kvoten smrp/energi ligger på minst 6. För att inte få för mycket foder som han behöver mala sig igenom hade jag satsat på olja och soja. Men jag hade INTE vågat laborerat med soja innan grovfoderanalysen kommit!

Kan du inte köpa loss hösilage från någon annan som har öppnad bal? Hämta i sopsäckar eller liknande?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Varför vill du inte ge fibergi om nu hästen gärna äter det?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Hade tänkt att föreslå Kraft rehab eller/och Build-up (D &H musli)

En fråga hur kan det komma sig att han kan äta ensilage men inte lucernhack? Det är ju ganska finfördelat (iallfall krafts lucern hackat strå).

Kan han äta fibergi borde han väl kunna äta musli? De ser ju ganska olika ut, är det inte bäst att prova?

Tyvärr vet jag inet så många fodersorter som inte är pellets, inte får blötas, och inte är musli.
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Vi ger våra svårfödda fullblod Complett från Halland Frökontor.
13MJ 90 smb rp, hel lite syrad havre, hästarna älskar det.
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Krossat korn är ju lite mer fettrikt och inte så svår tuggat heller.
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

korn å fibergi müsli kanske?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Veterinär som utb hästtandläkare, ja

Just nu lider han inte av det om han får ett foder hans tänder klarar av att tugga, dvs inget som fastnar och lägger sig mellan tänderna. Så ger man bara honom ett lätt tuggat foder så finns där inga problem alls, man skulle väl kunna jämföra honom med en gammal häst som behöver äta foder som är lättuggad för att kunna tillgodo göra sig alla ämnen
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Jag har funderat på soja också, men var precis som du osäker på det innan höanalysen..men kanske jag kan använda olja sålänge då?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Jag har inte skrivit att jag ska sluta med Fibergi..jag vill ha något extra bara som hjälper honom hålla hulllet mer
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Jag funderade lite på kanske D&H's Sixteen plus, det borde vara ett mer lätttuggat foder isf?

Lusern hacket är rätt så grovt och påminner rätt mkt om grovt hö,därför klarar han inte det.
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Hm..ja vet inte hur han skulle reagera på ren havre, men kanske fungerat om man mixt ihop det med hälften kornkross?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Till både dig och Giraff; ja korn har jag använt innan har väl funkat rätt ok, kan säkert blanda det med fibergi lite granna..hur är firberi müslin, grov müsli?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Fröken_Skåne skrev:
Jag funderade lite på kanske D&H's Sixteen plus, det borde vara ett mer lätttuggat foder isf?

Lusern hacket är rätt så grovt och påminner rätt mkt om grovt hö,därför klarar han inte det.

Vi har en 31-årig häst hos oss som tappade enormt med hull och hade svårt att tugga och ägaren började att ge Sixteen plus och har nu fått bra hull igen. Det verkar funka bra
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Kul att höra! Men på deras hemsida står det att sixteen plus bör blötläggas :confused: är det för att det ska bli ännu lättare tro?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Fröken_Skåne skrev:
Kul att höra! Men på deras hemsida står det att sixteen plus bör blötläggas :confused: är det för att det ska bli ännu lättare tro?

Dom blötlägger det till 31-åringen iallafall men det kanske e för att han har dåliga tänder..hehehehehe.. jag vet inte
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Kan vara.. du vet inte hur mkt en sådan säck innehåller och vad för ca. pris?
 
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Jag kan rekommendera Hestekraft, ett foder som fö många kliniker använder sig av i rehabsyfte. Ett bra och lättuggat foder, som dessutom är smakligt vilket gör att hästen äter upp vareviga dugg. :D
http://www.dangro.com/start.html

Även fullfodret skulle kunna vara intressant för dig, Hestekraften räknas som tilläggsfoder därför att det kan kompletteras med önskat tillägg. Havre, krafft, eller dyl.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ge för foder för att hålla hullet? *halvakut*

Det fodret låter inte helt tokigt! Ska kolla upp om jag hittar någon återförsäljare av det i närheten av mig.Tack för svaret :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 936
Senast: Fazeem
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 301
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 090
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 171
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp