Vad ger ni era gasiga hästar?

Ardennern

Trådstartare
Mitt dräktiga sto har under senaste tiden varit regelbundet gasig. Hon är utredd hos veterinär i samband med gaskolik som i sin tur resulterade i fång. Dom hade inga direkta tips på vad man kunde ge i fodertillskott som kunde förebygga gaserna eftersom dom menar att inget är vetenskapligt bevisat. Hon är nyligen avmaskad då det fanns behov för det. Min första tanke var att hon kanske petar i sig en massa jord och sand eller liknande på betet och att det kan ha skapat gaserna. Men nu under snart 2 veckors boxvila så är hon fortsatt lika gasig. Hon får grovfoder av bra hygienisk kvalité. Utöver det mineraler, Yea-sacc och speedibeet. Började med dom två sistnämnda för några dagar sedan. Kan kanske ta ett tag innan det ger effekt, om det ger effekt på just henne. Finns det något ni kan rekommendera som ni verkligen tycker ger resultat på era gasiga hästar? Eller har ni några andra tips som kan inverka positivt på en häst med mycket gaser?
 
Har du testat loppfrön? En bekant hade ett dräktigt sto med magsårstendenser som inte blev bra av medicinering mot magsår. Loppfrön däremot gjorde hästen helt besvärsfri.
 
Har du testat loppfrön? En bekant hade ett dräktigt sto med magsårstendenser som inte blev bra av medicinering mot magsår. Loppfrön däremot gjorde hästen helt besvärsfri.

Jag har funderat på det, men är inte det mer till för hästar som petar i sig jord och sand?
 
Man kan ta lite bajs från hästen, lägga i en fryspåse med vatten och är de grus och sand i brukar de sjunka till botten.
Gav min med kass mage greenfoots probie horse flytande.
 
Man kan ta lite bajs från hästen, lägga i en fryspåse med vatten och är de grus och sand i brukar de sjunka till botten.
Gav min med kass mage greenfoots probie horse flytande.

Prövade det igår. Det flyter på ytan. Men hon är extremt gasig. Det oroar mig.
 
Får hon hö eller hösilage? En del hästar kan ju reagera på f.f.a. hösilage.
Annars hade jag konsulterat en annan veterinär/ klinik för att få annan input. Om de har sand i magen, så vet jag inte hur lång tid det tar innan det försvinner och då kan man röntga för att se om det ligger i magen.
 
Mitt dräktiga sto har under senaste tiden varit regelbundet gasig. Hon är utredd hos veterinär i samband med gaskolik som i sin tur resulterade i fång. Dom hade inga direkta tips på vad man kunde ge i fodertillskott som kunde förebygga gaserna eftersom dom menar att inget är vetenskapligt bevisat. Hon är nyligen avmaskad då det fanns behov för det. Min första tanke var att hon kanske petar i sig en massa jord och sand eller liknande på betet och att det kan ha skapat gaserna. Men nu under snart 2 veckors boxvila så är hon fortsatt lika gasig. Hon får grovfoder av bra hygienisk kvalité. Utöver det mineraler, Yea-sacc och speedibeet. Började med dom två sistnämnda för några dagar sedan. Kan kanske ta ett tag innan det ger effekt, om det ger effekt på just henne. Finns det något ni kan rekommendera som ni verkligen tycker ger resultat på era gasiga hästar? Eller har ni några andra tips som kan inverka positivt på en häst med mycket gaser?
Vår superveterinär rekommenderar alltid Pro-Equo, det har jag också bra erfarenhet av.
Just nu ger jag Hygain Safe Guard EQ, det är små pellets som innehåller bra-för-magen grejer som verkligen gjort underverk för min lilla gasiga valack. I hans fall verkar problemen uppstå när han får i sig för lite volym tror vi, när betet börjar sina så blir han dålig iaf. Men med de här pelletsarna blev han superbra i magen, tog väl någon vecka tror jag innan man märkte effekt.
Oavsett vad man testar så ska man nog ge det 1-2 veckor innan man dissar det.
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 372
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 420
Senast: Luleå
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 879
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Behöver verkligen lite goda råd och nya infallsvinklar... Kort sammanfattning: Jag har haft häst i över 20 år. På denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp